صفحه اصلی / سرخط خبرها / آردگیزگردانی، نمادی از یکرنگی و صداقت
آردگیزگردانی، نمادی از یکرنگی و صداقت

آردگیزگردانی، نمادی از یکرنگی و صداقت

کسب و کار نیوز: آردگیزگردانی (الک‌گردانی) یکی از سنت‌های دیرینه و به‌جامانده از روزگاران قدیم در هرمزگان است که هرساله در نیمه شعبان و هم‌زمان با میلاد حضرت مهدی (عج) برگزار می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری میراث آریا, مراسم آردگیزگردانی در شهرهای استان نام‌های مختلفی دارد. در بندرلنگه به آن (هل هلا)، در بندرکنگ (هل هلو)، در میناب (هک لیلی) و در بندرعباس (آردگیزگردانی) می‌گویند.

در شهر بندرعباس محله‌های قدیمی هم چون محله شمیلی ها، پشت شهر، شاه‌حسینی، کمربندی، دو هزار و سیم بالابر این رسم پای بند هستند.

مقصود از الک در دست گرفتن این است که کدورت‌های خود را از دل بیرون کنیم مانند آردی که صاف و یکنواخت از الک می‌ریزد و به مناسبت میلاد حضرت صاحب‌الزمان (عج) هیچ کینه‌ای به دل نداریم.

این مراسم همه‌ساله به مدت سه شب در شب‌های ۱۳ تا ۱۵ ماه شعبان و به مناسبت میلاد صاحب‌الزمان (عج) اجرا و برگزار می‌شود.

گروه‌های آردگیز گردان که تعداد آن‌ها بیش از پنج نفر و معمولاً دختران و پسران زیر ۱۰ سال هستند بعد از نماز مغرب و عشاء درحالی‌که الک (آرد گیز) در دست دارند به‌قصد جمع‌آوری آجیل و شکلات به در خانه‌ها می‌روند و دسته‌جمعی اشعار آردگیز گردانی (ای اهل خانه امشب آرد گیز گردانی است) می‌خوانند. این مراسم تا نیمه‌شب به‌خصوص شب مولود امام زمان (عج) انجام می‌شود.

صاحب‌خانه با شنیدن صدای آن‌ها، مشتی از چند نوع آجیل آردگیزگردانی شامل (ذرت، مویز، نخود، بادام، نقل، شکلات و شیرینی) که قبلاً تهیه‌کرده را به آن‌ها می‌دهد و منتظر دسته بعدی می‌نشیند.

در بندرلنگه خانواده‌هایی که سالیان دراز در آرزوی فرزند به سر می‌برند نذر می‌کنند که اگر خداوند به آن‌ها فرزندی عطا کند به مدت هفت سال به مردم در شب ۱۵ شعبان آردگیز گردانی بدهند.

مراسم آردگیزگردانی، آیینی است که نمادی از یکرنگی، دوستی و صداقت را در خود جای‌داده است و می‌تواند این ارزش‌ها را در زندگی اجتماعی امروز احیاء نماید بخصوص که در عصر حاضر و باوجود زندگی ماشینی بسیاری از ارزش‌ها که درگذشته جایگاهی در روابط مردم داشت کمرنگ شده است.

تفسیر و تأویل عناصری که در این مراسم به کار گرفته می‌شوند می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روح و حتی زندگی اجتماعی برگزارکنندگان داشته باشد به‌عنوان‌مثال استفاده از آرد که نماد سپیدی و پاکی است و همچنین عبور دادن آرد از الک که نماد صاف نمودن دل‌ها از هر کینه و دشمنی است که هریک از این‌ها جای بسی تأمل دارد.مراسم آردگیز گردانی در سال ۱۳۹۱ به شماره ۱۰۲۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.