صفحه اصلی / اسلایدر / تعمیق رکود در بحران کرونا
تعمیق رکود در بحران کرونا

مرتضی بکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با کسب و کار نیوز مطرح کرد:

تعمیق رکود در بحران کرونا

کسب و کار نیوز- متاسفانه شیوع و گسترش ویروس کرونا آثار و تبعات اقتصادی زیادی در بخش های مختلف کشور داشته است. فعالیت بسیاری از بازارها متوقف شده و کسب و کارهای بسیاری تحت تاثیر شیوع این بیماری ورشکست شده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، آثار اقتصادی ناشی از ورود این بیماری به کشور تا حدودی بر کسب و کارها و مشاغل و بیکاری نیروی کار نمایان شده و این در حالی است که در ماه های آینده و در صورت تداوم این بیماری باید در انتظار آثار شدیدتری بر اقتصاد کشور باشیم. متأسفانه این روزها بسیاری از فعالیت­­‌های اقتصادی تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم این معضل قرار گرفته و تأثیر این اپیدمی بر ۶۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی ثابت شده است.

به هر ترتیب امروز اقتصاد ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. بخشهای مختلف اقتصادی مثل گردشگری، صنعت هواپیمایی، خودروسازی، صادرات و واردات و بسیاری از بخشهای موثر اقتصاد تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند. در اثر بی ثباتی ایجاد شده در اقتصاد جهانی شاخص بورس هم در بسیاری از کشورها سقوط کرده است.

فقط در آمریکا شاخص بورس حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و همین موضوع روی قیمت جهانی طلا نیز اثر گذاشته است. هم اکنون با کاهش تقاضا به خصوص در اقتصاد چین، قیمت نفت به شدت کاهش یافته و هر بشکه نفت به زیر ۳۰ دلار سقوط کرده است که در صورت تداوم این شرایط احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت نیز وجود دارد. کاهش تقاضا اولین نشانه داخلی گسترش ویروس کرونا در کشور است. گزارش ها از شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، اصفهان، سنندج، تبریز و … نشان می دهد که عمده شهرهای کشور در سکون عجیبی فرو رفته است.

مطابق با آمار، عمده تقاضای مردمی برای خرید کالا در بسیاری از صنوف در اسفندماه رخ داده است که کاهش فروش در این بخش ها می تواند زمینه را برای تعمیق رکود در کشور آماده کند. در کسب و کار کوچک و متوسط روش هایی مانند بخشودگی مالیاتی، معافیت از پرداخت عوارض شهرداری، کاهش هزینه های آب و برق و گاز و در نهایت حمایت بیمه ها از این مشاغل و کارکنان آنان با پرداخت بیمه بیکاری تا عادی شدن شرایط جامعه می تواند تا حدودی از ضرر و زیان این مشاغل و بیکاری شاید هزاران نفر جلوگیری کند و قطعا نتایج این هم افزایی برای دولت و مردم برد- برد خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …