صفحه اصلی / اسلایدر / بازار سیاه ماسک با شیوع کرونا
بازار سیاه ماسک با شیوع کرونا

داروخانه‌های تهران: ماسک، ژل ضدعفونی و الکل نایاب است

بازار سیاه ماسک با شیوع کرونا

کسب و کار نیوز - در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به 28 نفر افزایش یافته و این بیماری جان 6 نفر را گرفته است، مردم برای در امان ماندن از این بیماری به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده روی آورده اند.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان در حالی وزارت بهداشت وعده تامین ماسک و ملزومات پزشکی مانند ژل ضدعفونی کننده و الکل را داده است که در لحظه انتشار این خبر، مراجعه «کسب و کار» به داروخانه های مختلف نشان داد ماسک و این ملزومات در هیچ کجا یافت نمی شود به جز اندک داروخانه هایی که الکل دارند. همچنین داروخانه‌های تهران از نبود ماسک، ژل ضدعفونی و الکل در شهر تهران خبر داده‌اند. براساس این گزارش مراجعه شهروندان برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی به داروخانه‌ها افزایش پیدا کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «کارمندان داروخانه‌ها نیز خبر ندارند که ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده چه زمانی توزیع می‌شود. شاید از هر سه تا داروخانه، در یکی از آن‌ها به زحمت ماسک نخی پیدا شود اما ماسک فیلتردار یا ژل ضدعفونی‌کننده حداقل در مناطق مرکزی شهر تهران، در هیچ‌جا موجود نیست.» این در حالی است که کالاهای ضدعفونی که در داروخانه‌ها موجود است، منحصر به بطری‌های الکل مایع و بتادین و ساولن می‌شود.

قیمت ماسک ۳۹ برابر نرخ مصوب

هر بطری دو لیتری الکل ۷۰ درصد در داروخانه‌های غرب تهران بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و قیمت یک بطری بتادین به حدود دو تا سه برابر گذشته یعنی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است. از ماسک گذشته ژل‌های ضدعفونی دست هم کمیاب شده‌اند. ژل‌هایی که تا قبل از این با قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شدند، قیمت‌شان در داروخانه‌ها تا ۴۰ هزار تومان رسیده است اما نرخ ژل در بازار سیاه تا ۹۰ هزار تومان می‌رسد و کاسبانی که موفق شده‌اند ژل‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کنند آن را در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور تا قیمت ۹۰ هزار تومان برای فروش گذاشته‌اند. البته سایت دیوار در ساعت های بعدی این آگهی ها را از پلتفرم خود حذف کرد. روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضا برای انواع ماسک‌های پزشکی و به تبع آن سوءاستفاده‌های احتمالی برخی از عرضه‌کنندگان و عوامل توزیع در عدم عرضه مکفی و فروش اقلام مذکور به قیمتهای غیرمتعارف، حسب هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان غذا و دارو حداکثر نرخ فروش انواع ماسک سه لایه جراحی به تفکیک قیمت فروش کارخانه، فروش به مراکز درمانی از سوی عوامل توزیع و مصرف‌کننده نهایی پس از تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه  به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ گردید.

براساس این گزارش واحدهای مذکور مکلف به رعایت سقف قیمتهای مصوب تعیین شده و  درج قیمت  بر روی بسته‌بندی محصولات خود هستند.

در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه ، مطابق مصوبه کمیسیون  نرخ‌گذاری مربوطه ۴۱۰۰ ریال میباشد و کلیه داروخانه‌ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه هستند.

ماسک به صورت رایگان از طریق مراکز بهداشتی توزیع می شود

مسئول ارتباط با رسانه وزارت بهداشت در گفتگو با «کسب و کار» گفت: ۴ میلیون ماسک به زودی توزیع می شود که بخش عمده ای از این ماسک ها قرار است رایگان عرضه شود. این ماسک ها در داروخانه ها توزیع نمی شود و از طریق خود شبکه های بهداشت در سراسر کشور توزیع خواهد شد. در تمام روستاها شبکه بهداشت داریم که همان خانه بهداشت هستند. از طریق خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و مراکز درمانی توزیع می شود. مراکز درمانی شامل بیمارستان ها  و مراکز درمانی که کلا مربوط به دولت هستند. حالا این مراکز درمانی در برخی استان ها و شهرها بیمارستان ها نیست. آن مرکز درمانی که آنجا هست از طریق همان توزیع می شود. در تهران تا امشب نهایتا اعلام می شود که شهروندان تهرانی به کدام مراکز برای تهیه می توانند بروند. همه شهروندان پرونده الکترونیک سلامت دارند که طبق همان به آنها ماسک هم تعلق می گیرد.

