صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / سود و پاداش نوآوری در ایران به پای دلالی و سوداگری نمی‌رسد

غلامحسین شافعی در نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد

سود و پاداش نوآوری در ایران به پای دلالی و سوداگری نمی‌رسد

کسب و کار نیوز - غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد، بی‌توجهی به نوآوری را یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی دانست و گفت: در کشور ما نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار ندارد و سود و پاداش آن نیز به قواره سود و پاداش دلالی و سوداگری نیست. به عقیده شافعی، پایین بودن سهم کالاهای دانش‌بنیان در صادرات کشور از نشانه‌های بی‌توجهی به نوآوری است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی نیست و متأسفانه سود و پاداش حاصل از نوآوری در کشور ما، به قواره دلالی و سوداگری نیست و این خلأ بزرگی به شمار می‌آید.

غلامحسین شافعی در دومین نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد افزود: اینکه در اقلام صادراتی ما کالاهای دانش‌بنیان سهمی یک‌درصدی دارند، نشان می‌دهد که برخلاف جهان، در این عرصه عقب مانده‌ایم و همین موضوع یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.

او ادامه داد: متقابلاً شاهدیم که اصرار بر تولید کالاهایی است که حتی از بازار داخلی نیز در حال حذف هستند. این شکافی که میان بخش تولید ما با تکنولوژی نوین و رویکردهای فناورانه و دانش‌بنیان وجود دارد، باعث می‌شود تا بازارهای خارجی و حتی مشتریان داخلی خود را نیز از دست بدهیم.

شافعی، تولید نوآورانه را ظرفیتی دانست که می‌تواند به توسعه صادرات و رشد نفوذ در بازارهای جهانی منجر شود و خاطرنشان کرد: ما در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار داریم و اگر طاقت بیاوریم و البته گام‌هایی هوشمندانه برداریم، ممکن است ما را به اقتصاد غیرنفتی رهنمون کند.

لزوم توسعه تعاملات دوسویه اتاق و تشکل‌های وابسته

رئیس اتاق ایران در ادامه بر لزوم توسعه تعاملات دوسویه پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌های وابسته به آن تأکید کرد.

شافعی تصریح کرد: همیشه نباید اتاق تشکل‌ها را اداره کند، بلکه این رابطه باید دوسویه باشد تا مشارکت و ارتباط لازم رقم بخورد. در پارلمان بخش خصوصی، بر توجه به برنامه‌های بلندمدت تأکید داریم؛ چراکه منهای چنین بحثی، اقداماتمان با چشم‌های بسته انجام خواهد گرفت. البته در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که در عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ترسیم یک برنامه حتی کوتاه‌مدت، به‌واسطه پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط، دشوار است.

او با اشاره به برنامه‌های توسعه در کشور گفت: چه خوب است که میزان تحقق این برنامه‌ها مورد سنجش قرار بگیرد. معتقدیم میزان تحقق این برنامه‌ها به بیش از ۳۰ درصد نمی‌رسد.

رئیس اتاق مشهد با تأکید بر اینکه نمی‌توان در شرایط غیرعادی، کشور و ساختارهای مختلف آن را با رویکردهای عادی اداره کرد، یادآور شد: اتاق از ایده‌های تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند و قدردان مشارکت آن‌ها است.

شافعی خطاب به روسای برخی تشکل‌های بخش خصوصی استان گفت: مشارکت تشکل‌های اقتصادی در طرح، پیگیری، مطالبه‌گری و ارائه پیشنهاد‌ها برای مشکلات و مسائل بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثلاً مهم است که ببینید هر یک از تشکل‌های شما در تدوین دستورات شورای گفتگو چقدر نقش داشته‌اند؟ شورای گفتگو ظرفیت قابل‌توجهی است که تشکل‌ها باید از آن استفاده کنند. تشکل‌ها باید علاوه بر مطالبه گری، در سازوکار ارتباطات با یکدیگر نیز تغییراتی ایجاد نمایند.

او بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در ارائه پیشنهاد‌ها تأکید و بیان کرد: اگر بتوانیم درجه اعتماد را بالا ببریم، حرف‌هایمان بهتر شنیده و عمل می‌شود. به بیان بهتر، اگر اعتماد متقابل بین خودمان و دولت ایجاد کنیم و بر راه‌حل‌هایی که داریم، پافشاری نماییم، می‌توان به بهترین نتیجه رسید. در این شرایط حساس همه به هم نیاز داریم و باید به دنبال راه‌حل‌های جدیدی برویم تا دو طرف به نتیجه برسیم.

توجه به خوداتکایی به‌جای خودکفایی

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره توجه به «خودکفایی» به‌جای «خوداتکایی» در سال‌های اخیر تصریح کرد: مدت‌هاست که بحث خودکفایی و جایگزینی تولید به‌جای واردات در کشور مطرح شده و تا به امروز هم ادامه یافته است؛ این موضوع هم به صنعت ما و هم دیگر بخش‌های اقتصادی لطمه بسیاری زده است.

او افزود: باید ببینیم دیگران چه کرده‌اند و در راه توسعه خود چگونه حرکت نموده‌اند و آن را با شرایط خود بسنجیم.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر برای زمانی طولانی اصرار بر این داشته باشیم که واردات محصولات تولید داخلی ممنوع شود، به یک موضوع غیررقابتی رسیده‌ایم و این به ضرر مصرف‌کننده و تولید است و منجر به عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز در تولید می‌شود.

شافعی به حمایت از صنعت نیز اشاره و تصریح کرد: در دیگر کشورها حمایت از صنعت صورت می‌گیرد و وقتی آن صنعت به بلوغ رسید؛ باید به رقابت با دیگران بپردازد؛ اما در کشور ما در مسائل اقتصادی همه به اعتیادی به نام حمایت دچار شده‌اند؛ درحالی‌که هیچ حمایتگری نباید مادام‌العمر باشد و وقتی یک صنعت به بلوغ رسید، خود مسیرش را ادامه دهد. در غیر این صورت توسعه اتفاق نمی‌افتد.

او با بیان اینکه خوداتکایی با خودکفایی تفاوت دارد، اظهار کرد: نگاه درست به این مفهوم، می‌توانست ما را به توسعه واقعی رهنمون کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.