به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آرش عسکری افزود: متقاضیانی که بخواهند در معاملات دولتی به عنوان تأمین کننده، مناقصه گر و یا مزایده گر ثبت نام نمایند، می توانند با مراجعه به سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (به آدرس https://www.setadiran.ir/setad/cms/home)، بخش ثبت نام، از این امکان بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره مند شوند. لازم به ذکر است ثبت نام ایشان بصورت متمرکز بوده و نیازی به ثبت نام مجدد بصورت جداگانه و مجزا برای تأمین کننده، مناقصه گر و مزایده گر نیست. همچنین پس از انجام ثبت نام و دریافت مشخصات کاربری، امکان فعال شدن در هر سه زیرسامانه (خرید جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده) به عنوان تأمین کننده، مناقصه گر و مزایده گر برای ایشان فراهم خواهد بود.
همچنین ایشان اظهار داشتند: با راه اندازی این امکان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گامی دیگر در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، تسهیل کاربری و حذف هزینه های مرتبط به مراجعات حضوری، حذف عامل انسانی و سایر مزایای این طرح برداشته شده است. از مزایای ثبت نام برخط (غیر حضوری) نسبت به ثبت نام حضوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- ثبت نام رایگان
ثبت نام غیر حضوری بصورت رایگان می باشد در حالیکه، ثبت نام حضوری مستلزم پرداخت هزینه (۵۰۰ هزار ریال برای اشخاص حقیقی و ۷۰۰ هزار ریال برای اشخاص حقوقی)
۲- عدم نیاز به مراجعه حضوری (حذف هزینه های تردد در مراجعات)
۳- کاهش چشم گیر زمان ثبت نام
۴- عدم نیاز به مستندات کاغذی (صرفه جویی در مصرف کاغذ)
۵- امکان ثبت نام آنلاین به صورت ۲۴ ساعته
۶- درج صحیح اطلاعات و عدم بروز خطای انسانی با توجه به استعلام آنلاین در لحظه (حذف عامل انسانی)
۷- احراز مدارک از طریق استعلام برخط
سرپرست سامانه اظهار داشت: در ایجاد و توسعه ثبت نام غیر حضوری در سامانه، تعاملات و تبادلات سیستمی مختلفی با دستگاه های متولی هر سرویس صورت پذیرفته است. این تبادلات بصورت برخط و از طریق وب سرویس های متعدد برقرار شده است. فهرست موارد مذکور به شرح زیر به اطلاع می رسد:
۱- سرویس اطلاعات هویتی
۲- سرویس اطلاعات مربوط به نشانی از طریق استعلام کدپستی
۳- بررسی صحت یکسان بودن کد ملی صاحب شماره تلفن همراه با شماره ملی فرد مسئول
۴- بررسی صحت کد شناسه ملی حقوقی شرکت ها
۵- استعلام کد فراگیر مربوط به اتباع خارجی
۶- استعلام کد اقتصادی