صفحه اصلی / اسلایدر / حفظ سرمایه در گردش در بحران کرونا
حفظ سرمایه در گردش در بحران کرونا

آلبرت بغزیان، اقتصاددان:

حفظ سرمایه در گردش در بحران کرونا

کسب و کار نیوز- در شرایطی که اقتصاد ایران درگیر تحریم ها و مبارزه با این موضوع بود شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور بوده و هستیم که شرایط اقتصادی را تحت تاثیر بیشتری قرار داده است. کسب و کارهای زیادی به دلیل شیوع این ویروس در کشور تعطیل و ورشکست شده اند و در آینده شغلی آنها و ادامه فعالیت شان به مانند قبل تردیدهای بسیاری وجود دارد. این وقفه ای که در بازارها و کسب و کارها ایجاد شده به نوعی مقطعی است اما ادامه فعالیت ها به تصمیماتی که دولت می گیرد بستگی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، البته باید متذکر شد که در صورت ادامه این شرایط و تدوام بحران کرونا تا سه ماه آینده جبران خسارت هایی که به اقتصاد کشور وارد شده است بسیار مشکل خواهد شد و شاهد تشدید رکود اقتصادی خواهیم بود. باید تلاش کنیم تا سرمایه در گردش برای دوران پساکرونا به حد مطلوب وجود داشته باشد چراکه همین امر موجب خواهد شد تا رکود مضاعفی که در انتظار اقتصاد کشور است تا حدودی متعادل تر شود. سرمایه در گردش به دلیل تعطیلی بازارها و عدم چرخش چرخ های اقتصادی در حال حاضر تضعیف شده و همین موضوع می تواند تهدیدی برای دوران پایان کرونا باشد. از آن جا که در حال حاضر، تصوری از زمان پایان این بحران در کشور در دست نیست، باید برای تامین نیاز اقشاری نظیر، کارگران جز، دستفروشان و کاسبان خرد اقدام کرده و ضمن شناسایی این افراد با پرداخت وجوه قرض‌الحسنه یا اعتباری از فشار شدید به این طبقه از جامعه جلوگیری کنیم.

تصمیمات اتخاذ شده در این برهه زمانی و در هنگامی که با بحران کرونا و از سوی دیگر بحران قیمت نفت روبرو هستیم برای اقتصاد ایران بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. به هر حال با شیوع این بحران طبعا، بسیاری از بخش‌های خدماتی به مانند رستوران‌ها، حوزه گردشگری و حمل و نقل خسارت داده اند که بر رشد اقتصادی تاثیرگذار بوده و هیچ اقدامی نیز برای جبران آن امکان‌پذیر نخواهد بود. دولت‌، تنها می‌تواند از محل سود صنایعی که به مانند تولیدکنندگان صنایع شیمیایی و بهداشتی در این مدت فعال هستند، استفاده کرده و از محل وجوهات دریافتی از این بنگاه‌ها، خسارات بنگاه‌های زیان دیده را با راه‌هایی نظیر وام‌های کم بهره، معافیت‌های مالیاتی یا بخشش جرائم جبران کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.