صفحه اصلی / سرخط خبرها / تغییر در عملکرد نظام بانکی

کامران ندری، کارشناس بانکی

تغییر در عملکرد نظام بانکی

سرمقاله

در سیستم بانکی مشکلات بسیاری وجود دارد و آن طور که پیش می رود می توانیم ادعا کنیم که بانک ها از ایفای نقش اصلی خود فاصله گرفته اند و گرفتار بنگاه داری شده اند. همچنین در نحوه تسهیلات دهی به اشخاص ابهامات زیادی از سوی  بانک ها وجود دارد که درسال های اخیر افزایش بسیاری نیز داشته است. اگر بانک ها بتوانند از بنگاه داری خارج شوند و به ایفای نقش اصلی خود بپردازند، نظام بانکی می تواند امید داشته باشد تا به سیستمی قابل اعتماد تبدیل شود. همچنین می توان با تغییر رویکرد بانک ها در نحوه تسهیلات دهی به افراد باز هم به نقش اصلی بانک ها در سیستم بانکداری نزدیک تر شد. تغییر در نحوه تسهیلات‌دهی به اشخاص بسیار مهم است.
این روز‌ها در دادگاه‌ها افراد بسیاری را مشاهده می کنیم که با فرصت طلبی و سودجویی و همچنین با نفوذ در شبکه بانکی تسهیلات هنگفتی دریافت کرده‌اند، اما مطالبات بانک‌ها را پس نداده‌اند. این کارها اثرات بسیار نامناسب و جبران ناپذیری برجای گذاشته که بر این اساس بانک‌ها باید عملکرد خود را اصلاح کنند. انحرافات و تخلفات زیادی در سالهای اخیر گریبان نظام بانکی کشور را گرفته و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد غیرقابل انکار است. تسهلات برای خروج از رکود اشتباه فاحشی است که امروز شبکه بانکی دچار آن شده است. چراکه منایع بانکی محدود است و نمی‌تواند تمام نیاز بخش تولید کشور را تامین کند. باید با تغییر در این رویکرد زمینه های رونق و توسعه اقتصادی را فراهم کرد.
از طرفی دیگر از آنجایی که اقتصاد در کشور بر بانکداری تمرکز دارد و اقتصادی بانک محور است اعمال این تغییرات می تواند در تسریع بهبود شرایطی که در حال حاضر اقتصاد کشور به آن دچار شده است تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. در سیستم بانکداری جای خالی نظارت و برنامه ریزی صحیح بسیار مشهود است. بنابراین باید با تغییر روند بازرسی و اعمال نظارت بیشتر بانک ها را به سمت وظیفه اصلی خود هدایت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

مزد ۹۹ و تهدید ریزش نیروی کار

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، دبیرکل کانون‌عالی کارفرمایان درباره افزایش دستمزد سال …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *