صفحه اصلی / اسلایدر / حک لوگو لوازم خانگی اصل روی کالای قاچاق
حک لوگو لوازم خانگی اصل روی کالای قاچاق

خط تولید لوازم خانگی ایرانی درجا می زند

حک لوگو لوازم خانگی اصل روی کالای قاچاق

کسب و کار نیوز- دریافت کد شناسه برای لوازم خانگی الزامی شده است اما در بازار لوازم خانگی نابسامانی هایی در این رابطه وجود دارد. متخلفان و دلالان بازار با حذف نام برخی برندها از روی کالای مورد نظر نام برند خارجی مطرح را روی کالا حک می کنند و با دادن ضمانت نامه تقلبی سر مردم و خریداران کلاه می گذارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اغلب این لوازم خانگی ها، کالاهای بانه ای و لنجی هستند که به دلیل الزامی شدن داشتن شناسه به فروش نمی رسند و دلالان از این روش برای خرید و فروش این مدل کالاها استفاده کرده اند. چندین سال است که لوازم خانگی با برندهای خارجی و داخلی خوب و با کیفیت در سطح بازار توزیع می‌شوند و از آنجایی که امتحان خود را در کیفیت و مرغوبیت پس داده‌اند طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در تمام بازارها سودجویانی هستند که با سوءاستفاده از اعتماد مردم و سادگی‌شان اجناس تقلبی و بی‌کیفیت به آن‌ها عرضه می‌کنند. قطعا بازار لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با رفتن دو برند کره ای از بازار ایران در شرایطی قرار داریم که کالاهای این صنف باید شناسه داشته باشند در غیر این صورت قاچاق محسوب می شوند و خدمات پس از فروش دریافت نمی کنند. به همین علت بازار دلالی و کلاهبرداری باز هم داغ است و دلالان برای فروش لوازم خانگی قاچاق ترفندهای جدیدی را به اجرا درآورده اند.

کاهش ۷.۲ درصدی تولید لوازم خانگی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید انواع لوازم خانگی به جز تلویزیون در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است و بیشترین افزایش تولید نیز به ماشین‌ لباسشویی اختصاص داشته است.  طبق این آمار در هشت ماهه نخست امسال ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌ لباسشویی تولید شده که نسبت به ۳۴۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۶۰۳ هزار و ۹۰۰ کولر آبی و شش میلیون و ۲۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور در کشور تولید شده که نسبت به میزان تولید این محصولات در هشت ماهه نخست سال گذشته به ترتیب ۱۷.۹ و ۱۶ درصد افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد تولید یخچال و فریزر با افزایش ۴.۵ درصدی کم‌ترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده، به ‌طوری که در هشت ماهه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۷۲۱ هزار و ۳۰۰ و ۷۵۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده است. در این میان تولید لوازم خانگی در هشت ماهه اول امسال با کاهش ۷.۲ درصدی مواجه شده و تولید آن از ۴۸۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه در هشت ماهه سال گذشته به ۴۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

یخچال کمتر از ۸ میلیون،  ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسد

این در حالی است که بسیاری از خریداران لوازم خانگی از این موضوع شکایت دارند. نودهی یکی از شاکیان این سودجویی‌هاست که در این رابطه می گوید: خیلی وقت بود که به خاطر خرابی مکرر یخچال خانه‌ام به فکر خرید یخچال جدیدی بودم. از آنجایی که قیمت برندهای مرغوب بازار بالا بود پس از پرس و جوهای فراوان، تعاونی پیدا کردم که بتوانم یکی از برندهای پرچم‌دار بازار را به صورت قسطی خریداری کنم. پس از خرید و هنگان نصب در منزل از آنجا که از خود نمایندگی آمده بودند به من گفتند که جنسی که خریدم اصل نیست و نمونه‌ای تقلبی و مشابه اصل است. وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد آرم‌های حک شده بر روی یخچال گفت: «آرم‌ها همه جا به صورت حرفه‌ای چاپ شده و حتی بر روی موتور یخچال حک شده بود». امیر در ادامه صحبت‌هایش از ظاهر یخچالی که خریده بود، افزود: «جنسی که به من فروخته شده بود شباهت زیادی به نمونه اصل ولی نصف آن قیمت داشت. یعنی یخچالی را که کمتر از ۸ میلیون تومان ارزش داشت،  ۱۶ میلیون تومان خریده بودم».

اعتراض به کیفیت پایین کالای ایرانی

فاطمه اکبری یکی از مشتریان در فروشگاه دراین باره گفت: متاسفانه قیمت‌ها در بازار بالاست و هر جا برای خرید مورد نظر خود اقدام کردم؛ قیمت‌ها تفاوت‌های زیادی با هم داشتند و تصمیم گرفتم که فعلا خریدی نکنم. وی گفت: من به دنبال کالای خارجی در بازار هستم چرا که ۲ سال پیش که کالای ایرانی خریدم با مشکل زیادی برای تامین آن مواجه شدم؛ برای همین ترجیح می‌دهم که کالای خارجی بگیرم که متاسفانه کالای خارجی بسیار کم شده و اگر هم باشد قیمت آن بسیار بالا رفته است. گفتنی است؛ گر بخواهیم در خصوص آینده بازار لوازم خانگی ایران به صورت کلی صحبت کنیم، باید بگوییم که تحریم به واقع شرایط خوبی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان داخلی به فکر ساخت داخل باشند. نمی‌خواهیم شعارگونه حرف بزنیم، واقعیت اینجاست که محدودیت‌های بین المللی ایجاد شده برای ایران، تولید لوازم خانگی در کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است، اما اگر بخواهیم نگاه مثبتی هم به مشکلات پیش آمده داشته باشیم، جنب و جوش تولیدکنندگان برای داخلی سازی قطعات لوازم خانگی موضوع قابل اشاره و البته رویکرد بسیار مثبتی است.

متخلفان برای فروش قاچاق روش های جدیدی اتخاذ می کنند

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی

صنعت لوازم‌خانگی در دنیا پس از صنعت خودروسازی بیشترین اشتغالزایی را دارد و بر این اساس، کشورهایی که به این صنعت دست یافته‌اند برای آن اهمیت بسیاری قائل می‌شوند. در ایران نیز به همین منظور تولید لوازم خانگی ایرانی کلید زده شد. اقدامات بسیاری در این باره انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد اما عوامل بسیاری بر توسعه و تداوم ایم صنعت دخالت دارند. با گران شدن نرخ ارز و تاثیر آن بر روی واردات مواد اولیه صنعت لوازم خانگی داخلی دچار مشکلات بسیاری شد. در این بین تولید لوازم خانگی با قیمت بالای مواد اولیه وارداتی بسیار گران تمام می شود و همین امر موجب کاهش تولید شده است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی حلقه پایانی تولید بوده و قیمت آنها تابعی از مواد اولیه، قطعات و دستمزد است و از آنجایی که بخشی از مواد اولیه تولید لوازم خانگی وارداتی است افزایش قیمت ها دور از انتظار نیست. در ماه‌های اخیر برخی از محصولات داخلی مانند قطعه و مواد اولیه موردنیاز تولید لوازم خانگی بیش از ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد قیمت داشتند که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی شده است.

هرچه شرایط بهتری برای تولید داخلی فراهم شود، داخلی سازی قطعات، اقتصادی می‌شود. این مورد و مواردی نظیر الزامی شدن شناسه کالا برای لوازم خانگی موجب شد تا دلالان و متخلفان برای سودجویی و فروش اجناس قاچاق خود روش های جدیدی برای کلاهبرداری اتخاذ کنند. هرچند با الزامی شدن دریافت شناسه کالا فعالیت های دلالان و ورود کالاهای تقلبی به حداقل ممکن می رسد اما این افراد برای هر مانعی راهکاری جدید دارند که موجب شکایاتن بسیاری در این بازار شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.