صفحه اصلی / اصناف / واردات ۱.۴ میلیون تن برنج در ۱۱ ماهه امسال
واردات ۱.۴ میلیون تن برنج در ۱۱ ماهه امسال

چرا واردکنندگان برنج باید مابه‌التفاوت بدهند؟

واردات ۱.۴ میلیون تن برنج در ۱۱ ماهه امسال

کسب و کار نیوز- دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک ضمن ارائه آخرین وضعیت واردات و ترخیص ۱.۴ میلیون تن برنج در ۱۱ ماهه امسال، درباره دلیل دریافت مابه‌التفاوت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی در هر کیلوگرم واردات از هند و پاکستان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، واردات برنج در سال جاری در مقاطعی در نوسان بود و با ممنوعیت مواجه شد، اما سرانجام در ماه‌های اخیر به روال عادی برگشت. این در حالی است که در جریان ترخیص برنج‌های وارداتی، دستورالعملی در جلسه ستاد تنظیم بازار صادر شد که براساس آن واردکنندگان موظف به پرداخت مابه‌التفاوت به دلیل کاهش قیمت در کشورهای مبدأ شده‌اند.

بررسی آخرین وضعیت واردات برنج، ترخیص آن و همچنین ماجرای پرداخت مابه‌التفاوت، موضوعی است که پیگیری آن از گمرک با توضیحاتی از سوی دبیر شورای اطلاع‌رسانی این سازمان همراه شده است.

۱۰۸ هزار تن برنج در جریان ترخیص

طبق این گزارش،‌ تا ۲۶ بهمن‌ماه امسال حدود یک میلیون و ۴۷۳ هزار تن برنج وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هشت درصد و ارزش ۹.۵ درصد رشد داشته است، در ۱۱ ماهه اول سال گذشته یک میلیون و ۳۶۳ تن برنج وارد شده بود.

همچنین در حال حاضر حدود ۱۰۸ هزار و ۶۸۷ تن در حال انجام فرآیند گمرکی برای ترخیص هستند.

چرا باید واردکنندگان مابه التفاوت بدهند؟

اما این‌که چه اتفاقی افتاده که واردکنندگان برنج مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی برای ترخیص شده‌اند، به تغییر قیمت در زمان خرید با زمان ثبت سفارش برمی‌گردد.

ماجرا از این قرار است، زمانی که واردکنندگان برای ثبت سفارش برنج اقدام کرده بودند قیمتی که درج کرده‌اند با زمانی که برای خرید ورود کرده‌اند، تفاوت دارد. به این دلیل که قیمت برنج در هند و پاکستان در زمان خرید کاهش پیدا کرده است؛ از این‌رو اسناد واردات نیز باید براساس این قیمت پایین‌تر تنظیم شود.

با توجه به تغییر رخ داده در جلسه هفتاد و سوم ستاد تنظیم بازار برای حمایت از مصرف‌کننده و تولید داخل و کنترل منابع ارزی، قرار بر این می‌شود برنج‌هایی که از ۱۷ دی‌ماه وارد می‌شود، مابه‌التفاوت ایجاد شده را بپردازند؛ به طوری که اگر قیمت خرید آنها مساوی یا کمتر از نرخ‌های مندرج در جداول مربوطه باشد، مشمول این مابه‌التفاوت می‌شود که برای برنج‌های پاکستانی مابه‌التفاوت ۵۰۰ تومان و برای برنج‌های هندی ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است.

طبق شاخص قیمت تعیین شده، برای برنج سوپر باسماتی پاکستانی ۱۱۵۰ دلار در هر تن، برنج سفید پاکستانی ۱۱۰۰ دلار در تن، برنج ۱۸۶۲۰ پاکستان ۷۲۰ دلار در هر تن، نرخ تعیین شده واگر قیمت پایین‌تر باشد باید مابه‌التفاوت ریالی برای هر کیلوگرم ۵۰۰ تومانی پرداخت شود.

اما برای برنج هندی برنج ۱۱۲۱ سیلا ۶۸ هزار و ۵۰۰ روپیه در هر تن، برنج ۱۵۰۹ سیلا حدود ۶۴ هزار روپیه در هر تن و برنج ۱۱۲۱ سفید هندی ۷۵ هزار روپیه در هر تن شاخص قیمت تعیین شده که مابه‌التفاوت ریالی آن ۱۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم است.

ترخیص منوط به صدور تائیدیه سازمان حمایت

طبق گفته سید روح‌الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – در راستای اجرای این دستورالعمل بانک مرکزی به عنوان تامین‌کننده ارز کالاهای اساسی، تامین ارز برنج را نیز طبق نظر کمیته ستاد تنظیم بازار تامین خواهد کرد.

سازمان حمایت هم مکلف است به ازای هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی براساس جداول عیین شده شاخص قیمت، مابه‌التفاوت ریالی را محاسبه و صدور تاییدیه سیستمی را منوط به پرداخت واریز مابه‌التفاوت به خزانه کل انجام دهد.

بر این اساس، گمرک مکلف است ترخیص انواع برنج‌ هندی و پاکستانی از ۱۷ دی‌ماه به بعد اگر ارزش مندرج در ثبت سفارش آنها مساوی یا کمتر از اعداد تعیین شده باشد را منوط به اخذ سیستمی نظر سازمان حمایت مبنی بر تایید پرداخت مبلغ انجام دهد. اما در رابطه با مدت پرداخت مابه‌التفاوت نیز سازمان حمایت می‌تواند به شرط دریافت تضامین معتبر حداکثر سه ماه را برای ترخیص برنج تعیین کند.

گفتنی است؛ برنج جزو کالاهای اساسی طبقه بندی شده است و واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.