صفحه اصلی / استان ها / پیش‌بینی ۳ برابری مبارزات علیه سن گندم در خراسان‌شمالی درسال آینده
پیش‌بینی ۳ برابری مبارزات علیه سن گندم در خراسان‌شمالی درسال آینده

مدیر حفظ نباتات استان خبر داد:

پیش‌بینی ۳ برابری مبارزات علیه سن گندم در خراسان‌شمالی درسال آینده

کسب و کار نیوز:مدیر حفظ نباتات خراسان شمالی از پیش بینی سه برابری مبارزات علیه سن گندم در این استان در بهار سال آینده خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد رضایی با اشاره به اینکه یخبندان های زمستانه نقش خیلی مهمی در از بین بردن آفاتی همچون سن گندم دارد، گفت: تعداد یخبندان های انجام شده در این استان در پاییز و زمستان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما کمترین درجه دمایی هوا طی امسال به منفی پنج درجه سانتی گراد رسیده این در حالی است که در سال گذشته دمای هوا به منفی ۱۵ درجه سانتی گراد رسیده بود.

وی افزود: سن گندم معمولا در اواخر تابستان به سمت کوه ها پرواز می کند و در تابستان و زمستان به مرحله تابستان و زمستان گذری می رود که در این مرحله غیرفعال است.

به گفته رضایی البته در اواخر فصل تابستان سن های گندم فعالیت خیلی کمی دارند اما محدوده فعالیت آن ها بسیار محدود بوده است.

وی با بیان اینکه سن گندم در فصل زمستان خواب است و با گرم شدن هوا از خواب بیدار می شود، ادامه داد: در همان موقع اگر یخبندان واقع شود این آفت از بین می رود.

این مقام مسئول اظهار کرد: اما با توجه به اینکه دمای هوا در زمستان امسال چندان کاهش پیدا نکرد، اثرگذاری چندانی در از بین رفتن این آفت نداشته است و به همین علت جمعیت سن گندم در پاییز و زمستان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در بهار امسال جمعیت سن گندم در مزارع استان چندان زیاد نبوده است دستور سم پاشی را نداشتیم و همین امر سبب شده تا سن های گندم به خوبی تغذیه کرده و به سمت تابستان گذرانی حرکت کنند.

محمدی با اشاره به اینکه تعداد و وزن سن گندم برای ما خیلی اهمیت دارد، گفت: تعداد و وزن سن گندم در پاییز و زمستان امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.