صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش تقاضای هیجانی در بازار
افزایش تقاضای هیجانی در بازار

کرونا موجب افزایش قیمت ها در بازار خرده فروشی شد

افزایش تقاضای هیجانی در بازار

کسب و کار نیوز- بیماری کرونا بر اقتصاد و بازار کشور سایه انداخته و بازار ملزومات مرتبط با این بیماری داغ شده است. بسیاری از میوه فروشی ها به بهانه نبود و نایاب شدن میوه های اثرگذار در تسریع بهبودی بیماری سعی در گرانفروشی دارند و با توجه به بررسی های میدانی نرخ هر کیلو زنجبیل تازه به 120 هزار تومان و هر کیلو لیمو ترش به 60 هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سیب درختی که هر کیلو ۲ هزار و دویست تومان در میادین تره باز به فروش می رسید به ۸ هزار و هشتصد تومان افزایش پیدا کرده است. بررسی ها از سطح شهر همچنین گواه آن است که هر کیلو نارنگی بندری ۲۲ هزار، پرتقال خونی ۱۵ هزار، پرتقال شمال ۱۲ هزار، پرتقال جنوب ۱۸ هزار، لیموشیرین ۱۹ هزار، کیوی ۲۰ هزار و هویج ۸ هزار تومان است که قیمت مصوب میدان میوه و تره بار هر کیلو نارنگی بندری از ۷ تا ۱۱ هزار، پرتقال خونی ۳.۵ تا ۵.۵ هزار، پرتقال شمال ۲.۵ تا ۵.۵ هزار،   پرتقال جنوب ۴ تا ۱۰ هزار، لیموشیرین ۴ تا ۷.۵ هزار، کیوی ۴.۵ تا ۱۰ هزار، هویج ۱ تا ۲.۵ هزار تومان اعلام شده است.

ویروس کرونا حدود یک هفته‌ای است که به صورت جدی به ایران وارد شده و این موضوع بر بازارهای اقتصادی به ویژه خرده و عمده فروشی کالا تاثیر گذاشته است که دست فروشان مترو نیز از کاهش تقاضا بی نصیب نبوده‌اند و در سوی دیگر بازار خرده فروشی قیمت میوه و سبزه رشد داشته است. البته نسبت به روزهای گذشته حجم تقاضا برای خرید شیرینی کاهش یافته و بر میزان تقاضا در واحدهای میوه فروشی افزایش یافته است، این افزایش تقاضا مرتبط با توصیه‌های پزشکی بوده و میوه‌هایی همچون کیوی، پرتقال آبگیری، نارنگی و هویج از پرفروش ترین میوه های سطح شهر است. البته به نظر می رسد با افزایش تقاضا برای این دست میوه ها که دارای ویتامین بوده و در افزایش قدرت ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، رشد قیمت به ثبت رسیده است. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در بین اقلام خوراکی در بهمن ماه امسال مربوط به پیاز بوده که نسبت به بهمن سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. مرکز آمار متوسط قیمت خوراکی‌ها در مناطق شهری را در بهمن ماه سال جاری اعلام کرد.طبق این گزارش در بین ۲۴ قلم خوراکی‌، قیمت ۱۵ قلم با افزایش قیمت نسبت به ماه قبل همراه بوده است.بیشترین رشد قیمت مربوط به پیاز بوده که نسبت به ماه قبل بیش از ۴۶ درصد افزایش قیمت داشته و متوسط قیمت هر کیلوگرم آن از چهار هزار و ۹۰۰ تومان به بیش از هفت هزار تومان رسیده است. حداکثر قیمت ثبت شده برای پیاز در آمارهای رسمی مرکز آمار در بهمن ماه امسال حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت پیاز طی یکسال اخیر با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

عرضه پاسخگوی این نیازها نیست

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد

شیوع بیماری کرونا و تاثیر مواد غذایی دارای ویتامین سی موجب شده تا قیمت ها در بازار میوه رشد کند. هرچند مردم حالت هیجانی در چند روز اخیر برای خرید برخی کالاها پیدا کردند اما همین حالت هیجانی و روانی موجب افزایش قیمت ها تا چند برابر در بازار میوه شده است.

تقاضا برای پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین، سیر و زنجبیل افزایش داشته و عرضه پاسخگوی این نیازها نیست. عرضه به همان مقدار گذشته و البته کافی با شرایط معمول است اما مردم در شرایط امروز و افزایش آمارهای بیماری کرونا به فروشگاهها هجوم می آورند و با خرید مقادیر زیادی میوه کمبود آن در بازار رقم خورده است. علاوه بر این ورود کورنا به ایران بر روی نرخ ارز هم اثر خود را گذاشت و همین مورد به علاوه افزایش تقاضا برای تهیه محصولاتی که مصرف آن برای پیشگیری از ابتلای به کرونا توصیه شده بود، موجب افزایش چند برابری قیمت برخی کالاها شد.

همچنین گران شدن قیمت این محصولات ربطی به خرده‌فروشان میوه و تره‌بار ندارد بلکه قیمت این محصولات در روزهای اخیر در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران به‌شدت افزایش یافته است و اعضای ما نیز مجبور به فروش این محصولات به‌قیمت‌های بالاتری هستند. تمام فروشگاه‌هایی که در سطح شهر تهران اقدام به فروش هرمحصول کشاورزی از جمله سه محصول زنجبیل، لیموترش و سیر می‌کنند باید فاکتور خرید رسمی خود را از عمده‌فروشان میدان مرکزی به‌همراه داشته باشند، در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و باید با آنها برخورد صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.