صفحه اصلی / استان ها / ورود بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز به داخل کلات
ورود بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز به داخل کلات

فرماندار کلات:

ورود بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز به داخل کلات

کسب و کار نیوز:فرماندار کلات گفت: به رغم اینکه کلات در برابر سیلاب بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که بیش از 100 حوضه آبریز وارد شهر می‎شوند اما از نظر لجستیکی امکانات بسیار اندکی داریم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهدی ناصری عنوان کرد: به دلیل بارش شدید باران و وقوع سیلاب طی چند ساعت گذشته راه ارتباطی چهار روستا در شهرستان کلات مسدود شدند اما با تلاش‎ نیروهای راهداری تمامی راه‌ها بازگشایی گردیدند.

وی ادامه داد: جاده روستاهای آبگرم، مومن‎آباد، سیرزار و ژرف از بخش مرکزی شهرستان کلات که در اثر سیلاب مسدود شده بود بازگشایی گردید، اما در مسیر ژرف و مومن‌آباد در بخش زاوین به دلیل خاکی بودن جاده و گل و لای تردد به سختی انجام می‎شود.

فرماندار کلات بیان کرد: از ابتدای فروردین‎ماه تا روز پنجم در شهرستان کلات ۵۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، ولی خوشبختانه بارندگی‎های ابتدای امسال شدت زیادی نداشت که بخواهد آسیب برساند، به جز در پل آبگرم که چند رودخانه بالا آمد در سایر مناطق مشکلی نداشتیم.

وی یادآور شد: تمامی مسیل‎ها لایروبی و انسداد پل‎ها رفع شده و اقدامات لازم صورت گرفته است، اکنون تمامی نیروهای خدمات رسان شهرستان کلات در آماده‌باش کامل هستند.

ناصری مطرح کرد: به رغم اینکه شهرستان مرزی کلات بسیار گسترده و پراکنده است، اما از نظر لجستیکی امکانات خوبی نداریم که می‎طلبد با توجه به سیلابی بودن منطقه تجهیز شویم، تا زمانی که برای انجام اقدامات زیربنایی در حوزه راه اعتبارات تخصیص پیدا نکند، امکان برطرف کردن مشکلات وجود ندارد.

وی ادامه داد: همان امکانات حداقلی که در بخش لجستیکی داریم برای مواجهه با اتفاقات در منطقه هزار مسجد، پساکوه بخش زاوین و بخش مرکزی شهرستان تقسیم شده است، اما در کل شهرستان کلات فقط یک گریدر در بخش لجستیکی داریم، که این کمبود امکانات موجب شده با توجه به پراکندگی و حادثه‌خیز بودن منطقه، مشکلات بسیاری در زمان وقوع سیلاب و دیگر حوادث داشته باشیم.

یک چهارم جمعیت شهرستان در محلات دامداری و عشایری متولی ندارند

فرماندار کلات در ادامه با بیان اینکه روستاهای شهرستان کلات در سطح حدود ۱۵۰ کیلومتر طولی پراکنده هستند، عنوان کرد: اگرچه حدود ۷۰ روستا و آبادی در شهرستان داریم ولی مهم‌ترین مشکل موجود این است که محلات دامداری هیچ متولی ندارند.

وی گفت: هرچند در این فصل از سال یک چهارم از جمعیت شهرستان در محلات دامداری و عشایری ساکن می‌شوند اما هیچ متولی ندارند و نه امور عشایر و نه بنیاد مسکن، هیچ کدام متولی آن‌ها برای رفع مشکلاتشان نیستند.

ناصری افزود: این افراد که حدود ۱۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات را تشکیل می‎دهند، اگر مسیر جاده‎شان بسته شود و یا خدمات بخواهند چون نه عشایرند و نه روستایی کسی نیست به دادشان برسد و در این ایام با سختی‎های بسیاری مواجهند.

وی ادامه داد: برای مواجهه با سیلاب پیش‌بینی‎های کوتاه مدت در شهرستان کلات انجام شده، ولی برای پیش‌بینی‎های دراز مدت باید طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

فرماندار کلات با اشاره به اینکه در  کلات بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز داریم که وارد شهر می‎شود، مطرح کرد: پیش‌بینی مقدماتی در مواجهه با سیلاب شده اما اگر بارش بیش از حد مورد نظر  باشد باز هم مشکلاتی را خواهیم داشت.

کمبود اعتبار، اصلی‎ترین مانع در اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری

وی اظهار کرد: برای رفع مشکلات نیازمند طرح‎های دراز مدت و بلند مدت در بالادست هستیم که می‎طلبد طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری به درستی اجرا شود، اما اصلی‎ترین مانع در اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری کمبود اعتبارات است.

ناصری گفت: برای اجرای این طرح‌ها به اعتبارات بسیاری نیاز داریم، اگرچه در شهر کلات توسط منابع طبیعی مطالعات انجام شده و اجرای آن کلید خورده اما نیازمند زمان و اعتبار هستیم، البته در سایر نقاط هم برای انجام مطالعات و اجرا نیازمند اعتبار هستیم.

وی عنوان کرد: سدهای مخزنی که در کرناوه اجرا شده تا حدودی جلوی سیلاب‌های تند را می‎گیرد و در چند نقطه دیگر شهرستان نیز باید این سدها اجرا شود که نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستیم.

ناصری ادامه داد: در پی خسارت‏‌های وارده ناشی از سیلاب سال گذشته به شهرستان، از سوی ستاد بحران استان مبالغی اختصاص یافت، همچنین برای خانواده‎های سیل زده در شهر و روستاهای کلات خانه‎هایی احداث شدند، برای کشاورزان نیز قریب ۶ میلیارد تومان به صورت بلاعوض توزیع گردید و ۹ میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداختی در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: اگرچه توسط بنیاد مسکن هم اعتبارات بلاعوض پرداخت شد، اما برای تکمیل زیرساخت‎های شهرستان در شورای برنامه‌ریزی اعتباراتی پیش‌بینی شده که در صورت تخصیص قابل اجرا خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: برای احداث پل و راه‎هایی که در معرض سیلاب هستند از جمله پل روستای آبگرم، پل روستای سنگ دیوار، حمام قلعه اعتباراتی دیده شده که در صورت تخصیص، اجرا می‎شود.

وی اظهار کرد: اعتبارات تخصیص یافته سال گذشته بسیار جزئی بوده است.

مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری کلات در ۱۵۵ کیلومتری شمال مشهد واقع است. کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین است و ۶۸ روستا دارد که ۲۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.