چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / بازار / چگونه در ترکیه دلار را به لیر ترک تبدیل کنیم؟

چگونه در ترکیه دلار را به لیر ترک تبدیل کنیم؟

کسب و کار نیوز - استانبول شهری است که قرن‌های متمادی، بازدیدکنندگانش را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این شهر که نقطه‌ی تلاقی شرق و غرب است، فرهنگ و تاریخ به‌شیوه‌ای فریبنده در هم آمیخته‌اند. اگر تاریخ و فرهنگ دغدغه‌ی شما نیست، باز هم جاهای دیدنی دیگری در کلان‌شهری مانند استانبول وجود دارد که شما را از خرید تور استانبول پشیمان نکند. استانبول به میزبانی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اروپا می‌بالد؛ محلی که شما می‌توانید در آن خرید کنید، غذا بخورید و از یک پارک موضوعی سرپوشیده‌ی بزرگ دیدن کنید. به‌محض رسیدن به استانبول درخواهید یافت که این شهر باشکوه چه دارد که گردشگران کنجکاو امروزی و امپراتوران باستانی در دوران‌های مختلف را به یک اندازه شیفته‌ی خود کرده است. اگر شما هم مشتاق سفر به استانبول هستید به مجله گردشگری کجارو، مرجع کامل تورهای داخلی و خارجی، مراجعه کنید تا پس‌از مشاهده‌ی قیمت تور استانبول و مقایسه‌ی امکانات آفرهای مختلف تور ارزان ترکیه، بهترین و مناسب‌ترین تور را انتخاب کنید.

خواه برای کار یا خرید به استانبول سفر کرده باشید و خواه برای تفریح یا استراحت، در حین سفر به ترکیه و بازدید از جاهای دیدنی استانبول، اسکناس‌های لیر ترک بهترین همراهان شما خواهند بود. شاید هتل‌ها یا مراکز خرید بزرگ استانبول، دلار یا یورو را از مسافران قبول کنند یا حتی ترجیح بدهند که هزینه‌ها به دلار پرداخت شود، اما سایر هزینه‌ها را بهتر است با لیر ترک پرداخت کنید. سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود آن است که چگونه دلار را به لیر تبدیل کنیم؟ صرافی‌ها در استانبول با تابلوی «doviz» از سایر دفاتر و مغازه‌ها متمایز می‌شود. دفاتر صرافی زیادی در سلطان‌احمد و هم در تقسیم مشغول فعالیت هستند که با نرخ بسیار بهتری اقدام به صرف ارز می‌کنند. صرافی‌های نزدیک گراند بازار استانبول در بخش مرکزی شهر معمولا نرخ‌های بهتری نسبت‌به سایر صرافی‌های شهر دارند و هیچ کارمزدی برای این کار دریافت نمی‌کنند.

لیر ترک؛ پول رسمی ترکیه

استفاده از لیر ترک انجام هرگونه پرداختی، به‌ویژه پرداخت‌های کوچک مانند پول چای در قهوه‌خانه‌ها و خرید یک بطری کوچک آب از یک سوپرمارکت، را آسان‌تر می‌کنند. هر واحد از لیر برابر با ۱۰۰ کوروس است و در قالب اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیر و سکه‌های یک لیر‌ای یافت می‌شوند. سکه‌های رایج در ترکیه نیز سکه‌های ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ کوروس هستند. ترک‌ها هم به رسم ایرانی‌ها، زمانی که پول خرد کافی برای برگرداندن باقیمانده‌ی پول مشتری ندارند، شیرینی و شکلات به مشتری می‌دهند. سکه‌ها و اسکناس‌ها، هر دو، منقوش به تصاویری از مصطفی کمال آتاتورک هستند.

ارزهای دیگری مانند دلار آمریکا و یورو نیز در ترکیه کاربرد دارند و در برخی از هتل‌ها و مراکز خرید استفاده می‌شوند؛ اما قیمت‌گذاری‌هایی که با استفاده از این ارزها انجام می‌شود، چندان جالب نیستند. در برخی از مناطق توریستی دیده می‌شود که کالاها به یورو قیمت‌گذاری شده‌اند تا مسافران اروپایی را ترغیب کنند با یورو خرید کنند. اما واقعیت آن است که اگر خریدهای خود را با لیر انجام بدهید، سود بیشتری می‌برید.

