صفحه اصلی / اسلایدر / تقسیط بدهی تولیدکنندگان بدهکار
تقسیط بدهی تولیدکنندگان بدهکار

بانک‌ها ملزم به امهال ۵ساله بدهی واحدهای تولیدی شدند

تقسیط بدهی تولیدکنندگان بدهکار

کسب و کار نیوز - رئیس کل بانک مرکزی از تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان بدهکار بانکی خبر داد.

مریم بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مشکل تولیدکنندگانی که تمام یا بخشی از بدهی آنها معوق شده است مطرح و مصوب شد: بانک‌ها موظف هستند در صورت درخواست تولیدکنندگان، با دریافت ۷.۵ درصد مانده بدهی، برای یک بار و با تنفس شش ماهه و با حداکثر اقساط ۵ ساله بدهی آنها را امهال کنند.
چندی پیش رییس اتاق کاشان در نشست هم اندیشی و رفع مشکلات اعتباری واحدهای تولیدی صنایع منطقه کاشان که با حضور محمد رضا حسین زاده مدیر امور اعتباری بانک ملی ایران و امیر باقری معاون امور بانکی و بیمه وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: در اقتصاد همیشه فرصت پیش نمی‌آید. تولید کننده با توجه به شرایط کنونی اقتصاد همین امروز نیاز به پول و اعتبار دارد و فردا خیلی دیر است.
محمود تولایی با اشاره به بحران موجود در واحدهای صنعتی منطقه کاشان اعلام کرد: مواد اولیه برخی واحدهای این شهرستان بطور کامل وارداتی است و در این بخش دچار مشکلات اجتناب ناپذیری شده اند.
وی بانک‌های دولتی را مهمترین پشتوانه صنایع کشور دانست و افزود: بانک‌های دولتی برای بهره‌گیری در اولویت صنایع قرار دارند و می‌توانند به بقیه بانک‌ها نیز کمک کنند.
وی افزود: صاحبان صنایع، قبلا از بانک‌ها فاینانس‌های خارجی۶ ماه تا یکسال دریافت می‌کردند اما اکنون نه تنها این فاینانس‌ها وجود ندارد بلکه بانک کل مبلغ را نقدی دریافت می‌کند و حتی برخی قیمت‌ها در پروفرم‌ها را بالاتر اعلام می‌کنند. وی ابراز امیدواری کرد مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی در بدنه مدیریت اجرایی کشور نیز برطرف شود. رییس اتاق کاشان با تقاضا از مدیران بانکها در مورد عدم سختگیری به تولید کننده از آنها خواست تا به مشتری‌های معتبر سهل گرفته و در راه تولید حمایت‌گر آنها باشند.
وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی کنونی از سنگ‌اندازی‌ها جلو پای تولیدکننده بکاهیم و با برداشتن سنگ‌های پیش پای آنها از جمله (وثیقه و سودهای سنگین) از ورشکستگی این بنگاه‌های اقصادی جلوگیری کنید.
عبداله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه معتقد است: تولیدکنندگانی که وام ارزی را در زمان دلار ۳۰۰۰ تومان گرفته اند اکنون به دلیل افزایش قیمت، ناچارند با قیمت روز پرداخت کنند. این موضوع تولید کننده را تبدیل به بدهکار کلان می کند. در این خصوص باید دولت تصمیم موثر را بگیرد، تصمیمی که حمایت از تولیدکننده در آن دیده شود.
رضیان تاکید می کند: « داشتن بدهی بانکی منطقی است اما فشارهای بانک ها و بگیر و ببندها راه چاره برای دریافت تسهیلات نیست.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس، مهمترین دلیل بدهی های بانکی به ویژه در بخش صنعت را چنین ارزیابی می کند: اقتصاد ما در شرایط فعلی با تحریم و رکود روبرو شده است. از یک سو تولید کنندگان به دلیل تحریم ها قادر نیستند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی و بدهی های بانکی دست و پنجه نرم می کنند. به جرات می توان ادعا کرد یکی از عوامل بروز رکود در ایران فشار بانک ها بر صنایع است.
بانک ها با تامین نکردن نقدینگی و از سوی دیگر دریافت سود مرکب (بهره جریمه دیرکرد) تولید را در کشور متوقف کرده اند. با افزایش قیمت ارز، اوضاع بسیاری از تولیدکنندگان بدتر شده چون تسهیلاتی که گرفتند باید چندبرابر بیشتر پرداخت کنند. رکود اقتصادی، عدم تزریق نقدینگی از سوی بانک ها به بازار، تحریم ها و فشار بانک ها برای پرداخت تسهیلات جزو موانع اصلی رونق تولید است. این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت «سود مرکب یا بهره بر سود» توسط بانک ها و اثرات آن گفت: این که بانک ها بخواهند سود مرکب دریافت کنند، هم غیرشرعی است و هم غیر منطقی چرا که شرایط حال حاضر کشور به گونه ای نیست که این فشار مضاعف را بر تولید کنندگان بدهکار وارد کنیم.
واحدهای تولیدی بسته به تولیداتشان تسهیلاتی را دریافت کردند و داشتن بدهی بانکی منطقی است اما فشارهای بانک ها و بگیر و ببندها راه چاره برای دریافت تسهیلات نیست. در خصوص کاهش سود بانکی، مجلس گام هایی برداشته است. ما باید سود بانکی را منطقی کنیم چرا که این شیوه محاسبه باعث نابودی تولید می شود. باید این مسئله با بانک ها حل شود. مجموعه دستگاه ها باید به صورت حساب شده این موضوع را بررسی کنند. نباید همه چیز به نفع بانک تمام شود این رویکرد یک طرفه، صنعت را نابود خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر این که «بدهی بانکی برای تولید کنندگان منطقی است» در پاسخ به این سوال که شاهد آن هستیم در دادگاه های مفاسد اقتصادی، بدهی بانک صنعت گران مانند گروه قطعات خودرو عظام به صورت برجسته ای مطرح می شود، به نظر شما با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و تکانه های رکود، تورم و جهش های ارزی، بدهی بانکی برای یک تولیدکننده نکته غیرقابل توجیهی است؟ تاکید کرد: یک سری از واحدهای تولیدی بسته به تولیداتشان تسهیلاتی را دریافت کردند که داشتن بدهی بانکی برای آنها منطقی است. تولید کنندگان بزرگی مانند عظام، سرمایه گذاری های هنگفتی در صنعت خودرو انجام داده و از هلدینگ های بزرگ ایران محسوب می شوند. بنابراین باید از این تولید کنندگان و قطعه سازان حمایت شود.
در شرایط فعلی کشور، هلدینگ عظام به دلیل اشتغال زایی فراوانی که در سطح کشور انجام داده باید حمایت شود. این هلدینگ ها در صنعت خودرو سازی سرنوشت ساز هستند. من معتقدم باید جلوی سوء استفاده کنندگان را گرفت؛ اما در شیوه برخورد قضایی با تولید کنندگانی که بار اشتغال و تولید را در کشور بر دوش دارند باید احتیاط شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.