تهدید معیشت قشر ضعیف راننده تاکسی

کرونا سفرهای تاکسی‌های اینترنتی و خطی را کاهش داد

تهدید معیشت قشر ضعیف راننده تاکسی

کسب و کار نیوز - از خیابان در حال عبورم که صف تاکسی های خطی خالی توجهم را به خود جلب می کند.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها تاکسی هایی که خیابان ها را خالی گز می کنند، کم نیستند. بخش پنهان تأثیرات کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین مربوط به تاکسی‌های اینترنتی است. رانندگان این تاکسی ها همانند رانندگان سایر ناوگان ها در خطر بحران معیشت قرار دارند. بنابراین این قشر زحمت کش که جزو طبقات پایین جامعه اند نیز از تیر کرونا در امان نمانده اند. کاهش رفت و آمد و بیم مردم از ابتلا به بیماری کرونا سبب کاهش ۷۰ درصدی مسافران متروی تهران شده است و به طور طبیعی تاکسی‌های اینترنتی از این موضوع در امان نمانده‌اند. این می تواند هشداری باشد برای بحران معیشت در طبقه ضعیفی از جامعه که این روزها باید بیشترین درآمد سالش را داشته باشد.

هرچند علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در توئیتی نوشت: «تحلیل  داده های پایانه های هوشمند تهران نشان می دهد تقاضای خطوط تاکسیرانی نسبت به هفته های قبل ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته که این میزان در مورد تاکسی های اینترنتی تا ۵۰ درصد نیز می رسد.» این در حالی است که این کاهش سفرها نه تنها در درون شهرها بلکه در سفرهای برون شهری نیز خودی نشان می دهد زیرا علاوه بر ترجیح مردم برای در خانه ماندن، استاندار مازندران اعلام کرده است پذیرش مهمان در مراکز دولتی ممنوع است، مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی از پذیرش مسافر باید خودداری کنند. همچنین استانداران اردبیل، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان نیز از مردم خواسته اند از سفر به این استان ها بپرهیزند.  بنابراین ترکش کرونا به رانندگان برون شهری نیز اصابت کرده است.

فراخوان داخلی اتحادیه کسب و کارهای مجازی به فروشگاه های اینترنتی

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی

صبح امروز جلسه ای در وزارت صمت برگزار شد که کسب و کارهای مختلف نیز حضور داشتند. بیشترین درخواستی که این کسب و کارها داشتند، این بود که وزارت صمت کمک کند و پرسنل آنها را بتوانیم از لحاظ امکانات بهداشتی مجهز کنیم. ماسک و محلول ضدعفونی کننده را در اختیار آنها بگذاریم. به خصوص آنها که پیک دارند و چه کسب و کارهای دیگری که با مردم ارتباط یا به نحوی در محل شرکت انبار دارند. در مقابل وزارت صمت قول هایی داد که منتظریم ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر ماسک یا هر اقلام بهداشتی که در اختیار پرسنل شرکت ها قرار گرفته، توسط خود شرکت ها توزیع شده است. هرچند پیدا کردن این اقلام بهداشتی به دشواری صورت می گیرد همان طور که وزارت بهداشت در نامه به ریاست جمهوری گفته که ماسک در بازار کم و در دست دلالان است. ما درخواست مان را از وزارت صمت کردیم و امیدواریم این اقلام را حداقل برای پرسنل این کسب و کارها بتوانیم در این شرایط با قیمت های مصوب دریافت و در میان آنها توزیع کنیم. تاکسی های اینترنتی خود درخواست ماسک و اقلام بهداشتی کرده اند که امروز صبح اتحادیه نیز رسما درخواست کرد که این اتفاق بیفتد و به هر حال وزارت صمت همکاری لازم را بکند و ماسک ها را توزیع کنند.

