«دیجی کالا» قربانی کمبود ماسک شد

پشت پرده جمع آوری ماسک از «دیجی کالا»

«دیجی کالا» قربانی کمبود ماسک شد

کسب و کار نیوز - ماجرای قربانی شدن سایت های اینترنتی داستان ادامه داری است که هرازچندی شاهد آن هستیم. روزی «دیوار» و «شیپور» قربانی افزایش قیمت خودرو می شوند و امروز قرعه به نام «دیجی کالا» افتاده است. «هر دم از این باغ بری می رسد!»

 

به گزارش کسب و کار نیوز، روز شنبه دوربین های خبرنگاران شبکه ایران کالا و خبر روشن شد تا احتکاری کشف شود! احتکار ۵ میلیون ماسک که به صورت زنده در اخبار منتشر شد و نام محتکرکننده «دیجی کالا» است. اما چند ساعت بعد «دیجی کالا» با ارسال بیانیه ای تلاش کرد تا «آب ریخته را به جوی برگرداند.»

دیجی‌کالا در بیانیه‌اش می‌نویسد: «این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران‌کالا، به دروغ ۵ میلیون عدد عنوان شد. لازم به ذکر است که کلیه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده‌سازی و ارسال به مشتریان بوده است.» دیجی‌کالا توضیح داده که کمیسیونی در فروش ماسک‌ها نداشته و این مسئله را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود ذکر کرده است. این شرکت همچنین در بیانیه خود می‌گوید: «هرگونه ادعای احتکار و سوءاستفاده از ارائه‌ این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی‌اساس، مغرضانه و کذب کامل است.» «دیجی‌کالا» در بیانیه خود، از ۸ هزار مشتری که از سراسر ایران، این ۳۴ هزار ماسک را سفارش داده‌اند عذرخواهی کرده و گفته که فعلاً قادر به ارسال آن‌ها نیست.

از طرفی دیجی کالا با انتشار عکسی از صورت جلسه عنوان کرده است: «صورت جلسه ماسک‌‌های مشتریان دیجی‌کالا که توسط تعزیرات جمع‌آوری و به دروغ در گزارش صداوسیما ۵ میلیون اعلام شد. ۳۴هزار عدد ماسک + ۲۰هزار و ۹۰۰ عدد دستکش.»

روابط عمومی دیجی‌کالا  در این راستا اعلام کرد: «لیست کد ملی تمام ۸ هزار مشتری دیجی‌کالا که در طول چند روز گذشته این ماسک‌ها را خریداری کردند و در انتظار دریافت سفارش‌شان هستند هم آماده است.»

«دیجی کالا» و اتحادیه کسب و کارهای مجازی پیش از این با ارسال نامه هایی، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود خواستار قرار گرفتن در شبکه توزیع ماسک و سایر اقلام پزشکی برای توزیع در بین مردم شده بود:

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی: کشف ۵ میلیون ماسک رقم درستی نیست

مدیرکل تعزیرات حکومتی با اشاره به آمار کشفیات صورت گرفته در خصوص اقلام بهداشتی و ماسک در یک هفته گذشته گفت: «طی یک هفته گذشته با حضور گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی در سطح بازار، ۵ میلیون ماسک کشف کردیم و طی چند روز گذشته نیز پنج کانتینر دستکش کشف شد که طبق قانون صاحبان این کالاها مکلف به عرضه در بازار شده‌اند.» محمدعلی اسفنانی در گفتگو با «کسب و کار» درخصوص خبر صدا و سیما مبنی بر کشف ۵ میلیون ماسک از «دیجی کالا» گفت: «عدد ۵ میلیون مربوط به مجموع کشفیات ما در یک هفته گذشته است و احتمالاً مطلب از حیث بیان، درست ادا نشده است. آمار دقیق مربوط به «دیجی‌کالا» را به زودی اعلام می‌‌کنیم.» وی ادامه داد: «این رقم واقعی نیست. این تعدادی که گفته شده به این میزان نیست و خیلی کمتر است و خبر اشتباهاً نقل شده که ۵ میلیون است؛ ولی اساسا طبق ۳ بخشنامه ای که اداره کل تجهیزات پزشکی صادر کرده، این فروشگاه ها مجاز به خرید و فروش ماسک و امثال آن نبودند و طبیعتا فروش ماسک گزارش شده، بازرسان به این فروشگاه مراجعه کردند و بررسی و پرونده شده و این پرونده بررسی و نهایتا حکم صادر می شود. درنتیجه اگر مدارکی دال بر این داشته باشند که اینها مجوز خرید و فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده و امثال آن را دارند، طبیعتا در تصمیمی که در پرونده شان گرفته می شود لحاظ خواهد شد.»

