صفحه اصلی / سرخط خبرها / نگران فعالیت جزیره‌ای ذی نفعان گردشگری هستیم
نگران فعالیت جزیره‌ای ذی نفعان گردشگری هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی یزد:

نگران فعالیت جزیره‌ای ذی نفعان گردشگری هستیم

کسب و کار نیوز:مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به این که استان‌ها نسبت به جذب گردشگر خارجی فعال شده‌اند و هر استان به صورت تک به تک در این زمینه اقدام می‌کند، گفت: این نگرانی وجود دارد که دولت، بخش خصوصی و دانشگاه هر کدام به طور جداگانه و به صورت جزیره‌ای در این حوزه فعالیت کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, «سیدمصطفی فاطمی» در نشست تخصصی گردشگری با حضور ذی‌نفعان و اساتید دانشگاهی که روز چهاشنبه در دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار کرد: یزد برخلاف اصفهان و شیراز که از سال‌های قبل نیز شهرهای گردشگری بودند، در دهه اخیر به این صنعت ورود جدی پیدا کرده و گام‌های بلندی را در راستای توسعه گردشگری برداشته است.

وی با قیاس ورودی گردشگران یزد و استان همجوار کرمان، به رشد ورودی گردشگران به یزد اشاره کرد و گفت: یزد در حال حاضر به خوبی شناخته شده و راهبردهایی را نیز برای توسعه گردشگری خود در نظر گرفته است و در این زمینه سعی کردیم تا با اتصال اجزای مختلف گردشگری برنامه‌ای مدون ایجاد کنیم.

این مسئول با بیان این که پس از رونق گردشگری در یزد جایگاه مشاغل و فعالان این حوزه نیز به خوبی شناخته شد، گفت: بعد از رونق گردشگری حضور بعضی از چهره‌های گردشگری یزد در مجامع ملی و حتی بین‌المللی و میزبانی در برگزاری برخی از برنامه‌ها ملی و فراملی در معرفی یزد، تاثیر قابل توجهی در معرفی بیشتر این استان داشته است.

وی افزود: یزد در مجامع ملی و فراملی نیز عناوینی را کسب کرده و از طرفی تعیین و واگذاری هسته‎های گردشگری چین و هند به یزد، نقش‎‌آفرینی پررنگی را به همراه داشته که همگی نتیجه هماهنگی بخش دولتی با بخش خصوصی است.

فاطمی با اشاره به نگرانی‌های موجود در حوزه گردشگری، تصریح کرد: گردشگری با توجه به نوسانات سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، شکننده و سخت و دارای فراز و نشیب‌هایی است که به تغییر رویه عملکرد بخش دولتی و خصوصی منجر شده است به طوری که تنش‌های موجود در این زمینه در هیچ کجای دنیا به این میزان نیست.

وی یکی از دیگر نگرانی‌های خود را جابجا شدن و تعویض پیوستگی فعالان کشوری به جزء عنوان کرد و گفت: با توجه به این که استان‌ها نسبت به جذب گردشگر خارجی فعال شده‌اند و هر استان به صورت تک به تک در این زمینه اقدام می‌کند، این نگرانی وجود دارد که بخش خصوصی به جای تبلیغات گردشگری ایران، صرفاً به معرفی استان و شهر خود بپردازد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با ابراز نگرانی از فاصله بین بخش‌های مختلف گردشگری، اظهار کرد: دولت، بخش خصوصی و دانشگاه هر کدام به طور جداگانه و به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند همدیگر را درک و در کنار هم فعال شوند.

وی که معتقد است برگزاری نشست‌های تخصصی گردشگری به پیوستگی فعالان این صنعت در استان و کشور منجر خواهد شد، گفت: خوشبختانه در این باره به راهبردهای خوبی دست یافته‌ایم ولی مستلزم معرفی از سوی گردشگران هستیم چرا که در این صورت نوع برخورد و رفتار ما تعیین‌کننده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیز حرکت رو به رشدی داشته و در مسیر توسعه به خوبی حرکت کردیم.