چگونه دلار را به لیر تبدیل کنیم؟

اگر تا به حال در سفرهای خود با تور ترکیه، دلارهای خود را در فرودگاه استانبول تبدیل به لیر می‌کردید، بهتر است درباره‌ی این کار تجدیدنظر کنید. چون بیشتر صرافی‌های داخل فرودگاه از مشتریان خود کارمزدی دریافت می‌کنند که گاهی حتی تا پنج درصد هم می‌رسد. از همه مهم‌تر، نرخ تبدیل ارز توسط آن‌ها در مقایسه‌با صرافی‌های پراکنده در سطح شهر نرخ مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست. پس کجا باید دنبال صرافی‌هایی گشت که نرخ عادلانه‌ای داشته باشند که در معامله متضرر نشوید؟

مادامی که از تبدیل ارز در فرودگاه و اماکنی با کارمزد بالا مانند پیشخوان‌های هتل‌ها خودداری می‌کنید، از خرید لیر در ترکیه بیشترین منفعت را خواهید برد تا انجام این کار در هر کشور دیگری. صرافی‌های خوب استانبول هم مانند سنگاپور و هنگ‌کنگ و تایلند و خیلی از شهرها و کشورهای دیگر دنیا معمولا در مناطق تجاری شهر و اماکن توریستی مهم گرد هم جمع شده‌اند. بسیاری از این دفاتر را می‌توانید در گراند بازار، بازار ادویه، سلطان‌احمد، لاله‌لی و تقسیم به‌راحتی پیدا کنید. این هم‌زیستی هوشمندانه، راحتی را برای بازدیدکنندگان استانبول به ارمغان آورده است.

وارد هر کدام از صرافی‌ها که شدید، قانون اول آن است که نرخ خرید و فروش ارز و کارمزد دریافتی‌شان را از آن‌ها بپرسید و پس‌از مقایسه‌ی نرخ‌های مختلف در صرافی‌های مختلف، دفتری را با مقرون‌به‌صرفه‌ترین تفاوت بین نرخ خرید و فروش ارز انتخاب کنید. قانون دیگر آن است که صرافی‌ها معمولا از پذیرش اسکناس‌های تاخورده و پاره یا اسکناس‌هایی که به هر نحوی پاره شده‌اند، سرباز می‌زنند. بنابراین، در نگهداری دلارهای خود دقت کنید.

البته، بانک‌های مختلف و دفاتر پست (PTT) در استانبول نیز خدمات تبدیل دلار آمریکا، یورو و پوند استرلینگ به لیر ترک را هم به مسافران ارائه می‌دهند.

نرخ بازار را بلد باشید و خود را به‌روز نگه دارید

برای تبدیل دلار به لیر ترک باید نرخ بازار را بلد باشید. نرخ بازار تنها نرخ واقعی برای تبدیل ارز است و نرخ توریستی را با استفاده از فرمو‌ل‌های خاصی، از همین نرخ استخراج می‌کنند. صراف‌ها برای جبران کارمزدی که از مشتری دریافت نمی‌کنند، تلاش می‌کنند تا سود بیشتری از نرخ خرید و فروش ارز به مشتری (که کمتر از نرخ بازار است) به دست بیاورند. نرخ بازار در اثر نوسانات موجود در بازار مالی جهانی، همیشه در حال بالا و پایین رفتن است. این نرخ را می‌توان به صورت آنلاین چک و با نرخ پیشنهادی صرافی‌ها مقایسه کرد. برای اینکه بیشترین منفعت را از معامله‌ی خود ببرید، تلاش کنید صرافی را پیدا کنید که کمترین فاصله را با نرخ بازار داشته باشد.