«دیجی کالا» مجاز به فروش ماسک نیست

اسفنانی در پاسخ به سوال دیگر «کسب و کار» مبنی بر اینکه طبق مجوز «انواع ماسک جزو فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی دارای مصرف خانگی است که فروشگاه های اینترنتی مجاز به فروش آن هستند، چرا آن را غیرمجاز می دانید»، گفت: «بله، ممکن بود قبل از این بخشنامه، همان طور که داروخانه ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی مجاز بودند این کار را می کردند؛ ولی وقتی بخشنامه ممنوعیت خرید و فروش صادر می شود، این فروشگاه ها مجاز نخواهند بود و باید موجودی کالا را اعلام می کردند تا به نحو قابل قبولی از سوی وزارت بهداشت از آنها خریداری می شد و در اختیار بیمارستان ها قرار می گرفت. مفاد این بخشنامه ها کاملا گویاست و هرگونه خرید، توزیع و فروش ماسک به جز آن مواردی که اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام کرده کسی مجاز نیست این کار را انجام بدهد.»

بخشنامه ای مبنی بر غیرقانونی بودن فروش ماسک به دست ما نرسیده است

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی «دیجی کالا» نیز در گفتگو با «کسب و کار» در پاسخ به اینکه مدیر کل تعزیرات حکومتی بیان کرده که در هفته گذشته اداره کل تجهیزات پزشکی ۳ بخشنامه داده و طبق آن فروشگاه های اینترنتی مجاز به خرید و فروش ماسک نیستند، گفت: «چنین بخشنامه ای مشخصا به ما ابلاغ نشده است. ما تنها چیزی که دیدیم بخشنامه سازمان غذا و دارو بود که آن را نیز در فضای شبکه های اجتماعی دیدیم که حتی از صحت و سقم آن اطلاعی نداشتیم و به محض مشاهده آن تلاش کردیم که جلوی فروش را بگیریم؛ اما به دلیل اینکه خیلی از این ماسک ها پیش از آن بخشنامه به فروش رفته بودند از همان موقع که ما آن بخشنامه را دیدیم و  از صحت و سقم آن مطمئن شدیم، تلاش کردیم با ارتباط گرفتن با فروشندگان مان (۳۰ هزار فروشنده و کسب و کار در پلتفرم ما فعال هستند) به مرور همه را لغو می کردیم که در دو، سه روز آخر تقریبا سفارشات نزدیک به صفر بود و همه آن ۳۴ هزار ماسکی که جمع آوری شد بخش زیادی آن سفارشات از پیش بود و یک بخش هم مصرف داخلی نیروهای دیجی کالا بود. در آنجا ۴۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند. حالا طبق توصیه های سازمان غذا و دارو و بقیه مراجع این ماسک ها روزی دو بار باید تعویض شوند. ما روزی یک بار هم بخواهیم تعویض کنیم روزانه به ۴۵۰۰ ماسک نیاز داریم. ما دستکم ۵۰ هزار ماسک مصرف همین یکی دو هفته نیروهایمان در مرکز پردازش دانش است که آن را نیز نداشتیم. به همین دلیل شما در شبکه های اجتماعی می دیدید بعضی از مشتریان ما انتقاد می کردند که ماموران «دیجی کالا» بدون ماسک و دستکش سفارشات را تحویل می دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر «کسب و کار» مبنی بر اینکه سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات مطرح کرده است که «اختفا و اظهار بی اطلاعی و موجود بودن ماسک در انبارها از تخلفات این شرکت است»، گفت: «مشکل اینجا بود که بازرسان سازمان تعزیرات از نگهبانی ما سوال کرده بودند و از هیچ مسئول ذیربطی (نه از مدیرعامل، نه روابط عمومی، نه از مدیران دیگر) پرسیده نشد. ضمنا گفته اند که ۵ میلیون ماسک و دستکش احتکار کرده اید که حتی نگهبان ما نیز از شنیدن این سخن به خنده افتاد زیرا کل ظرفیت انبار ما یک میلیون کالاست. این عدد آنقدر خنده دار بود که موضوع جدی گرفته نشد. ضمنا از یکی از مدیران مرکز پردازش هم سوال کرده اند که ایشان نیز گفته که ما هیچ ماسکی در حال حاضر برای فروش نداریم که باز هم جمله آنها درست بود چون کل آن ۳۴ هزار ماسک به فروش رفته و در حال آماده سازی و ارسال بود و ماسک جدیدی عملا برای فروش وجود نداشت. ما صورت جلسه همین ۳۴ هزار ماسک که با امضای و مهر سازمان غذا و دارو و خود تعزیرات تحویل گرفته شده است را نیز در توئیتر منتشر خواهیم کرد.

رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی: این حجم از ماسک‌های کشف شده مصداق احتکار است

در پی گشت مشترک سازمان تعزیرات حکومتی و کشف ماسک‌های بهداشتی از انبار دیجی کالا، «ضاربیان» رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با استعلامی که از وزارت بهداشت انجام دادیم دیجی کالا حق عرضه و فروش ماسک را نداشته و این حجم از ماسک های کشف شده هم مصداق احتکار و هم عرضه خارج از شبکه است. به گفته ضاربیان ۵ میلیون عدد ماسک از انبارهای دیجی کالا کشف شده و انبارهای دیگری هم در حال بازدید است که گزارش آن در صورت مشاهده تخلف اعلام خواهد شد. رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی درباره سرنوشت ماسک های کشف شده هم گفت: این اقلام برای عرضه در بازار تحویل مراکز مجاز داده می شود و با صاحبان آن نیز برخورد قانونی خواهد شد.

پشت خبر احتکار ۵ میلیون ماسک دست‌هایی در کار است

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی

متاسفانه روز شنبه از طریق سیمای جمهوری اسلامی، «شبکه ایران کالا» و «شبکه خبر» گزارشی زنده منتشر شد که بازرسان سازمان تعزیرات به صورت سرزده به انبار «دیجی کالا» مراجعه کرده اند و اعلام کردند بنا به گزارش مردمی ۵ میلیون ماسک در اینجا وجود دارد ولی نهایت عصر که صورت جلسه شد نزدیک به ۳۰ هزار ماسک موجود بوده است. فروش اقلام بهداشتی مصرف خانگی برابر آیین نامه و دستورالعمل قبلا در نماد اعتماد الکترونیکی صادر شده و کاملا آزاد است ازجمله ماسک، پنبه و اقلامی که در خانه مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین «دیجی کالا» کاملا قانونی فعالیت می کند. این محصول نیز از دیرباز قبل از اینکه حساسیتی روی آن باشد در «دیجی کالا» فروش می رفت. متاسفانه با برخورد نادرست سازمان تعزیرات با «دیجی کالا»، دیگر هیچ کسب و کاری جرات نخواهد کرد که به مسئولت اجتماعی خود حتی فکر کند. «دیجی کالا» در راستای مسئولیت اجتماعی خود نزدیک به ۲۰۰ هزار ماسک را با شرایط سخت آماده کرد و آنها را بدون سود عرضه کرده بود. اتحادیه نیز در روزهای گذشته با توجه به اعلام برخی از فروشگاه های اینترنتی پیشنهادی را را به وزرای ارتباطات، صمت و بهداشت و اتاق اصناف و مرکز اصناف و… داد مبنی بر اینکه در اوضاعی که ماسک با قیمت های گزاف به فروش می رسد یکی از راهکارهایی که می تواند به دولت کمک کند بابت اینکه هم قیمت بشکند و هم اینکه درست توزیع شود فروش آن از طریق فروشگاه های اینترنتی است و این فروشگاه ها می توانند با قیمت مصوب براساس هر فیلتری که سازمان های مربوطه اعلام می کنند مثلا براساس کد ملی افراد، آن را به فروش رسانند. ما هم اعلام کردیم و منتظر بودیم که موضوع پیگیری شود و نهایتا ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات