صفحه اصلی / اسلایدر / آشفته بازار قیمتی خودرو
آشفته بازار قیمتی خودرو

واردات خودروهای ارزان‌ قیمت راهکار تنظیم بازار خودرو در ایران است؟

آشفته بازار قیمتی خودرو

کسب و کار نیوز- بازار خودرو هر روز شاهد اتفاقات جدیدی است که خریداران و مصرف کنندگان را با چالش های بسیاری روبرو کرده است. فعالان و کارشناسان صنعت خودرو معنقدند که دو خودروساز بزرگ کشور منشا این مشکلات و افزایش قیمت ها هستند و از طرفی دیگر خودروسازها بر این اعتقادند که خودرو به اندازه کافی در بازار وجود دارد و طرح های پیش فروش و فروش فوری نیز به کمک بازار آمده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما بررسی ها از بازار خودروی تهران، رشد نسبی قیمت‌ها را نشان می دهد که به گفته کارشناسان بازار، دلیل اصلی آن بیان سلیقه‌ای قیمت ها در فضای مجازی و کانال های تلگرامی، واتساپی و غیره و محدودیت عرضه خودروسازان است. برخی کارشناسان اما بر این باورند که واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی این روزها راهکاری برای تنظیم بازار است، اما برخی دیگر با وجود تعرفه های ورودی و عوارضی که بر واردات خودروها وضع می شود، این راهکار را راه حلی منطقی ارزیابی نمی کنند.

از طرفی دیگر دبیر انجمن قطعه سازان در رابطه با مشکلات اخیر بازار خودرو اظهار داشت: نمی توانیم قطعه وارد کنیم. برای تولید خودرو قطعه موضوعی حیاتی است، قطعاتی که عموما از سایر کشورها به خصوص چین وارد و روی خودروها سوار می شوند. مدتی است که واردات قطعات خودرو با سدی به نام کرونا مواجه شده است. سدی که نه تنها روی ملاقات مردم اثر می گذارد بلکه آسایش آنها را هم مختل کرده است. شیوع این بیماری خطرناک در چین منجر به قطع واردات قطعات خودرو شده و همین موضوع نگرانی خودروسازان را به دنبال داشته است.

بازار خودرو با وضع محدودیت در ثبت‌نام خودرو تا حدودی کنترل شد

در همین رابطه ابراهیم علی پور، فعال بازار خودرو به “کسب و کار” می گوید: خودروسازها هم ممکن است در نابسامانی های بازار خودرو دخیل باشند اما باید به دنبال مشکل اصلی که در یک سال اخیر بازار را درگیر کرده است رفت. عوامل بسیاری در آشفتگی بازار خودرو دخالت داشته اند. در یک سال و نیم گذشته، دولت، بازار خودرو را از طریق وضع محدودیت در ثبت‌نام خودرو کنترل کرد. اما بیش از این نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. تولید هم بیشتر از این نمی‌تواند بالا برود. به همین دلیل، هیجان اخیر که ناشی از یک جو روانی است، باید با سیگنال‌هایی کنترل شود که مسئولان به بازار می‌دهند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این ارتباط به گفت: سال‌های گذشته تعرفه‌گذاری بر خودروهای وارداتی، با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از صنایع داخلی انجام می شد، اما این روزها تعرفه ها آنقدر غیرمنطقی بالا رفته که به نظر می‌رسد موضوع به «ممانعت از واردات» تبدیل شده است. «مهدی دادفر»‌ افزود: وضع تعرفه حداقل ۵۵ درصدی در کنار بیش از ۳۰ درصد انواع عوارض شامل عوارض شماره‌گذاری، آموزش و پرورش، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نگهداری گمرک، تعرفه استاندارد، محیط زیست، اسقاط خودرو و غیره، یعنی اینکه یک خودروی ۱۰ هزار دلاری دستکم با افزایش هزینه هشت هزار دلاری روبرو خواهد شد.

وی افزود: خودروی کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت در جهان کم نیست، اما ۱۰ خودروی نخست این فهرست از استانداردهای ۵۴ گانه برخوردارند و نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پشت سرگذارند. به گفته دادفر، استاندارد ۸۵ گانه یاد شده، تلفیقی از استانداردهای اروپا، آمریکا، روسیه و غیره است و واردات خودروهایی که بتوانند همه این استانداردها را بگذرانند، بسیار گران تمام خواهد شد.

نسخه پیچی تکراری تنظیم بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو

نسخه پیچی برای بازار خودرو راهکار درست را برای حل مشکلاتی که در این بازار وجود دارد ارایه نمی کند. اینکه هر بار با نوسان قیمت خودرو یک نسخه برای این بازار پیچیده شود و اجرا هم نشود کار را برای ساماندهی این بازار سخت تر خواهد کرد. بازار خودرو از مدت ها قبل و دقیقا از سال گذشته تاکنون گرفتار نوسانان قیمتی شدید شده و در هفته های اخیر به اوج خود رسیده است. هنگامی که قیمت پراید به ۶۵ میلیون تومان می رسد به این معنی است که راهکاری برای حل مشکلات وجود ندارد.

بنابراین باید به صورت ریشه ای به مشکلات بازار خودرو نگاه شود. هیجان در بازار خودرو بسیار بالاست و با هر اتفاق و به دلایل روانی شاهد رشد قیمت ها هستیم. جالب است که این هیجان از نقطه‌ای شروع شد، اما به همان جا ختم نشد، چون بازار بسیار محدود و حجم نقدینگی اقتصاد بالاست. این همان موضوعی است که باعث شد قیمت تیبا هم رشد کند. باید در ماه های گذشته که اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به دو میلیون تومان رسیده بود، نهاد نظارتی کنترل‌ها را آغاز می کرد. در حال حاضر این اختلاف قیمت به بالاترین میزان خود رسیده و راهکار باید در راستای کاهش قیمت خودرو از درب کارخانه تا حاشیه بازار اتخاذ شود. کاری که در این شرایط و به دلیل اختلاف قیمت بسیار، دشوار به نظر می رسد. خودروسازان تمایل دارند خودروهای تولیدی خود را در حاشیه بازار بفروشند، اما حاشیه بازار هم باید سقف قیمتی داشته باشد نه اینکه هر کس به دلخواه خود قیمت بدهد.

واردات خودروی ارزان قیمت شاید بتواند با پشت سر گذاشتن استانداردهای مورد نظر در کشور راه حلی برای ساماندهی بازار باشد اما در حال حاضر که واردات خودرو ممنوع است نمی توان از این گزینه به عنوان راهکار استفاده کرد. امروز پراید پرمصرف ترین خودروی داخلی است که قرار است خط تولید آن بسته شود. بنابراین باید چالش های واردات خودروهای ارزان قیمت را برطرف کرد تا مصرف کننده بتواند از خودروهای خارجی ارزان استفاده کند و بازار نیز با ورود این خودورها کاهش قیمت را تجربه کند. از طرفی دیگر قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر دو عامل قیمت و کیفیت قطعات مصرفی و نرخ ارز تعیین می‌شود، هم تحریم ها و هم موضوع بیماری کرونا موجب شده تا واردات قطعه از چین به حداقل خود برسد و بازار با افزایش قیمت ها مواجه شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.