صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای تولید اقلام مقابله با کرونا ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان
اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای تولید اقلام مقابله با کرونا ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای تولید اقلام مقابله با کرونا ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان

کسب و کار نیوز - رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبرداد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت درباره تسهیلات و خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه تولید مایحتاج مردم و کنترل شیوع ویروس کرونا گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، حمایت‌های ویژه‌ای برای تولید محصولات و خدمات مرتبط با کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا مصوب کرده است.
وی افزود: در ابتدا طی فراخوان از شرکت‌هایی که اقلام یا محصولاتی در این زمینه تولید می‌کنند دعوت به عمل آمد. محورهای این فراخوان شامل شرکت‌های تولیدکننده ژل و مواد ضد عفونی، دستگاه‌های ضدعفونی کننده، ماسک و روپوش و تجهیزات مشابه، کیت‌های تشخیص بیماری کرونا، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها و شبیه‌سازها و نرم‌افزارهای مدل‌سازی و داروهای کنترل عوارض ویروس کووید ۱۹ بود.
وحدت در مورد میزان استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان از این فراخوان اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و بعد از ارزیابی لازم حدود ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک در این زمینه در هیات عامل در نظر گرفته شد که از طریق شبکه عاملیت در سطح کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری توزیع خواهد شد و تا پایان سال جاری شرکت‌ها امکان استفاده دارند.
به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دارای طرح های مرتبط یا باید تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح داشته باشند و یا سازمان غذاو دارو، اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، ستاد فناوری نانو و زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکلف شده اند که درخواست‌ها را خیلی سریع بررسی کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، از آنجا که شیوع ویروس کرونا کسب‌وکار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان را متاثر ساخته است، طبق مصوبه هیات عامل صندوق، آمادگی داریم تا به شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌شوند، تسهیلاتی برای جبران آسیب‌های ناشی از این وضعیت بپردازیم.
دکتر وحدت به افزایش سقف تسهیلات سرمایه در گردش فوری صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی دیگر از حمایت های صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: خدمات سرمایه در گردش فوری تسهیلاتی بود که خیلی زود در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می گرفت سقف این خدمت در حالت عادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی این سقف را به ۱۵ میلیارد تومان افزایش داد و این مبلغ می توانست ۵۰ روز در اختیار شرکتها قرار بگیرد که با شرایط کنونی به ۹۰ روز برای این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مصوبات برای شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با کرونا گفت: در این چند روز گذشته برای سه شرکت در استان‌های یزد، اصفهان و بوشهر تسهیلات مصوب کردیم که در زمینه تولید ژل و محصول ضدعفونی کننده و ماسک فعالیت می‌کنند. برای صرفه جویی در زمان و پرهیز از سفر این حمایت‌ها از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی به شرکت‌ها اختصاص یافت.
وی در مورد زمان در دسترس قرار گرفتن این محصولات در جامعه گفت: برخی از شرکت‌ها به امر تولید اشتغال داشتند و کمک صندوق نوآوری و شکوفایی باعث شده که ظرفیت تولید آنها افزایش یافته و تمرکز خود را به جای تامین منابع مالی به امر افزایش تیراژ و بهبود خط تولید منعطف کنند و تاکنون بسیاری از این محصولات توسط شرکت‌ها روانه بازار شده است به عبارت دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می‌کند تا شرکتها هیچ نگرانی به جز تولید نداشته باشند.
دکتر وحدت در مورد کیت های تشخیصی خاطرنشان کرد: در مورد کیت‌های تشخیص کرونا کمی وضعیت متفاوت خواهد بود به نظر اواخر هفته آینده یا اوایل سال آینده باید منتظر ورود کیت‌های تولیدی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به بازار باشیم؛ زیرا این کیت‌ها نیازمند تحقیق و توسعه تکمیلی و اخذ مجوزهای فوری از سازمان‌هایی مثل سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع هستند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با سرعت عملی که برای خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها به خرج می‌دهیم، بتوانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به غلبه بر این بیماری کمک کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.