توئیت زد و احتمال داد که این اقلام ازسوی یک فروشگاه اینترنتی عرضه شود. دوستان اظهار می کنند که نامه ای از سوی وزارت غذا و دارو صادر شده است. قطعا سازمان غذا و دارو باید اطلاع رسانی بیشتری می کرد. ما به عنوان واحدهای صنفی ذیل قانون نظام صنفی و اتاق اصناف ایران هستیم. اگر دستورالعملی می خواهد صادر شود قطعا مثل دستورالعمل های دیگر باید به اتاق اصناف ایران برود و اتاق اصناف ایران به اتحادیه اعلام می کند و اتحادیه به واحدهای صنفی. با توجه به پروسه ای که ما در اتحادیه داریم، اگر این اطلاع رسانی زود می شد، ما آن را اعلام و دوستان را آگاه می کردیم؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و متاسفانه دیدیم که روز شنبه چنین برخوردی شد و اتفاق بسیار بدی افتاد. نهایتا حدود ۳۰ هزار ماسک در آنجا بوده است. فروشگاه اینترنتی پروسه و زنجیره ای برای ارسال سفارش دارد از زمان آماده سازی، ثبت سفارش و نهایت ارسال. در طول چند روز گذشته در دیجی کالا طی چندین مرتبه وقتی ماسک موجود می شده آنها در سایت اعلام می کردند و نهایتا هر فروش چند ده هزار تایی ظرف نیم تا یک ساعت فروش می رفته است. ولی با توجه به تعداد سفارشات بالا و نزدیکی شب عید و افزایش خریدهای اینترنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا، زمان ارسال ماسک و… ظرف ۵ تا ۷ روز شده است. این ۵ تا ۷ روز تا روز شنبه ادامه می یابد. بازرسان سازمان تعزیرات ورود پیدا کرده و شروع به فیلمبرداری به صورت زنده می کنند و نشان می دهند و اعلام می کنند ۵ میلیون ماسک بوده است و بعد از آن طرف در شبکه های اجتماعی رفته است. ما نمی توانیم به سادگی از کنار این موضوع بگذریم. حس می کنم یک برنامه ریزی پشت این کار است، حالا این که از کجا و چه ناحیه ای مشخص نیست یا حداقل این طور به نظر می رسد که بنا بر این گذاشته شده که آبروی کسب و کاری که دارد یک کاری را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود ایفا می کند آبرویش را ببرند و متاسفانه توانستند آن کار را انجام بدهند. سوال من از این افراد این است که چطور می خواهند جبران کنند؟ بالاخره یک آبرویی رفته و نیاز به جبران دارد. آیا عزمی برای جبران کردن این کار دارند یا نه؟ در زمانی که وزیر بهداشت، نامه ای به مقامات کشور می زند (صحت آن را نمی دانم و در شبکه های اجتماعی دیدم) و اعلام می کند که ماسک در بازار نیست و همکاران من از دلالان می خردند نشان می دهد سودجویان در بازار حضور دارند. کاش آنها را پیدا و رسانه ای می کردند. این در حالی است که تا به امروز نامه ای بابت این ممنوعیت خرید و فروش ماسک در فروشگاه های اینترنتی برای ما نیامده وگرنه اعلام می کردیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.