صرافی‌های گراند بازار

بازار بزرگ استانبول یا گراند بازار را می‌توان یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری شهر استانبول دانست. این از خوش‌شانسی شما است که با خرید تور ارزان استانبول فرصتی برای‌تان مهیا شده است که مانند ۹۰ میلیون نفر دیگری که سالانه از بزرگ‌ترین بازار سنتی سرپوشیده‌ی جهان بازدید می‌کنند، به اینجا بیایید و در این صورت، بهتر است تبدیل دلارهای خود به لیر ترک را هم در همین زمان انجام بدهید. کیوسک‌های صرافی در همه‌جای گراند بازار به چشم می‌خورند. پیش‌از این که دست به انجام هر معامله‌ای بزنید، نرخ‌ها را بپرسید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. معمولا، دفاتری که در قسمت طلافروشی‌ها در نزدیکی ورودی محمودپاشا قرار دارند، نرخ بهتری نسبت‌به سایر صرافی‌های بازار بزرگ استانبول دارند.

صرافی‌های سلطان‌احمد

سلطان‌احمد در قلب استانبول قدیم واقع شده است و خیلی از جاهای دیدنی استانبول، مانند ایا صوفیه، مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی، آب‌انبار باسیلیکا و میدان هیپودروم استانبول در این منطقه جای گرفته‌اند. اگر هتل محل اقامت‌تان در این قطب توریستی قرار دارد، تنها کافی است که به دیوان یولو راود (Divan Yolu Road) یا وزیرهان راود (Vezirhan Road) بروید. هر دو طرف این خیابان‌ها، صرافی‌های متعددی مشغول به کار هستند.

صرافی‌های بی‌اوغلو / تقسیم

گردشگران زیادی هستند که پس از خرید بلیط هواپیمای استانبول، اقدام به رزرو هتلی نیز در منطقه‌ی تقسیم می‌کنند. اگر شما هم از آن جمله افراد هستید، کار بسیار خوبی انجام داده‌اید؛ به‌این‌ترتیب، صرافی‌های بسیاری در دسترس شما قرار دارند که با نرخی عالی، دلارهای شما را به لیر ترکیه تبدیل می‌کنند. بیشتر آن‌ها در منتهی‌الیه شمال استقلال کاداشی در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارند. علاوه‌بر صرافی‌های بی‌شمار، فروشگاه‌ها و رستوران‌های زیادی نیز در خیابان استقلال کاداشی وجود دارند.

صرافی‌های بازار ادویه

بازار ادویه‌ی استانبول که به نام بازار مصری‌ها هم معروف است، یکی دیگر از مراکز ایده‌آل برای تبدیل دلار به لیر در استانبول است. این بازار درست در کنار مسجد جدید (Yeni Cami) و در مجاورت اسکله‌ی امینوم قرار دارد. پیش‌از آنکه وارد این بازار بشوید و ادویه، جواهرات، سوغاتی و صنایع دستی ترکیه را با قیمتی خوب و عالی خریداری کنید، حتما باید سری به یکی از این صرافی‌ها بزنید و پول‌های‌تان را تبدیل کنید. از بازار ادویه تا جاده‌ی آنکارا در نزدیکی موزه‌ی راه‌آهن استانبول، تمام راه پر است از کیوسک‌های شلوغ صرافی.

صرافی‌های لاله‌لی

لاله‌لی را معمولا شهر روس‌های استانبول می‌نامند. معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این منطقه، مسجد لاله‌لی است. لاله‌لی در اصل یکی از مراکز خرید شهر استانبول است و عمده‌فروشی‌های بسیاری در آن مشغول فروش کفش و پوشاک و لوازم تزئینی با قیمت ارزان هستند. دو طرف خیابان اصلی این محله به نام اردو کاداشی را هتل‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های کوچک خرده‌فروشی بسیاری تشکیل داده است. به‌طور خلاصه، اگر می‌خواهید طعم اجناس روسی را در استانبول بچشید یا دنبال پوشاک ارزان می‌گردید، به لاله‌لی بروید و در میان گشت‌وگذارهای خود در میان فروشگاه‌های مختلف سری به یکی از صرافی‌های این خیابان هم بزنید. این صرافی‌ها را می‌توانید در کنار خیابان اردو کاداشی در نزدیکی مسجد لاله‌لی پیدا کنید. بعضی از صرافی‌های لاله‌لی تا ساعت ۹ شب باز هستند. بنابراین اگر این وقت شب در میانه‌ی تور استانبول خود نیاز به ارز محلی ترکیه پیدا کردید، حتما به این منطقه‌ی استانبول بیایید. سایر صرافی‌ها در نقاط دیگر شهر معمولا این ساعت از شبانه‌روز تعطیل هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.