صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما
کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما

ویروس کرونا با اعمال خسارات فراوان به جنگ صنعت هوایی رفته است

کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما

کسب و کار نیوز - محدودیت‌های مسافرتی ناشی از ویروس کرونا در کشور موجب کاهش بی سابقه نرخ بلیت هواپیما به مقصدهای مختلف شده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد نرخ کاهش قیمت ها در برخی پروازها حتی از نصف نیز بیشتر است و این در حالی است که مشتری هم برای آن وجود ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نرخ بلیت هواپیما از تهران به مقصد کیش برای هر نفر به ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته و در موردی دیگر بهای بلیت مشهد به مقصد کرمانشاه ۷۶ هزار تومان است. قیمت بلیت های مذکور تا قبل از نگرانی های بوجود آمده از انتشار ویروس کرونا و کاهش مسافرت ها برای تهران به مقصد کیش برای هر نفر و فقط برای رفت یک میلیون تومان و در برخی پروازها بیشتر و برای کرمانشاه به مقصد مشهد نزدیک به هفتصد هزار تومان بوده است.

کاهش بی سابقه قیمت بلیط هواپیما در دیگر پروازها نیز به همین صورت بوده و تقاضا برای سفر از طریق حمل و نقل هوایی نیز کاهش بسیاری دارد. در روزهای اخیر نخستین نشانه‌ها از تاثیر کرونا بر صنعت هوایی ایران نمایان شده و از کاهش تقاضا برای سفر گرفته تا متوقف شدن پروازها به تعدادی از کشورهای همسایه، جزء اصلی این آثار را تشکیل می‌دهند. هر چند هنوز برای ارایه هر برآوردی از وضعیت ایرلاین‌های ایران زود است، اما مسائلی مانند توقف پروازهای منطقه‌ای در نوروز، کاهش تقاضای سفر حتی در داخل و کاهش اجباری قیمت بلیت هواپیما جزو گزینه‌هایی است که این صنعت را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

در همین رابطه دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: افت شدید قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است. مجید فرقانی افزود: با توجه به افت شدید قیمت بلیت هواپیما که ناشی از کاهش چشمگیر تقاضاست، شاهد وارد آمدن خسارت به شرکت‌های هواپیمایی هستیم. وی ادامه داد: کاهش تقاضا باعث شده است بلیت پروازهایی که طبق مصوبه سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی بطور مثال ۹ میلیون ریال است، هم اکنون ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال به فروش برسد. وی گفت: ادامه روند کاهش قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو پروازها را به دلیل مقرون به صرفه نبودن در پی دارد. فرقانی با بیان اینکه نرخ تمام‌ شده جابه‌جایی هر مسافر چندین برابر قیمت کنونی بلیت هواپیماست افزود: طبق برآوردهای سازمان‌های متولی، هر ساعت پرواز ۱۰۰ دلار هزینه دارد که این میزان در مسیرهای بین‌المللی متفاوت و بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به لیست هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرکت‌های هواپیمایی شامل قطعات، سوخت، خدمات فرودگاهی و امثال آن، افت شدید قیمت بلیت هواپیما خسارات جبران ناپذیر وارد کرده است. روزانه ۱۸۰ پرواز ورودی و خروجی در روزهای غیر پیک در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد انجام می‌شود. دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است گفت: افت شدید قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است. وی با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است گفت: افت شدید قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است.

فرقانی افزود: با توجه به افت شدید قیمت بلیت هواپیما که ناشی از کاهش چشمگیر تقاضاست، شاهد وارد آمدن خسارت به شرکت‌های هواپیمایی هستیم.  فرقانی گفت: ادامه روند کاهش قیمت بلیت هواپیما احتمال لغو پروازها را به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن درپی دارد. وی ادامه داد: با توجه به لیست هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرکت‌های هواپیمایی شامل قطعات، سوخت، خدمات فرودگاهی و امثال آن، افت شدید قیمت بلیت هواپیما خسارات جبران‌ناپذیر وارد کرده است. روزانه ۱۸۰ پرواز ورودی و خروجی در روزهای غیرپیک در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: آنچه اکنون با آن مواجهیم، نشان‌دهنده این است که حداقل بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم متقاضی ابطال خدمات خود هستند. مجید فرقانی در خصوص درصد لغو خدمات سفر در استان با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: هنوز نمی‌توان درصدی را در این‌باره مشخص کرد؛ چراکه تعداد مراجعان برای استرداد آن‌قدر زیاد است که آژانس‌ها با حجم زیادی از مراجعه مواجه شدند و اگر بخواهیم آماری بگوییم، تا انتهای این هفته می‌توان درباره درصد ابطال تورهای نوروزی و یا پروازهای از قبل خریداری شده برای نوروز عددی ارائه داد. اما آنچه اکنون با آن مواجهیم، نشان‌دهنده این است که حداقل رقمی بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم متقاضی ابطال خدمات خود هستند.

واکنش کاربران

کرونا هم می رود، اما بعضی ها که ان شاالله سالم هم باشند، بر می گردند به دبه بازی های گذشته. مثلا قیمت همین بلیط ۷۶ هزار تومانی کرمانشاه را می کنند پیراهن عثمان. آقای محترم، اگه می توانی این را بگذار به حساب کرونا نه حساب الطاف شما در بحث چارتر و همانند آن. یادت باشد، نه تنها هیچ لطفی نکرده ای، بلکه حتی بیزینس عادی خودت را در شرایطی که همه بازارها خوابیده اند را هم انجام می دهی. لطفا دست به دست کنید، به دست آقای عابدزاده هم برسد.

ارزیابی برای آثار و تبعات خسارت شرکت های هواپیمایی نداریم

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی

کنسلی بلیت های پرواز برای نقاط مختلف ایران و همچنین سفرهای بین المللی خسارات زیادی را متوجه شرکت های هواپیمایی و مختل شدن شبکه صنعت هوایی کشور کرده است. متاسفانه ترس از همه گیری و سرایت این بیماری و پراکندگی بیماران در سراسر کشور موجب شده تا مردم در رابطه باسفرهای خود و حتی سفرهای نوروزی احتیاط بیشتری داشته باشند. برآوردی از خسارات احتمالی شرکت های هواپیمایی وجود ندارد اما به تدریج می توان میزان این خسارات را اعلام کرد. اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که خسارت لغو پروازها را خود شرکت‌های هوایی باید بپردازند و بودجه‌ای برای جبران این خسارت دیده نشده است.

درصد بسیار بالایی از مسافران تقاضای کنسلی بلیط ها را دارند و قیمت بلیت های هواپیما به مقاصد مختلف به دلیل نبود مشتری افت بی سابقه ای را تجربه می کند. بنابراین این موضوعی است که فعلا ارزیابی آثار و تبعات آن موجود نیست و باید دید در روزهای آینده، تصمیم دولت در این زمینه چگونه خواهد بود. اما آنچه در حال حاضر مشخص است، بالا بودن آمار توقف‌های پروازی، محدودیت‌های بین‌المللی و تحت تاثیر قرار گرفتن سفرهای نوروزی است که موجب شده کسب و کار شرکت های حمل و نقل هوایی تحت تاثیر قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.