صفحه اصلی / استان ها / اکنون زمان شعر انتقادی و اعتراضی نیست
اکنون زمان شعر انتقادی و اعتراضی نیست

دبیر نشست شعر و ترانه خراسان:

اکنون زمان شعر انتقادی و اعتراضی نیست

کسب و کار نیوز: دبیر نشست هفتگی شعر و ترانه خراسان گفت: با توجه به وضعیت موجود، اکنون زمان شعر انتقادی و اعتراضی نیست و باید با همبستگی به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,

حسن سرداری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر فضای فرهنگی و ادبی کشور، اظهار کرد: این‌طور مسائل جامعه را به شوک فرو می‌برد و متوقف می‌کند و تمامی اقشار جامعه به لحاظ شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی‌شان در کسری از ثانیه برابر می‌شوند و فعالیت‌های فرهنگی هنری متوقف می‌شود.

وی افزود: قطعا جامعه فرهنگی ما نیز دچار این توقف شده و فکر می‌کنم در این لحظه، بُعد فرهنگی جامعه در بزنگاه تغییر است و به دنبال راهکار برای جبران این خسارت زمانی و ذهنی برای بخش فرهنگی و هنری است.

این شاعر و ترانه‌سرا گفت: از نظر بنده شاعر و نویسنده بر خلاف آن چیزی که تصور بخشی از جامعه است، گوشه‌نشین نیست و نیازمند حضور در بطن جامعه و نیازمند شرکت در اجتماع است؛ چون دریافت‌های ذهنی و نگاه او از آنجا گرفته می‌شود و این خانه‌نشینی و قرنطینه به او ضربه خواهد زد.

دبیر نشست شعر و ترانه خراسان خاطرنشان کرد: از آنجا که شاعران و نویسندگان از لحاظ ذهنی و نوع نگاه با سایر جامعه ممکن است متفاوت باشند، برگزاری جلسات شعر مانند جلسات صنفی دیگر باعث همزیستی آنها می‌شود و سبب می‌شود برداشت‌هایشان از جامعه را با هم درمیان بگذارند. به‌خصوص که شاید امروز به دلایلی مخاطب حرفه‌ای شعر کمتر شده باشد و فاصله و اختلاف نوع نگاه‌ها بین عامه مردم و قشر شاعر زیاد شده باشد، این فضای حداقلی هم که از شاعر سلب می‌شود، شرایط را برایش سخت‌تر می‌کند.

سرداری افزود: فضای مجازی نیز خیلی به عنوان منبع تغذیه برای شاعر دلچسب نیست؛ ولی خب ما نیز مانند بسیاری از جلسات دیگر ، جلساتمان را تعطیل کردیم و برای دور نشدن از یکدیگر جلسات شعرمان را هر هفته طی ساعات مشخصی به صورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کنیم.

وی در رابطه با شعرهایی که به صورت طنز یا عاشقانه با موضوع کرونا منتشر می‌شود، افزود: پس از شوک اولیه تازه این فرصت در حال شروع شدن است و شاعران شروع به شعر گفتن می‌کنند؛ اما در این میان اولین قشری که فعال می‌شوند، قشر سودجو و منفعت‌طلب هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند و قشر فرهنگی جزء این دسته نیستند.

این شاعر ادامه داد: بنده موافقم با این‌که با زبان طنز مسائلی که باید جدی‌تر به آن نگاه کنیم،  مطرح بشود و آن مسائلی که نیازی نیست به آن‌ها توجه کنیم مانند شایعات که باعث ترس خانواده‌ها و به هم ریختگی ذهنی می‌شود، را نادیده بگیریم.

سرداری تصریح کرد: در اولین روزهای شیوع این ویروس یک ترانه عاشقانه از دوست عزیزم مجتبی جعفری در این رابطه خوانده‌ام که برایم دلچسب بود و چند شعر طنز هم از آقای سعید شعبان‌زاده، که آن هم نگاه خوبی به این قضیه داشت.

وی گفت: درباره این‌که چطور می‌توان تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد، باید بگویم که برخی به اشتباه و غلط ماسک و الکل احتکار کرده و ۱۰برابر قیمت فروخته یا شایعه پخش می‌کنند و تعداد فالوورها را بالا می‌برند و این‌گونه استفاده می‌کنند؛ اما در حالت عادی و صحیح این است که هیچ‌وقت تهدید به فرصت تبدیل نمی‌شود، اما تجربه به ما می‌آموزد که خیلی از چیزهایی که تابه حال ندیده بودیم و از آن غافل بودیم مانند جمع شدن خانواده در کنار یکدیگر و خانه‌نشینی‌ها وجود دارد، که این امر باعث کاهش ترافیک شهری شده، و چه خوب می‌شود که این تجربه ادامه پیدا کند و در شرایط عادی هم از بیرون رفتن‌های غیر ضروری بپرهیزیم و زائدها و اضافه‌ها را هرس کنیم.

سرداری افزود: این خانه‌نشینی فرصت مطالعه کردن را به ویژه برای شاعران و فرصت تماشاکردن را به وجود آورده، دیدن آن چیزهایی که تابه حال از چشممان دور بوده است. باید این لحظه‌ها را قدر بدانیم و از آن استفاده کنیم؛ اما بالاخره این تهدید، تهدید است.

دبیر نشست شعر و ترانه خراسان اظهار کرد: به عنوان یک شهروند از مردم تقاضا دارم هر فرد، با هر مشکلات و دغدغه‌ای که دارد، به این فکر کند که اکنون زمان همبستگی و صلح است و باید اختلاف نظرها را کنار بگذاریم، به یکدیگر احترام بگذاریم، سکوت کنیم و راه درست را دنبال کنیم، در خانه بمانیم و به تذکرات وزارت بهداشت و افراد متخصص گوش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.