صفحه اصلی / اسلایدر / خالی شدن قفسه های فروشگاهی
خالی شدن قفسه های فروشگاهی

با هجوم یکباره موج خریداران به بازارها، نظام توزیع دچار اختلال شد

خالی شدن قفسه های فروشگاهی

کسب و کار نیوز- تمام بازارها در چنگ کروناست و مردم از نگرانی ادامه شیوع این بیماری و کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی به فروشگاه ها هجوم برده اند و با مراجعه به فروشگاههای زنجیره ای شاهد خالی بودن این قفسه ها از مواد غذایی و ملزومات زندگی هستیم. احتکار خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا هر روز افزایش پیدا می کند به رغم اعلام مسئولان که کمبودی در بازارها وجود ندارد، مشاهدات میدانی واقعیت دیگری را نشان می دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در چند روز اخیر بیش از دو برابر نیاز مردم جنس از فروشگاه‌ها خریداری شده و اتفاقی در بحث مدیریت کالاها رخ داده که نشان‌دهنده عدم آمادگی در خصوص مدیریت نیازهای اساسی کشور است. این در حالی است که طی چند روز گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای با موجی از خریداران مواجه شده‌اند. این هجوم یکباره باعث شد تا برخی فروشگاه‌ها با کسری کالا مواجه و قفسه‌ها خالی شوند. با این حال مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند انبارها پر از کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی مردم است و نیازی به هجوم برای خرید نیست. به هر ترتیب با افزایش تقاضا و قیمت کالاها همچنان مسئولان بر این باورند که مردم نباید نگران باشند چراکه امکانات کشور برای تولید، سه برابر نیاز است. این در حالی است که مردم دربه در به دنبال خرید کالاها هستند.

کندی شبکه توزیع در عکس العمل به تقاضای بالای مردم

کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در این رابطه می گوید: این روزها مردم ترجیح می دهند خریدهای خود را به صورت یکجا از فروشگاه های مواد غذایی انجام دهند به طوری که این موضوع تقاضا برای مواد غذایی را بالا برده است و در مقاطعی باعث خالی شدن قفسه های فروشگاهی شده است، در حالی که این موضوع می‌تواند به کندی شبکه توزیع در عکس العمل به تقاضای بالای مردم مرتبط باشد.

وجود ظرفیت های خالی تولید در صنایع غذایی و پر بودن انبارهای مواد اولیه سبب شده افزایش تقاضای محصولات این صنایع به راحتی از جانب صنایع غذایی ایران قابل تامین باشد و نیازی به ایجاد ظرفیت تولید جدید در این صنعت نیست و اختلال های کوچک در عرضه برخی محصولات جای نگرانی ندارد و به سرعت با تامین از انبار کارخانجات رفع خواهد شد. به گفته وی، از آنجا که این محصولات بعد از بسته بندی شدن در کارخانه ها، در شلف فروشگاه های عرضه مواد غذایی قرار می گیرند و برای بالا بردن ایمنی غذایی توصیه می شود مردم قبل از مصرف اقدامات مراقبتی را رعایت کرده و سطح خارجی محصولاتی مانند کنسروجات را ابتدا شستشو نموده و بعد بازگشایی استفاده نمایند.

مدرس خیابانی: بازار کشور در وضعیت عادی و متعادل به سر می‌برد

همچنین از طرفی دیگر قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: بیش از ۴۰ درصد ورودی کشتی های کالاهای اساسی کشور افزایش پیدا کرده و این حجم از کالاها بی‌نظیر است، مردم نباید تسلیم فضاسازی رسانه های معاند شوند. هیچ کمبودی نداریم و چند برابر نیاز کشور کالاهای اساسی دپو کرده‌ایم و قیمت گوشت به سابق برمی‌گردد. حسین مدرس درباره تنظیم بازار شب عید، با اشاره به نحوه تامین کالاهای اساسی کشور، اظهار کرد: بازار کشور در وضعیت عادی و متعادل به سر می‌برد، البته بخش عمده‌ای از کسب و کارهای خرد نظیر پیک‌های موتوری و آژانس‌ها به دلیل بیماری کرونا آسیب دیده است، ما توصیه می‌کنیم مردم برای تأمین نیازهایشان از این کسب و کارها استفاده کنند و خود به طور مستقیم اقدام به خرید نکنند.

اصل تامین نیازهای مازاد کشور، از ابتدای سال در دستور کار ما بود. کمبود، گرانی و نارضایتی مردم رمز عملیات رسانه‌ای دشمن است و ما برای همه شرایط کالاهای مور نیاز کشور را تامین کرده‌ایم.وی بیان کرد: در طول سال ۱۳۹۸ ضمن اینکه نیاز کشور را تامین کرده‌ایم، ذخایر خوبی از کالاهای اساسی نیز ذخیره کردیم. در بنادر جنوبی و شمالی کشور بیش از ۵/۴ میلیون تن کالاهای اساسی دپو شده است و همه دستگاه ها کمک کرده اند در این زمینه کشور مشکلی نداشته باشیم.

قبادی: موجودی کالاها؛ پنج برابر پارسال

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: موجودی کالا‌های ما در مقطع کنونی پنج برابر پارسال است. قبادی با تاکید بر اینکه کمبود و نبود کالا نداریم، گفت: در این ایام که خرید‌های احساسی انجام شده است در هیچ فروشگاهی نبود کالا نداشتیم.

قفسه های خالی به علت کمبود کالا نیست

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای

جوی که به علیت شیوع بیماری کرونا در کشور ایجاد شده موجب شد تا مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود و نگهداری آن در منازل به فروشگاهها هجوم بیاورند و با خرید کلی سعی دارند تا مدت زمان طولانی از منزل خارج نشوند. در سالی که روزهای واپسین آن را سپری می کنیم این دومین بار است که این اتفاق می افتد و مردم برای تامین مایحتاج خود به خرید کلی و ماهیانه اقدام کرده اند.

اما با وجود این نمی توان اظهار داشت که کمبودی در فروشگاه ها بخصوص فروشگاههای زنجیره ای که امروز انتخاب اول مردم برای خرید است، وجود دارد. باید اشاره شود که شیوع ویروس کرونا همزمان با هفته های پایانی سال اتفاق افتاد و مانند هر سال تمام دستگاه ها برای افزایش تقاضایی که برای بازار شب عید وجود دارد آماده بودند بنابراین نباید نگران تامین کالا بود.

متاسفانه ترس باعث شده که مردم نتوانند خرید خود را مدیریت کنند و مراجعه به فروشگاه ها افزایش یافته است. حال در این رابطه ممکن است افزایش تقاضایی که برای کالاها در بازار وجود دارد کمی نظام توزیع را دچار مشکل کند که این امر ربطی به کمبود یا نبود کالاها ندارد. بنابراین اگر در برخی از شعب فروشگاه‌ها، مشتریان با قفسه های خالی مواجه می‌شوند، این به علت کمبود کالا نیست بلکه این به علت آن است که به یکباره تقاضا در یک ‌روز افزایش پیدا می‌کند و در یک فروشگاه تا زمانی که کالا از انبار ارسال شود و در شلف چیده شود به طور طبیعی چندساعتی ممکن است این قفسه ها خالی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.