متاسفانه با کاهش تعداد سفرها میزان درآمد شرکت های اینترنتی و به تبع رانندگان کم می شود. در حال حاضر شرکت ها صرفا به این فکرند که بتوانند پایدار بمانند و پرسنل ستادی خود را نگه دارند. همین چندی پیش بود که مدیریت مساله بنزین ده ها میلیارد تومان برای این شرکت ها هزینه داشت و زمانی شد که ما شاهد ۵۰ درصد افزایش قیمت بنزین بودیم و سهمیه بنزین وجود نداشت و دوستان در نهادهای مختلف می گفتند که این شرایط را مدیریت کنید. راننده قبول نمی کرد و این شرکت ها آفرهای مختلف پرداخت می کردند تا رانندگان خود را حفظ کنند. «تپسی» در گفتگو با من اعلام کرد که بیش از ۳۰ میلیارد تومان فقط در این بازه زمانی دچار هزینه های مختلف شده است تا این اوضاع مدیریت شود. ذکر دو نکته در اینجا مهم است. در تاکسی های اینترنتی وقتی سفر کم است و تعداد رانندگان زیاد، به تبع با تغییر آیتم ها هزینه سفر کاهش داشته است. اگر دوباره شرایط به حالت عادی برگردد قیمت افزایش پیدا می کند. نکته دوم اینکه امروز موضوع جلسه ای که در وزارت صمت برگزار شد این بود که طبق توافق بین وزارت صمت و صدا و سیما، در روزهای آینده صدا و سیما شروع به اطلاع رسانی و فرهنگسازی کند و مردم را سوق بدهد به سمت خرید اینترنتی و قرار شده کسب و کارهای آنلاین نیز در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند. البته نیاز است که زیرساخت ها آماده تر شود و اگر قرار است ایام عید احتمالا ما با این بیماری درگیر باشیم و احتمالا در عید ایام پیک آن است و مردم در خانه بمانند احتمال دارد که ما بتوانیم با فروشگاه ها هم مذاکره کنیم تا حد متوسطی بتوانیم آنها را نگه داریم برای آنکه بتوانند ثبت سفارش را قبول و احصا کنند. البته نیاز به یک سری زیرساخت ها هست از جمله بحث پست خیلی مهم است که بتواند آن زمان سرویس بدهد. قرار شد اتحادیه یک فراخوان داخلی بزند و کسب و کارهایی که واقعا آمادگی همکاری ویژه در این زمان را دارند، روی سایت مان قرار بدهیم و تبلیغاتی از سمت صدا و سیما شود و مردم با این فروشگاه ها آشنا شوند و بتوانند در این ایام از سرویس ها استفاده کنند. طبق دستوری که وزارت صمت داده، گفتند که اعلام کنید که کدام یک از کسب و کارها، در چه دسته و در چه استانی می توانند سرویس بدهند. ایام عید هم می توانند سرویس بدهند یا نه، به هر حال ما این کسب و کارها را دسته بندی می کنیم و نهایتا روی سایت خودمان به صورت ویژه قرار خواهیم داد و از آن طرف قول وزارت صمت این بود که شروع به اطلاع رسانی کند. امیدواریم که نظر مردم به این سمت جلب شود و بتوانند خریدهای خود را در زمان شیوع این بیماری انجام بدهند و هم هزینه های خرید آنها کاهش پیدا کند و هم از این بیماری در امان باشند. در حال حاضر بحث عرضه کالا در عرصه های مختلف است و هم اینکه ما کسب و کارهای آفلاین را که با کاهش خرید متضرر شده اند، با تدوین سازکاری به مارکت پلیس هایی هدایت کنیم که وجود دارد تا آنها هم بتوانند در یک زمان مناسبی به این مارکت پلیس ها بپیوندند و بتوانند محصولات خود را در آنجا عرضه کنند.

 

الگوی جابه‌جایی مسافران و خدمت‌رسانی رانندگان تغییر کرده است

روابط‌عمومی «اسنپ»

با شیوع کرونا در ایران، الگوی جابه‌جایی مسافران و در مواردی حتی خدمت‌رسانی رانندگان تغییر کرده است. این روزها شهروندان با تغییر در سبک زندگی جمعی، سعی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتشار آن دارند. بخشی از این تغییر بدون شک شامل الگوی جابه‌جایی در سطح شهر و در مواردی خدمت‌رسانی رانندگان است. بلافاصله بعد از خبر شیوع کرونا در ایران، فرهنگ‌سازی و آموزش را آغاز کردیم. آموزش و اطلاع‌رسانی به دو بخش کاربران راننده و مسافر تفکیک شد و از تمام کانال‌های ارتباطی «اسنپ» مانند پیامک، پوش نوتیفیکیشن، سایت، شبکه‌های اجتماعی و بروشور و پوسترهای آموزشی برای انتقال روش‌های جلوگیری از شیوع بیماری استفاده کردیم.

