به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سه سال قبل سازمان تنظیم مقررات نخستین فاز برخورد با پیامکهای تبلیغاتی مزاحم را با توسعه سامانه ۱۹۵ به مرحله اجرا درآورد. برای رشد این سامانه مشارکت کاربران بسیار حایز اهمیت است. چنانچه آنها سرشماره پیامکهای مزاحمی که دریافت میکنند را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند، زمینه برخورد فراهم می شود.
تعداد سیمکارتهایی که توسط رگولاتوری مسدود شدهاند هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازهترین آمار تا ظهر امروز ۲۱ اسفند ماه حکایت از مسدود سازی ۲۴۴ هزارو ۳۲۳ سیمکارت دارد.
مثلث همکاری که بین اپراتورها، مردم و سازمان تنظیم مقررات شکل گرفت باعث شد روند شناسایی و مسدودسازی سیم کارت هایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه می کنند سریعتر دنبال شود بگونه ای که اکنون سازمان رگولاتوری درتازهترین آمار خود اعلام کرده تا این لحظه حدود ۲۵۰ هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک مزاحم مسدود شدهاند.
البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده نکرده، بلکه قوانین سختگیرانهای برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک میکنند در پیش گرفته است.
زمانی که شهروندان، شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند، روند مسدودسازی آغاز میشود. به گفته سازمان تنظیم مقررات از زمانی که شماره به ثبت میرسد تا زمان مسدودسازی حداکثر ۲۴ساعت زمان نیاز است، غیراز اینکه مورد خاصی باشد که نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.
آذرماه امسال رگولاتوری اعلام کرد برای برخورد با افرادی که با شمارههای شخصی و سرشمارهها اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم میکنند، تشدید خواهد شد. مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده سازمان تنظیم مقررات نیز به ایرنا گفت: با اپراتورها جلسه گذاشتیم و به زودی در قراردادها بندی اضافه خواهد شد که اگر مشترک از سیمکارت خود برای پیامکهای مزاحم استفاده کند، امکان ارسال پیامک برای تمام سیم کارتهای متعلق به او غیرفعال خواهد شد.»
برای حل شدن معضل پیامکهای مزاحمی که گاهی برای کاربران آزاردهنده می شود، باید سه ضلع مردم، اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا این مشکل برطرف شود. اولین قدم نیز ثبت شماره های مزاحم در سامانه ۱۹۵ یا ارسال به سرشماره ۱۹۵ است.