صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز دولت به اعتمادسازی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

نیاز دولت به اعتمادسازی

سرمقاله

جواب سوال چرا بازارها تعطیل نمی شوند را باید در اعتماد سازی میان دولت و صاحبان کسب و کارها جستجو کرد. با توجه به دولت بارها این اطمینان را داده که در کنار کسب و کارها و مشاغل است اما در اجرای آن کوتاهی داشته است امروز شرایطی را در بازارها شاهد هستیم که به رغم مصلحت برای تعطیلی هنوز کسبه در فروشگاههای خود حضور پیدا می کنند.
ناکارایی یا کم‌کارایی مدیریتی در کنار مشکلات سخت و عمیقی که در اعتماد میان مردم و دولت شکل گرفته، موجب شده تا صاحبان مشاغل از وعده بخشودگی مالیاتی و یا عقب انداختن قسط های وام های دریافتی مطمئن نباشند. دولت باید از طریق احیای حداقل‌های اعتماد در جامعه و نیز مسئولیت‌پذیری بیشتر جامعه را نسبت به خود دارای نگرش مثبت تر کند. شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازار شده، همچنین برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه مرزهای خود را به طور کامل به روی ایران بسته اند و این موضوع تنها محدودیت برای تردد مسافر نیز بلکه مبادلات کالایی را نیز دچار نقصان کرده است.
از طرفی دیگر، شیوع این ویروس موجب شده مردم کمتر از خانه‌هایشان برای خرید و سفرهای غیرضروری بیرون بیایند؛ روندی که اقتصاد ایران را در شرایط بدتری قرار می‌دهد.بازاری ها اما مشکلات بسیاری دارند که باید برای آینده راه حل هایی را بیاندیشند. اجاره واحدهای فروشگاهی، مالیات، بیمه کارگران، چک های برگشتی و هزاران مورد دیگر موجب می شود که بازارها تمام توان خود را برای حضور مشتریان به کار گیرند و صاحبان مشاغل از فروش حداقلی خود نیز راضی باشند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.