وی ایجاد خوشه گردشگری و همچنین خوشه مثلث طلایی در یزد را از اقدامات موثر در راستای فعالیت شبکه‌ای ذی‌نفعان این صنعت برشمرد و بر توسعه فعالیت‌های خوشه‌ها تاکید کرد.

گردشگری اسب ظرفیتی غنی بیخ گوش یزدی‌ها

«سعید بیک» رییس هیات سوارکاری استان یزد نیز در این نشست با اشاره به وجود حدود ۶۰۰۰ راس اسب در استان یزد، اظهار کرد: اسب در دنیا به یک صنعت بدل شده و موتور محرک آن ورزش و مناسب برای تفریح و گردشگری است اما بعضا در نگاه جامعه، سوارکاری ورزشی پرخطر و پر ریسک تلقی می‌شود ولی  در حقیقت این گونه نیست.

وی با بیان این که سوارکاری و اسب طرفداران خود را دارند، گفت: خوشبختانه یزد با برخورداری از باشگاه‌های ورزشی مناسب، اسب‌ها و مربیان خوبی در این صنعت از ظرفیت قابل قبولی برخوردار است و از سوی دیگر نیز سوارکاری جزو معدود رشته های ورزشی بدون محدودیت سن و جنس حتی تا مرحله قهرمانی است.

بیک با اشاره به تاثیر روحی و جسمی سوارکاری اصولی و تحت نظر مربی در رفع برخی از بیماری‌ها مانند دیسک کمر، گفت: سوارکاری با احتساب به مزایای آن می‌تواند بازتاب خوبی در جامعه داشته باشد به طوری که برخی از پزشکان در یزد نیز نسبت به ایجاد باشگاه سوارکاری در مجاورت مراکز درمانی خود تمایل زیادی داشتند.

وی صنعت اسب و سوارکاری را نیازمند تنها اسب خواند و با اشاره به کم هزنیه بودن آن، تصریح کرد: این صنعت بودجه گزافی نمی‌خواهد و اسب و مربیان و باشگاه‌ای متعددی در یزد نیز وجود دارند که می‌توانند در خدمت صنعت گردشگری قرار بگیرند.

مدیر باشگاه سوارکاری بیک به استفاده از ظرفیت صنعت اسب در استان اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه در استان یزد امکانات و موقعیت‌های سوارکاری دیده شده است لذا می‌توان از اسب و سوارکاری به عنوان جاذبه و ورزش برای سپری اوقات فراغت استفاده کرد از طرفی صنعت اسب یکی از ذی نفعان گردشگری است که در استان یزد نیاز به مکان تفریحی دارد و اگر بتوانیم در کنار بافت و سایر جاذبه‌های تاریخی این ورزش و جاذبه تفریحی را نیز داشته باشیم، می‌توانیم نیاز این صنعت را نیز پوشش دهیم.

بیک ادغام انواع گردشگری مانند گردشگری کویر با گردشگری اسب را از دیگر ظرفیتهای گردشگری یزد خواند و گفت: علاقمندان طبیعت می‌توانند به جای ماشین و صافاری در تپه ماهور این جاذبه را با اسب و سوارکاری تجربه کنند.

وی تصریح کرد: استان یزد با برخورداری از جاذبه‌های قابل توجه در صنعت گردشگری نباید از این فرصت غافل باشد لذا باید تا فراگیر شدن گردشگری اسب برای گردشگران، جامعه، دانشجویان صنعت گردشگری و سایر صنایع وابسته پیش برویم و همانطور که در گذشته شاهد بازخوردهای مثبت در این زمینه بودیم، گردشگری اسب را به عنوان یک جاذبه تفریحی و گردشگری در یزد نهادینه کنیم.