همه سازمان ها برای مقابله با کرونا مسئول اند

عباس استادتقی زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

اپیدمی ها یک شکلی از بحرانند؛ یعنی اپیدمی ها هم جزئی از حوادث است؛ اما حوادثی از نوع بیولوژیک که می توانند مثل انواع بیماری ها اصولا منشأ طبیعی داشته باشند و یا حتی به صورت عامدانه و کارهای خرابکارانه باشند و… که در مورد این موضوع بحث پدافند غیرعامل بایستی مدنظر قرار بگیرد. اگر بپذیریم این بیماری نیز مثل سایر حوادث طبیعی است، بنابراین نیازمند یک ساختار هماهنگ کنندگی کامل است. وقتی یک حادثه ای اتفاق می افتد فقط به طور مثال وزارت بهداشت نیست که بایستی مدیریت کند. درست است که در حال حاضر محوریت درمان و تشخیص با وزارت بهداشت است اما مهم ترین موضوع در حال حاضر در حوزه پیشگیری است و اقداماتی که در این زمینه بایستی انجام شود. با این رویکرد طبیعتا بسیاری از نهادها و سازمان ها درگیر می شوند. از دانشگاه ها، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری ها که سیستم حمل و نقل دستشان است، گمرک که مبادی ورودی و خروجی افراد دستش است و سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی که قطارها و هواپیماها و.. دستشان است تا سازمان صدا و سیما که وظیفه اطلاع رسانی دارد، همه باید اقدامات ویژه را در دستور کار خود قرار دهند. تقریبا جایی نیست که لازم نباشد کار خاصی انجام بدهد. حتی نیروهای مسلح نیز درگیرند چون پادگان ها به عنوان مکان تجمعات جمعیتی و سربازها و.. هستند که آنها نیز باید اقدامات ویژه ای هم در بحث پیشگیری، تشخیص، ضدعفونی کردن و بهداشت بایستی انجام بدهند. این هماهنگی از دست یک سازمان یا ارگان مثل وزارت بهداشت خارج است و نیاز به یک هماهنگی بسیار مناسب در این زمینه دارد و این هم یک فرماندهی منسجم می خواهد که اگر تصمیمی گرفته شد که به طور مثال صدا و سیما انجام بدهد و یا هر سازمان دیگری، این کار حتما انجام بگیرد و بعد ارزیابی شود که این کار انجام شد یا خیر و نحوه انجامش به چه صورت بود. این ستاد پیشگیری در وزارت بهداشت تشکیل شده اما خواهشی که دارم این است که اولا از سازمان هایی که به نحوی زیرمجموعه دولت یا نهادهای اجرایی هستند بایستی احساس مسئولیت کنند یعنی این گونه نیست که این موضوع چون یک موضوع بهداشتی است به بقیه ربطی ندارد و دغدغه ها و منافع خودشان مدنظر باشد، این مساله مانند زمانی است که یک زلزله ای انجام شده و همه باید درگیرش شوند. در این رابطه نیز همه مسئولیت دارند. نکته دوم این است که مردم هم مسئولیت دارند. من به عنوان یک شهروند هم مسئولیت مراقبت از خودم و خانواده ام را دارم و هم مسئولیت محافظت از جامعه ام را. مسئولیت محافظت از جامعه من این گونه است که اولا اگر علامتی دارم، مسائل بهداشتی را رعایت و استراحت کنم و اگر علامتی از بیماری ندارم به هر جهت ممکن است من هم در معرض آن باشم ولی حتما در رفتارهایم با اطرافیان دقت لازم را داشته باشم. بنابراین به یک سیستم هماهنگی منسجم و فرماندهی یکپارچه نیاز داریم که بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

هجوم ۱۲ میلیون نفر برای تهیه ماسک

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران

ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشور تولید می شود و همین ملزوماتی که امروز مردم به دنبال آن هستند خیلی سال است که در کشور تولید می شود. به خاطر هجومی که مردم در حال حاضر به داروخانه ها آورده اند طبیعتا ممکن است در آن شرایط همه نتوانند آن چیزی را که می خواهند تهیه کنند و بعضا نیز برخی از مردم با ولع به دنبال آنها هستند. یعنی این ملزومات هست و اصلا جای نگرانی نیست. انواع ماسک های مورد نیاز در کشور تولید می شود و مواد ضدعفونی کننده و شرکت ها آنها را توزیع می کنند. یکی دو روز ممکن است توزیع این ملزومات طول بکشد. ماسک به طور طبیعی تولید و برای مراکزی مانند بیمارستان ها و کارخانه های مختلف عرضه می شود. مردم عادی معمولا ماسک مصرف نمی کردند و فقط تعداد اندکی به دلیل آلودگی هوا مراجعه می کردند. ولی وقتی جمعیت ۱۲ میلیونی تهران به دنبال ماسک باشند به طور طبیعی در آن لحظه شاید قابل تهیه نباشد. بنابراین مسئولان ما باید در حوزه آموزش کار کنند؛ اینکه چقدر ضرورت دارد که همه ماسک بزنند، اینکه چقدر ضرورت دارد دستمان را چند بار با مواد ضدعفونی کننده پاک کنیم. آب و صابون در دسترس همه هست و می توان از آن استفاده کرد. حتی الامکان در جاهای عمومی از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند. واقعا کشندگی این بیماری بیشتر از آنفولانزا نیست. یک داروخانه طبیعتا در سال یک بسته ماسک می آورده که در طول یک ماه آن را مصرف نمی کرده است. اینکه به یک باره همه برای خرید ماسک مراجعه کنند قابل تامین نیست. دولت چین با همه امکاناتی که در اختیار دارند در این مورد دچار مشکل شدند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.