صفحه اصلی / اسلایدر / هشدار بروز رکود در اقتصادهای جهان به دلیل کرونا
هشدار بروز رکود در اقتصادهای جهان به دلیل کرونا

هشدار بروز رکود در اقتصادهای جهان به دلیل کرونا

کسب و کار نیوز - سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داد اگر ویروس کرونا در آسیا، اروپا و شمال آفریقا گسترش یابد، رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تا ۱.۵ درصد کاهش می یابد و پیامد اصلی آن رکود در بسیاری کشورها خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داد شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را وارد بدترین رکود از زمان بحران مالی جهانی میکند. این سازمان از دولت ها و بانک های مرکزی خواست برای جلوگیری از یک سقوط شدیدتر وارد عمل شوند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تنها ۲٫۴ درصد رشد خواهد کرد که پایین ترین رشد از سال ۲۰۱۹ و کمتر از پیش بینی ۲٫۹ درصد در ماه نوامبر است.

این سازمان مستقر در پاریس پیش بینی می کند اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ تا ۳٫۳ درصد رشد داشته باشد. به نظر این سازمان، اوج شیوع این ویروس در چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی خواهد بود و شیوع در سایرمناطق هم مهار می شود ولی هشدار داد اگر ویروس کرونا در آسیا، اروپا و شمال آفریقا گسترش یابد، رشد اقتصاد جهان می‌تواند در سال جاری تا ۱٫۵ درصد هم کاهش یابد.

لارنس بون، اقتصادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می گوید:« پیامد اصلی این کاهش رشد اقتصادی، رکود در بسیاری کشورها خواهد بود. به همین دلیل است که باید هر چه سریع‌تر اقداماتی در مناطق شیوع ویروس صورت گیرد».

وی گفت دولت‌ها باید با تخصیص بودجه اضافی از سیستم های بهداشتی حمایت کنند.

« دولت ها می توانند با برداشتن مالیات بر ارزش افزوده و فراهم کردن وام‌هایی برای برخی بخش ها که از شیوع این ویروس ضربه خورده اند، مثل گردشگری، به آنها کمک های مالی بیشتری بدهند».

وی تاکید کرد بانک های مرکزی هم می‌توانند با تسهیل سیاست‌های پولی و فراهم کردن نقدینگی برای بانکها، فشار را از روی بازارهای مالی بردارند.بون گفت:« ما نمی خواهیم بحران مالی هم به این بحران سلامت اضافه شود».

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند چین بیشترین رکود را در سال جاری میلادی داشته باشد و رشد اقتصادی آن در ۲۰۲۰ به ۴٫۹ درصد برسد که پایین‌ترین حد طی ۳۰ سال گذشته است. رشد اقتصادی چین در ماه نوامبر ۵٫۷ درصد بود.

رشد اقتصادی در منطقه یورو که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن رو به افزایش است، ۰٫۸ درصد پیش بینی می شود که کمتر از ۱٫۱ درصد ماه نوامبر است. انتظار می رود رشد اقتصادی ایتالیا در سال جاری میلادی ثابت باشد و رشد منطقه یورو در ۲۰۲۱ برابر با ۱٫۲ درصد باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.