صفحه اصلی / اسلایدر / بدهی‌های تولید‌کنندگان امهال می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی از نتیجه جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد

بدهی‌های تولید‌کنندگان امهال می‌شود

کسب و کار نیوز - همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود از نتیجه جلسه شورای پول و اعتبار نوشت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها بدهی تولیدکنندگان را برای یک‌بار و با تنفس ۶ ماهه و با حداکثر اقساط پنج ساله امهال می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود از خبری خوب برای تولیدکنندگان خبر داد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها بدهی تولیدکنندگان را برای یک‌بار و با تنفس ۶ ماهه و با حداکثر اقساط پنج ساله امهال می‌کنند.

عبدالناصر همتی روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی با عنوان «خبر خوب برای تولیدکنندگان» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مشکل تولیدکنندگانی که تمام یا بخشی از بدهی آنها معوق شده است، در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شد.
او افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها موظف هستند در صورت درخواست تولیدکنندگان با دریافت ۷.۵ درصد مانده بدهی، برای یکبار و با تنفس ۶ ماهه و با حداکثر اقساط ۵ ساله بدهی آنها را امهال کنند. رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: مهلت استفاده از این تسهیلات تا پایان شهریور ۹۹ است.

تاثیر این تصمیم بر تولید چیست؟

درحالی که به اعتقاد اکثر تولیدکنندگان سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل آنهاست، امهال بدهی تولیدکنندگان با اقساط ۵ ساله می‌تواند کمک بزرگی به بخش تولید کند. خیلی از تولیدکنندگان از گذشته بواسطه جهش ارزی با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. دراین میان افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز باعث شد تا تولیدکنندگان با ظرفیت کمتری فعالیت کنند و بخشی از آنها در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از بانک‌ها مشکل پیدا کردند.

طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۶۲۶۲٫۷ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۴۳۸٫۷ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۹٫۸ درصد) افزایش داشته است.

در کنار افزایش تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی، بانک مرکزی برنامه‌های مختلفی برای افزایش توان آنها در بازپرداخت این تسهیلات اجرا کرده است. یکی از این برنامه‌ها که در سال‌های اخیر اجرا شد، بخشودگی جریمه دیرکرد تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بود.

این درحالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط به‌دلیل مشکلات سال‌های اخیر قادر به پرداخت اقساط بانکی خود نبودند و انباشت بدهی‌های بانکی آنها به معضل جدیدی برای آنها تبدیل شده است به طوری که تولیدکنندگان برای تأمین سرمایه در گردش خود به‌دلیل بدهی قادر به دریافت تسهیلات جدید نبودند. اما براساس برنامه جدید دولت آنها می‌توانستند با پرداخت اصل تسهیلاتی که در سال‌های گذشته دریافت کرده بودند، از پرداخت سود و جریمه معاف شوند.

 تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار برای امهال بدهی تولیدکنندگان خم می‌تواند کمک بیشتری به این واحدها باشد و فرصتی برای ظرفیت‌سازی و رفع مشکلات تولیدکننده‌ها به شمار آید.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات: ۱۴۰۳، سال طلایی برای پروژه فیبرنوری است

به گزارش کسب و کار نیوز ، نخستین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.