صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه های کنسلی به مردم پرداخت نمی شود
هزینه های کنسلی به مردم پرداخت نمی شود

سرگردانی مردم در کشاکش بخشنامه های دولتی و زیان سرمایه گذاران

هزینه های کنسلی به مردم پرداخت نمی شود

کسب و کار نیوز- ناهماهنگی دستگاهها و سازمان ها در تمام بخش ها در کشور بیداد می کند. با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد کنسلی سفرها از طریق تمام روش های حمل و نقل هستیم. بلیط های قطار، هواپیما، اتوبوس و... در حال کنسل شدن است و بنا به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هیچ هزینه ای نباید بایت کنسلی بلیط ها از مردم و مسافران دریافت شود. اسلامی عصر پنجم اسفندماه اعلام کرد که در حوزه سفرهای هوایی و ریلی، هزینه کنسلی از مردم دریافت نشود و مردم اگر بلیتی تهیه کرده و می‌خواهند آن را کنسل کنند، راحت باشند. او این را هم اضافه کرد. البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر هم مردم نخواهند بلیت سفرهای‌شان را کنسل کنند، می‌توانند بلیت‌های‌شان را به اُپن تبدیل کنند که هر موقع خواستند به سفر بروند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که به رغم اعلام وزارت راه و شهرسازی و تاکید بسیاری که از سوی وزیر راه صورت گرفته است شکایات بسیاری در رابطه با اخذ جریمه کنسلی بلیط ها و هتل ها ثبت شده است و مردم بابت این عملکردهای ضد و نقیض در بدنه حاکمیت دچار سرگردانی شده اند. اما از طرفی دیگر دو روز پیش سازمان هواپیمایی کشوری از الزامی‌بودن استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون دریافت جریمه از تاریخ ۵ اسفندماه خبر داد اما مسافران هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی از عدم اجرای این بخشنامه گلایه دارند. حالا بازیگران صنعت گردشگری آنلاین برای استرداد وجه بلیت تحت فشار کاربران خود قرار گرفته‌اند. این اخبار واکنش مدیران پلتفرم‌های آنلاین گردشگری و آژانس‌های مسافرتی را به همراه داشت چرا که به گفته آن‌ها، بازگشت هزینه کنسلی بلیت‌ها در اختیار آژانس‌ها یا پلتفرم‌های آنلاین مسافرتی نیست و آن‌ها قبل از پرداخت هزینه بلیت توسط مشتری، مبلغ بلیت را به شکل پیش‌پرداخت به شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگان چارترکننده آن‌ها می‌پردازند و در نتیجه مسئولیت برگرداندن هزینه کنسلی برعهده این ایرلاین‌ها و مجموعه‌های چارتر کننده وابسته است.

برخلاف اظهارات چند روز گذشته اسلامی، دبیر شرکت‌های هواپیمایی، گفت: مسافرانی که از تاریخ ۵ اسفند ماه با علم به شرایط کشور و شیوع ویروس کرونا اقدام به خرید بلیت کرده‌اند مشمول پرداخت جریمه استرداد بلیت می‌شوند. «مسعود اسعدی سامانی» گفت: آن دسته از مسافرانی که تا پیش از ۵ اسفند برای هر تاریخی بلیت تهیه کرده‌اند بدون پرداخت جریمه می‌توانند سفر خود را کنسل و کل هزینه بلیت را استرداد کنند. وی گفت: از آنجایی که مسافران تا قبل از ۵ اسفندماه اطلاعی از کنسلی پروازها به دلیل شیوع کرونا نداشته‌اند به همین دلیل جریمه‌ای بابت استرداد بلیت‌ها از آنها اخذ نخواهد شد. به گفته سامانی از تاریخ ۵ اسفندماه به بعد هزینه جریمه بابت استرداد بلیت پروازها از مسافران اخذ می‌شود؛ چرا که مسافران با علم به شیوع ویروس کرونا اقدام به خرید بلیت داشتند. وی افزود: البته اگر از تاریخ ۵ اسفند ماه کشور دیگری به دلیل کرونا پروازهای ایرانی را متوقف کند، باز هم از مسافران این مقاصد بابت استرداد هزینه بلیت جریمه دریافت نخواهد شد.

مشکلات اجرای دستورالعمل کنسلی بلیط ها

محمود فخری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس

با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور مسافرت ها و تورهای مسافرتی کاهش یافته و آن دسته از مسافرانی هم که برای خرید بلیط و رزرو هتل اقدام کرده بودند به فکر لغو مسافرت افتادند. این اتفاق همزمان با تصمبم وزارت راه و شهرسازی موجب شد تا اکثر قریب به اتفاق مردم تصمیم به لغو سفرهای خود کرده و خواستار استرداد وجوه پرداختی شوند.

از آنجاییکه که دستور بازپرداخت کامل این کبالغ از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده تمام ایرلاین ها و هتل ها نموظف به بازگداندن این وجوه بدون کم و کاست هستند اما شاهد هستیم که برخی از این شرکت ها با بهانه جویی های مختلف از استرداد بدون جریمه مبالغ خودداری می کنند. همین موضوع موجب نارضایتی و تشنج در این حوزه شده و شکایات بسیاری نیز در این رابطه به ثبت رسیده است. عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی و عدم حرف شنوی از یکدیگر موضوعی است که در این رابطه مطرح می شود. هنگامی که تصمیمی از سوی وزارت خانه ای اعلام می شود انتظار این است که حرف شنوی و هماهنگی برای اجرای آن وجود داشته باشد. چالش هایی که امروز در رابطه با کنسلی بلیط ها مطرح است در گذشته نیز برای موضوعات دیگری هم اتفاق افتاده که ضرورت هماهنگی دستگاهها را می طلبد.

از طرفی دیگر تدابیری در ایرلاین‌ها برای برگشت و پرداخت لحظه‌ای پول به مسافر وجود ندارد و دفاتر خدمات مسافرتی بین مسافر و شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها مانده‌اند. پیشنهاد می شود یک ستاد بحران تشکیل و به مشکلاتی که در این رابطه ایجاد شده است رسیدگی فوری شود در غیر این صورت تشنج در رابطه با این موضوع بیشتر از این خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.