باشگاه رانندگان «اسنپ» تلاش می‌کند تا با طرح «سفر به سلامت» در مسیر حفظ سلامت رانندگان و مسافران قدم بردارد. در فاز اول این طرح وانت‌هایی برندشده‌ همراه با بسته‌های بهداشتی در سطح شهر تهران تردد می‌کنند و ملزومات بهداشتی لازم برای مقابله با ویروس را به طور رایگان در اختیار رانندگان «اسنپ» قرار می‌دهند. در هر بسته علاوه بر اقلام بهداشتی، یک برگه آموزشی قرار دارد که توصیه‌های لازم در مورد استفاده صحیح از محتویات بسته را به اطلاع رانندگان می‌رساند.

همچنین در مرحله دوم این طرح که از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود قرار است ون‌هایی در تهران و چندین شهر دیگر وظیفه ضدعفونی کردن خودروهای اسنپی را بر عهده بگیرند.

شهرهایی که از شنبه طرح توزیع اقلام بهداشتی در آنها شروع می شود شامل ۶ شهر شیراز، مشهد، اصفهان، کرج، قم و رشت است. همچنین از دوشنبه هم در ۶ شهر ازجمله شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، قم و شیراز کار ضدعفونی کردن خودروها شروع می شود.

اضافه کردن گزینه «عدم رعایت اصول بهداشتی» به بخش امتیازدهی در اپلیکیشن «اسنپ» مکمل این اقدامات است. به این صورت که مسافر در صورتی که احساس کرد دستورالعمل‌های بهداشتی در خودرویی که در حال سفر با آن است رعایت نشده، می‌تواند با استفاده از این گزینه پشتیبانی «اسنپ» را در جریان بگذارد تا با آموزش و همچنین ارائه امکانات لازم برای تامین سلامت و بهداشت فردی و بهداشت خودرو امکان گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را کاهش دهیم.

در نهایت فراتر از مسئولیت شرکت‌ها اگر هر کدام از افراد جامعه برای جلوگیری از گسترش بیماری تلاش کند، به سلامت می‌توانیم این روزها را پشت سر بگذاریم. فراموش نکنیم قبل از هر چیزی رعایت بهداشت فردی و توصیه‌هایی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از تماس نزدیک با کسانی‌ که علایم تنفسی دارند می‌تواند کمک کننده باشد.

کاهش محسوس سفرهای «تپسی»

نگار عرب، مدیر روابط عمومی «تپسی»

طی بازه زمانی که کرونا در کشور گزارش شد و شیوع یافت، مشخصا در «تپسی» کاهش سفر داشتیم. دلایل آن نیز بسیار واضح است؛ ازجمله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، دورکاری بسیاری از شرکت ها، در خانه ماندن مردم و اینکه تلاش می کنند که در مراکز خرید و مراکز شلوغ حضور نداشته باشند. به تبع آن درخواست سفرها کاهش داشته است. درصد مشخصی از آمار کاهش سفرها در حال حاضر ندارم؛ ولی قطعا ۵۰ درصد نیست و کمتر از این میزان است. از همان روزهای نخست به خصوص روز جمعه که اعلام شد کرونا در ایران شناسایی شده، از روز شنبه ما از داخل خود اپلیکیشن و هم از طریق شبکه های اجتماعی مان اطلاعات بهداشتی از سمت راننده و هم از سمت مسافر را اطلاع رسانی کردیم و به صورت مستمر این کار را انجام دادیم. در قالب این اطلاع رسانی ها، توصیه های بهداشتی را به رانندگان و مسافران اعلام کردیم. به طور مثال مسافران سعی کنند کرایه را به صورت نقدی پرداخت نکنند و از دادن اسکناس بپرهیزند یا رانندگان به طور مداوم دستگیره های در را ضدعفونی کنند. از این طرف نیز تلاش کردیم که بخش زیادی از خدماتی که به رانندگان حضوری می دادیم را نیز به صورت ریموت انجام بدهیم و یک بخشی از خدمات مان را نیز هم آنلاین و هم به صورت تلفنی به رانندگان اختصاص دادیم که ناچار نباشند برای دریافت خدمات مراجعه حضوری به دفتر داشته باشند تا جلوی تجمع و شیوع بیماری کرونا در دفتر گرفته شود. در ادامه این اقدامات، کارهای دیگری نیز داریم انجام می دهیم که با قطعی شدنش خبر آن را نیز رسانه ای خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.