صفحه اصلی / اسلایدر / ضربه کرونا بر تولید ناخالص داخلی
ضربه کرونا بر تولید ناخالص داخلی

وحید شقاقی، اقتصاددان در گفت و گو با کسب و کار نیوز مطرح کرد:

ضربه کرونا بر تولید ناخالص داخلی

کسب و کار نیوز - ورود ویروس کرونا در بدترین موقع در ایران بود چراکه اسفند ماه برای بسیاری از کسب و کارها و مشاغل موقع جبران خسارات و درآمدزایی است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بسیاری از کسب و کارها کالاهای زیادی را برای فروش در این بازه زمانی خریداری کرده بودند و بابت آن چک هایی نیز رد و بدل شده بود. در این ماه بسیاری از مردم برای محافظت خود از بیماری در بازارها حضور پیدا نکردند و همین امر موجب شد تا تمام کالاهای انبار شده برای فروش شب عید روی دست مشاغل و کسب و کارها بماند و بدهی های بسیاری برای صاحبان آنها ایجاد شود. بنابراین در اسفند و فروردین بیشترین گردش مالی اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد که این اتفاق برای این باز نیفتاده و کسب و کارهای بسیاری متضرر شدند.

البته درست است که این شرایط در تمام دنیا وجود دارد اما باید به این فکر کرد که در صورت ادامه این وضعیت چه خسارات دیگری می تواند جدای از تعطیلی و ورشکستگی کسب و کارهای ایرانی را تهدید کند. در صورت ادامه این بیماری و نبود بسته های حمایتی مناسب با شرایط این روزهای اقتصاد کشور نمی توان آینده ای روشن را برای اقتصاد کشور پیش بینی کرد.

حدود ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی کشور است و هم چنین حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد این تولید ناخالص داخلی تقاضای مصرفی اقتصاد که حدود یک هزار ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و میانگین ماهانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که اسفند ماه و فروردین ماه این عدد دو برابر ماه‌های دیگر است و در اسفندماه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تقاضای مصرفی بخش خصوصی و اقتصاد ماست این دوماه در مجموعه گردش مالی بالایی اتفاق می‌افتد و تقاضای مصرفی نسبت به ماه‌های دیگر به بیشترین میزان خود می‌رسد.

متاسفانه کرونا در اسفند ماه شیوع پیدا کرد و کل کشور و اقتصاد ایران را درگیر کرد و احتمالاً تا دو ماه آینده نیز این بیماری را خواهیم داشت و در این بین برخی از صنوف بیشترین ضربه را خوردند. گردشگری، حمل و نقل، رستوران‌ها و صنوف دیگری که با عید همراهی بیشتری دارند ضرر و زیانی هنگفتی به آن‌ها وارد شده است. دولت باید در این زمینه ورود پیدا کند و جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد. دولت باید صنوف متضرر شده را شناسایی کند، آن‌ها را در اولویت بندی قرار دهد تا ضرر و زیان آن‌ها مشخص شود.

بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در این بین با تعویق اقساط بانکی و اظهارنامه مالیاتی نقش مهمی دارند. دولت باید تسهیلات حمایتی را به برخی از صنوف با نرخ پایین ارائه کند تا با توجه به ضرر و زیان‌هایی که به آن‌ها وارد شده از این تسهیلات استفاده کنند. البته اولویت بندی صنوف متضرر شده بسیار مهم است و ابتدا باید صنوف متضرر شده شناسایی، اولویت بندی و حجم ضرر و زیان آن‌ها برآورد شود و پرداخت تسهیلات حمایتی با سود پایین حتما باید با اولویت مد نظر دولت قرار گیرد تا صنوف تعطیل نشوند و به مشکل نخورند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.