صفحه اصلی / اسلایدر / بازی بازنده – بازنده خودروساز و مردم
بازی بازنده – بازنده خودروساز و مردم

پراید 70 میلیون شد

بازی بازنده – بازنده خودروساز و مردم

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت پراید در بازار خودرو به 70 میلیون تومان رسیده است که استقبال از خرید خودروهای داخلی با همین روندافزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد. طرح پیش فروش ایران خودرو در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه که تحویل خودرو برای سال 1400 است در کسری از ثانیه پر می شود و متقاضیان بسیاری در انتظار اعلام طرح های پیش فروش و فروش فوری بعدی می مانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بازار معاملات خودرو خودرو‌های سایپا تا سه میلیون و محصولات ایران خودرو تا ۱۲ میلیون گرانتر شده اند. پراید وارد کانال ۷۰ میلیون و پژو ۴۰۵ GLX وارد کانال ۱۰۰ میلیون شد. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار در بازار به ۱۴۰ میلیون تومان رسید. متاسفانه این روند افزایش قیمت خودروهای داخلی مدت هاست ادامه دارد و جو روانی حاصل از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF ، شدت افزایش قیمت ها را بیشتر کرد.

کارشناسان بازار خودرو در رابطه با شرایط نابسامان و دگرگون بازار خودرو در ایران عنوان کرده اند که شاهد افزایش قیمت خیلی از خودروها و تفاوت چشمگیر قیمت‌ها در بازار و قیمت کارخانه هستیم. علت‌های گوناگونی را بری این آشفتگی اعلام شده که مهمترین آن قرار گرفتن در لیست سیاه پولشویی، افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات برای خودروسازان است. آنچه مشخص است دولت قصد ندارد از سیاست‌های خود در بخش خودرو عقب‌نشینی کند و همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری و توقف واردات تاکید دارد. با این حال تب بازار «وعده کاهش قیمت‌ها» داغ داغ است. وعده‌هایی که همزمان با التهابات بازار اوج می‌گیرد و با کاهش آن به فراموشی سپرده می‌شود.

شکاف قیمتی بسیار بالای کارخانه تا بازار

فروشندگان خودرو معتقدند، در بازار خبری از فروش خودرو نیست و قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند در این شرایط به مردم توصیه می‌شود، فریب قیمت‌های کاذب را را نخورده و پس از ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید کنند. روند صعودی قیمت ارز در بازار باعث شده تا خرید و فروش خودرو هم متأثر از این موضوع متوقف و کسی حاضر به معامله خودرو نباشد. جالب اینجاست در این بازار راکد هرکسی قیمت های نجومی را برای خودروی خود مطرح می‌کند و کسی هم نظارتی بر بازار ندارد. فروشندگان خودرو معتقدند: در بازار خبری از فروش نیست و فقط  قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند در این شرایط به مردم توصیه می‌کنیم  فریب قیمت‌های کاذب را نخورده و اگر خریدار هستند  صبر کرده  و با ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید کنند.

وزارت صنعت مشغول انجام کدام وظیفه مهم است؟

البته شکاف قیمتی بسیار بالای کارخانه تا بازار فضای دلالی را هم در بازار خودرو به وجود آورده است به نحوی که همین امر عاملی شده تا برخی نسبت به خرید خودرو آنهم در قالب طرح های پیش فروش خودروسازان شرکت کنند تا شاید در تحویل دو سال آینده محصولات سودی عاید آنها شود. علاوه بر این پیش‌فروشهای مدت دار خودرو توسط خودروسازان هم نتوانسته دردی از بازار دوا کند و هر روز شکاف قیمتی کارخانه تا بازار انواع محصولات رکورد های مختلفی را ثبت می‌کند. در این شرایط باید پرسید وزارت صنعت مشغول انجام کدام وظیفه مهم است که از بازار خودرو غافل شده تا فضا برای دلال بازی و افزایش قیمت ها در این بازار فراهم شود.

ایجاد تغییر در سیاست قیمت‌گذاری خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو

شرایط در بازار خودرو به دلایل روانی و اقتصادی مطلوب نیست. اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده موجب افزایش مشکلات بازار شده است. با ورود ایران به لیست سیاه پولشویی بسیاری از بازارها تحت تاثیر قرار گرفته اند و بازار خودرو نیز همین شرایط را سپری می کند. بازار ارز و طلا نوسان و افزایش قیمت شدیدی را تجربه می کند و با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به نرخ ارز بازار خرید و فروش خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در شرایطی قرار داریم که پراید به عنوان پرمصرف ترین خودروی داخلی در مرز ۷۰ میلون تومان قرار گرفته است. البته دلالان نمی‌توانند در شرایط فعلی بازار منشا اثر باشند، زیرا در حال حاضر شرایط کنونی که بر اقتصاد کشور حاکم است سبب شده شرایط بازار این‌گونه رقم بخورد.

البته با شرایطی که در بازار وجود دارد هیچ خرید و فروشی انجام نمی شود و به عبارتی بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست. این در حالی است که سیاست‌های اتخاذ شده توسط سیاست‌گذار کلان خودرو شرایط بازار را به گونه‌ای رقم زده که مردم عادی که دارای سرمایه هستند برای استفاده از سود موجود در فاصله قیمتی بازار و کارخانه به بازار هجوم می‌آورند. اما به دلایل روانی و همانطور که آگاه هستیم بلافاصله پس از اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در رابطه با کشور رخ می دهد اوضاع بازارها نابسامان شده و مردم سرگردان می شوند. البته ایجاد تغییر در سیاست قیمت‌گذاری هم می تواند موثر واقع شود. تغییر در سیاست قیمت‌گذاری این امکان را فراهم می‌کند تا تقاضای کاذب از بازار تخلیه شود، کمک می‌کند تا فضای بازنده – بازنده موجود برای خودروساز و مصرف‌کننده نیز تغییر کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.