صفحه اصلی / اسلایدر / ضعف دستگاه ها در نظارت بر بازار
ضعف دستگاه ها در نظارت بر بازار

کرونا بسیاری از اقلام را گران و کمیاب کرد؛ مسئولان همچنان مشغول گفتار درمانی اند

ضعف دستگاه ها در نظارت بر بازار

کسب و کار نیوز- گرانی و افزایش روزانه قیمت کالاها در کشور به موضوعی همیشگی برای بررسی و رسیدگی مسئولان تبدیل شده است. اما در حالی با این موضوع روزمره مواجه هستیم که متاسفانه کار مفید و تاثیرگذاری در بازارها انجام نمی شود و مسئولان به جای عملکرد مثبت تنها به اظهار نظرهای خود بسنده کرده اند. وزارت صمت به عنوان متولی اصلی گرانی و افزایش قیمت ها در بازارها نقش تاثیرگذاری ایفا نکرده و به عبارتی از عهده کنترل بازارها برنیامده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که هر بار با نزدیک شدن به مناسبت ها شاهد اظهارنظر مسئولان هم از وزارت صمت، هم از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و هم از سازمان تعزیرات هستیم. با توجه به اینکه بیماری خطرناکی درکشور شیوع پیدا کرده باز هم شاهد گران فروشی متخلفان و افزایش بی سابقه قیمت ملزومات بیماری کرونا هستیم که هنوز مسئولان نتوانسته اند کنترل این بازار را به دست بگیرند. از طرفی دیگر با نزدیک شدن به ایام پایان سال، بازارها با گرانفروشی همیشگی روبرو خواهند شد که احتکار و کم فروشی نیز به این اتفاق دامن خواهد زد. به نظر می‌رسد سیاست های رضا رحمانی وزیر صمت به عنوان سکاندار وزارتخانه‌ای که باید بر این روند نظارت داشته باشد به گونه‌ای است که بر افزایش قیمتها دامن زده است.

در این رابطه اما  رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از رصد بازار برای مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی خبر داد و اعلام کرد که از این به بعد کالاهای مشمول نظارت از طریق سازمان غذا و دارو نیز در سامانه جامع انبارها و سامانه اعلام موجودی ثبت خواهند شد. عباس تابش، در حاشیه نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، در جمع خبرنگاران گفت: طرح ویژه نظارت بر بازار ایام پایانی سال، نوروز و ماه مبارک رمضان به منظور رصد بازار و به ویژه مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی، صورت می‌گیرد و در قالب آن، ۵۰ خودروی متحدالشکل سازمان حمایت در سطح بازار و۵۰ گشت ویژه سازمان تعزیرات در سطح شهر تهران همزمان با سراسر کشور، کار نظارت و رصد بازار را از تولید تا عرضه برعهده خواهند داشت.

وی با اشاره به همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، دادستانی کل کشور، اتاق اصناف و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این طرح از دو برابر شدن نظارت‌ها بر بازار در این مدت خبر داد و تصریح کرد: برای آرامش بازار به ویژه مقابله با سوءاستفاده ها در سایه شیوع ویروس کرونا، این گشت‌ها در بازار حضور پررنگی خواهند داشت. این مقام مسئول از مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو با محوریت تنظیم بازار اقلام بهداشتی در این روزها، خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نظارت بر بازارهای فروش محصولات بهداشتی به عهده سازمان غذا و دارو است، سازمان حمایت برای همکاری با این سازمان اعلام آمادگی کرده است. ضمن اینکه تولید شوینده‌ها و محصولات بهداشتی مورد نیاز نیز با هماهنگی های صورت گرفته با تولیدکنندگان به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

بازار‌ها در پایان سال رنگ گرانی را نخواهند دید

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز در همین رابطه گفت: ذخیره سازی کالا‌های اساسی برای یک سال از مدت‌ها قبل آغاز شده است. عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت درباره اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار شب عید، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازار شب عید و احتمال بروز نوسانات قیمتی، وزارت صمت از مدتی پیش اقدام به ذخیره‌سازی اقلام ضروری برای بازار شب عید کرده است تا از بروز اختلالات قیمتی جلوگیری کند. او تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده، کالاهایی که امکان ذخیره آنها وجود داشت به اندازه کافی انبار شده است اما اقلام خاصی وجود دارند که باید در زمان مناسب ذخیره‌سازی آنها آغاز و یا عرضه انجام شود که از جمله این اقلام می‌توان به میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال اشاره کرد که از جمله اقلام پرمصرف در ایام نوروز محسوب می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: ذخیره‌سازی اغلب کالاهای اساسی از مدت‌ها پیش آغاز شده و حجم مناسبی از گوشت قرمز، گوشت سفید، برنج و سایر اقلام پرمصرف در این ایام داریم و مابقی اقلام مورد نیاز در این دوره تا چند مدت آتی ذخیره‌سازی خواهد شد. قبادی تأکید کرد: ذخیره مناسب اقلام ضروری می‌تواند این نوید را به مردم کشور بدهد که تغییرات میزان تقاضا در بازار شب عید تأثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت.

مردم توان گرانی بیشتر را ندارند

رضا علیزاده، نایب رئیس کمیسیون صنایع

برنامه‌های وزارت صمت برای کنترل نوسانات قیمتی باید جامع و کامل باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های مناسبی را برای کنترل میزان عرضه و تنظیم بازار باید در دست داشته باشد و هم چنین ذخیره‌سازی اقلام مصرفی که در نهایت باعث کنترل قیمت‌ها خواهد می شود باید به اندازه کافی باشد. جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال در گروی تحقق دو مهم است. نخست تشدید نظارت بر بازار و دوم تامین مایحتاج مورد نیاز مردم به میزان کافی. در صورتیکه عرضه کالا در بازار پاسخگوی تقاضای مردم باشد قیمت ها به صورت خودکار کنترل می‌شود. اما اینکه در عمل هیچ تاثیری در بازارها دیده نمی شود نشان از ضعف ارگان ها و سازمان های مرتبط با گرانی و احتکار کالا در بازار است. سازمان های مربوطه به دلایل مختلف توانایی رصد و کنترل بازارها را از دست داده اند و بازرسی ها نیز در ابهام قرار دارند. اصناف نیز بر این باورند که بودجه بازرسان پرداخت نشده و مبالغ کلانی طلبکار هستند. حال در موقعیت خاصی که کشور امروز در آن قرار دارد ضعف دستگاه های اجرایی موجب تشدید تخلفات در بازارها شده است.

ضرورت دارد برنامه‌های وزارت صمت برای کنترل بازار ارایه و ساز و کاری برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم در شب عید اندیشیده شود که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود زیرا در حال حاضر مردم تحت فشار بوده و توان گرانی بیشتر را ندارند. از یک سو تامین کافی کالاهای اساسی و از سوی دیگر تشدید نظارت توسط دستگاه‌های نظارتی می‌تواند موجب جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار شود که باید برای تحقق این امور تمام برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.