صفحه اصلی / اصناف / چالش های واردات خودروهای ارزان قیمت را برطرف شود
چالش های واردات خودروهای ارزان قیمت را برطرف شود

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو:

چالش های واردات خودروهای ارزان قیمت را برطرف شود

کسب و کار نیوز- نسخه پیچی برای بازار خودرو راهکار درست را برای حل مشکلاتی که در این بازار وجود دارد ارایه نمی کند. اینکه هر بار با نوسان قیمت خودرو یک نسخه برای این بازار پیچیده شود و اجرا هم نشود کار را برای ساماندهی این بازار سخت تر خواهد کرد. بازار خودرو از مدت ها قبل و دقیقا از سال گذشته تاکنون گرفتار نوسانان قیمتی شدید شده و در هفته های اخیر به اوج خود رسیده است. هنگامی که قیمت پراید به 65 میلیون تومان می رسد به این معنی است که راهکاری برای حل مشکلات وجود ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین باید به صورت ریشه ای به مشکلات بازار خودرو نگاه شود. هیجان در بازار خودرو بسیار بالاست و با هر اتفاق و به دلایل روانی شاهد رشد قیمت ها هستیم. جالب است که این هیجان از نقطه‌ای شروع شد، اما به همان جا ختم نشد، چون بازار بسیار محدود و حجم نقدینگی اقتصاد بالاست. این همان موضوعی است که باعث شد قیمت تیبا هم رشد کند.

باید در ماه های گذشته که اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به دو میلیون تومان رسیده بود، نهاد نظارتی کنترل‌ها را آغاز می کرد. در حال حاضر این اختلاف قیمت به بالاترین میزان خود رسیده و راهکار باید در راستای کاهش قیمت خودرو از درب کارخانه تا حاشیه بازار اتخاذ شود. کاری که در این شرایط و به دلیل اختلاف قیمت بسیار، دشوار به نظر می رسد. خودروسازان تمایل دارند خودروهای تولیدی خود را در حاشیه بازار بفروشند، اما حاشیه بازار هم باید سقف قیمتی داشته باشد نه اینکه هر کس به دلخواه خود قیمت بدهد.

واردات خودروی ارزان قیمت شاید بتواند با پشت سر گذاشتن استانداردهای مورد نظر در کشور راه حلی برای ساماندهی بازار باشد اما در حال حاضر که واردات خودرو ممنوع است نمی توان از این گزینه به عنوان راهکار استفاده کرد. امروز پراید پرمصرف ترین خودروی داخلی است که قرار است خط تولید آن بسته شود. بنابراین باید چالش های واردات خودروهای ارزان قیمت را برطرف کرد تا مصرف کننده بتواند از خودروهای خارجی ارزان استفاده کند و بازار نیز با ورود این خودورها کاهش قیمت را تجربه کند. از طرفی دیگر قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر دو عامل قیمت و کیفیت قطعات مصرفی و نرخ ارز تعیین می‌شود، هم تحریم ها و هم موضوع بیماری کرونا موجب شده تا واردات قطعه از چین به حداقل خود برسد و بازار با افزایش قیمت ها مواجه شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.