لزوم فعالیت شبکه ای در صنعت گردشگری

«فائزه میرفخرالدینی» دبیر نشست و مدیرگروه رشته گردشگری دانشگاه یزد هم در این نشست تخصصی در رابطه با اهمیت فعالیت شبکه‌ای به ویژه ارتباط بیش از پیش دانشگاه و صنعت گردشگری صحبت کرد و خواستار تداوم برگزاری این نشست‌ها در دانشگاه با حضور پررنگ اعضا و ذی نفعان شد.

این مسئول با تاکید بر این که همه بخش های مختلف باید با ارتباط موثر، صنعت گردشگری را رونق ببخشند، گفت: اصناف، دانشگاهیان، دانشجویان و بخش دولتی و خصوصی باید ارتباط موثرتری را با هم برقرار کنند تا گردشگری توسعه یابد چرا که در صورت فعالیت های جداگانه هیچ کدام موفق نخواهند شد.

لزوم فعالیت گردشگری در کنار صنعت نفت

«اصغر نبیل» مدیر هتل مشیرالممالک به عنوان نماینده صنف هتلداران در این نشست در پاسخ به سئوالات دانشجویان با اشاره به این که ذی نفعان گردشگری ذی ضرران این صنعت نیز هستند، اظهار کرد: با توجه به این که ذی نفعان صنعت گردشگری در این صنعت متضرر نیز می‌شوند، نیاز به داشتن تعریف جدید برای ذی نفع از سوی دانشگاه است.

وی با بیان این که فعالان صنعت گردشگری مانند پزشکان باید در ابتدا کارآموز گردشگری شوند، گفت: گردشگری نیازمند آموزش اولیه و قبل از ورود به بازار کار است و دانشجویان و فارغ التحصیلات باید برای ورود به صنعت گردشگری کاراموز شوند.

این فعال گردشگری که معتقد است اقتصاد تک محصولی برای کشور مناسب نیست، گفت: با توجه به نوسانات کشور، نباید به یک صنعت گردشگری یا نفت تکیه کرد بلکه باید هر دو را در کنار هم داشت، از طرفی گردشگری صنعت حساسی است که به شدت از نوسانات جامعه تاثیر می‌گیرد.

تقویت حمل و نقل هوایی یزد مستلزم ورودی گردشگران

«بهزاد نمازی میبدی» مدیرعامل آژانس مسافرتی یسنا نیز در این نشست در پاسخ به سوالات دانشجویان در رابطه با ضعف گردشگری یزد در زمینه سیستم ضعیف حمل و نقل هوایی در یزد، اظهار کرد: گردشگری به شدت وابسته به سیستم حمل و نقل است اما گردشگری بر مبنای عرضه و تقاضا تعریف نشده است.

وی افزود: نبود پرواز بین شیراز، اصفهان و کرمان با یزد با وجود این که این استان‌ها از پروازهای خارجی نیز بهره‌مند هستند، عامل تاثیرگذاری بر صنعت گردشگری و کاهش گردشگران ورودی نیست.

وی با تاکید بر این که صنعت حمل  و نقل هوایی صنعتی بسیار گران و نیازمند هزینه‌های بالایی است، گفت: در حال حاضر  حداکثر صنعت هواپیمایی استان توسط بخش خصوصی حفظ شده است لذا تا زمانی که گردشگر نباشد نمی‌توانیم صنعت حمل و نقل هواپیمایی و ریلی را تقویت کنیم.

نمازی با بیان این که شهروندان یزد همگی از ذی نفعان گردشگری هستند، گفت: در وهله اول باید باور داشته باشیم صنعت توریسم وجود دارد و از طرفی بزرگترین چالش‌ها نداشتن زیرساخت در بخش قانونی است و گردشگری تنها صنعتی است که می‌توانیم چالش‌ها را در سطح بین المللی از بین ببریم.

«محمد مهدی شرافت» از مدیران اسبق میراث فرهنگی استان، «محمدرضا داد» نائب رییس اتاق بازرگانی، «داریوش فرید» رییس دانشکده حسابداری، «ولی درهمی» معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یزد ، «علی دلشاد» استاد دانشگاه یزد نیز در این نشست سخنرانی کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.