صفحه اصلی / استان ها / بیلان منابع آبی کردستان مثبت است
بیلان منابع آبی کردستان مثبت است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

بیلان منابع آبی کردستان مثبت است

کسب و کار نیوز:معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از بیلان مثبت منابع آبی استان کردستان در سال جاری خبرداد و نوید افزایش حجم آب سدهای استان را به دنبال بارش‌های گسترده در سراسر استان کردستان را داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, عرفان مومن‌پور ضمن اشاره به بارش‌های اخیر و متعاقب آن جاری شدن و جان گرفتن رودخانه‌های فصلی، اظهار کرد: بارش‌های گسترده در سراسر استان کردستان حجم آب قابل توجهی را نیز روانه سدها و رودخانه‌ها کرد که این خود نویدبخش افزایش حجم آب سدهای استان کردستان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه یک هزار و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از مخازن سدهای استان، آب را در خود ذخیره کرده‌اند، عنوان کرد: هم اکنون حدود ۷۲ درصد از ظرفیت کل سدهای کردستان پر آب است و مخازن سدهای استان به تفکیک سد شهید کاظمی ۷۷ درصد، سد سنگ سیاه ۶۶ درصد، سد زیویه ۳۷ درصد، سد چراغ ویس سقز ۳۷ درصد، سد قوچم ۱۶ درصد و سد سیازاخ ۱۱ درصد آب دارند.

مومن‌پور از سرریز شدن ۳ سد در استان کردستان خبر داد و افزود: در پی بارندگی‌های موثر در روزهای اخیر، سدهای بانه ، سورال و زریوار مریوان ۱۰۰ درصد پر شده و سرریز کردند و انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی و در اواخر فروردین و همچنین ماه‌های باقیمانده از سال، باتوجه به بارش‌هایی که در آینده پیش‌بینی شده است متدرجا شاهد افزایش ذخایر و سرریز شدن چند سد دیگر در استان باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستانبیان کرد: بارندگی‌های اخیر موجب شده تا آب ورودی به سدها نیز در شرایط مناسبی قرار بگیرد به طوری که با رواناب ورودی به مخازن، بالای ۷ سد در استان بیش از ۹۰ درصد پر شده و این خود نوید بخش سالی پر آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات در استان است.

عرفان مومن‌پور در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر ۹۱ درصد از مخزن سد گاران، ۹۰ درصد سد قشلاق، ۸۸ درصد سد گاوشان، ۸۵ درصد سد تلوار، ۷۲ درصد سد آزاد و ۷۱ درصد از مخزن سد عباس آباد پر شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۳۶۰ میلی‌متر بارندگی بصورت میانگین در استان ثبت شده که بیشترین آن بالای ۷۰ میلی‌متر را در بانه شاهد بودیم و ۴۱ میلی‌متر را در سنندج داشتیم؛ همچنین کمترین میزان بارندگی را در شهرستان بیجار، با ۳۱ میلی‌متر شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: سدهای استان کردستان در شرایط پایداری به سر می‌برند و در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی از نظر ذخیره سازی آب داریم و اگر مردم الگوهای مصرف آب را رعایت کنند امسال با کم آبی برای مصارف استان روبه رو نخواهیم بود.

مومن پور خاطرنشان کرد: به غیر از شهرستان‌های سنندج و سقز که آب شرب آن‌ها از محل سد تامین می‌شود، آب شرب دیگر شهرستان‌های استان از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی در پایان از مردم شریف استان کردستان خواست تا همانند گذشته همراهی و همکاری‌های لازم را در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی را داشته باشند و از اتراق یا سکونت موقت در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و بلاخص رودخانه‌های پایاب سدها امتناع ورزند تا شاهد حوادث ناگواری در استان نباشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.