صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / کارآفرینان می توانند از ظرفیت صندوق‌ کارآفرینی امید استفاده کنند

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال خبر داد

کارآفرینان می توانند از ظرفیت صندوق‌ کارآفرینی امید استفاده کنند

کسب و کار نیوز - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت بیش از ۳۰۰ مرکز مشاوره کارآفرینی در کشور خبر داد و گفت: مراکز مشاوره باید از حالت سنتی و کلاسیک خارج و به سمت نوآوری و خلاقیت هدایت شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گردهمایی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی کشور، اظهار کرد: در کشورهای دیگر در حوزه کارآفرینی بخش خصوصی با حمایت دولت، مرکزی ایجاد می‌کند تا امر کارآفرینی شکل بگیرد. در ایران نیز ظرفیت خوبی به لحاظ آموزشی وجود دارد و تمایل به کارآفرینی براساس شاخص‌های بین‌المللی دیده می‌شود ولی متاسفانه در اقدام به کارآفرینی، رتبه ما پایین است.
وی ادامه داد: یکی از بازیگران اصلی که می‌تواند مشوق این حرکت باشد مراکز مشاوره کارآفرینی هستند و ما معتقدیم حتی اگر آموزش مهارت کارآفرینی هم بدهیم کافی نیست و در کنار آن لازم است مشاوره هم ارائه شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان این‌که ۳۰۰ مرکز مشاوره کارآفرینی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حوزه کسب‌وکار سنت ارائه مشاوره وجود دارد ولی در حوزه کارآفرینی این سنت وجود نداشته به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبتکر این قضیه بوده است.
منصوری درباره‌ برگزاری این گردهمایی و استفاده از ظرفیت صندوق‌های کارآفرینی امید و ضمانت بخش تعاون توضیح داد: این نشست در واقع برای هماهنگی بیشتر در ایجاد انسجام در سطح ملی است و قرار است کانون ملی مراکز مشاوره کارآفرینی تاسیس شود. یکی از اهداف این نشست ایجاد مرجعیت و هویت شخصیت حقوقی و قانونی دفاتر مشاوره است و در گام اول بنا داریم از ظرفیت این دو نهاد استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر کارآفرینان نیازمند منابع مالی هستند شرکت‌های مشاوره کارآفرینی به راحتی بتوانند آنها را ارجاع داده و از ظرفیت صندوق‌های کارآفرینی امید استفاده کنند. همچنین در خیلی از مواقع افراد ایده و نوآوری دارند ولی فاقد وثیقه و ضمانت هستند که در این نشست مقرر شد کسانی را که مراکز مشاوره کارآفرینی تایید می‌کنند صندوق ضمانت بخش تعاون بپذیرد و آنها را ضمانت کند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با بیان این‌که مراکز مشاوره باید از حالت کلاسیک و سنتی خارج شده و به سمت استارت‌آپ‌ها و خلاقیت و نوآوری بروند، اظهار کرد: انتظار ما این است که دفاتر مشاوره کارآفرینی نوآور شوند و به جای نوشتن طرح توجیحی به حوزه‌های کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه ورود پیدا کنند.
رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت بخش تعاون و صندوق کارآفرینی امید اظهارکرد: در بحث پرداخت هزینه دفاتر مشاوره باید مکانیزمی باشد که حالت « برد – برد » داشته باشد و در ازای این‌که چه کسب‌وکاری با مراکز مشاوره به موفقیت می‌رسد درصدی به عنوان حق‌الزحمه به مراکز مشاوره پرداخت شود.
وی ادامه داد: این هزینه نیز باید چند بخش شود و بخشی را متقاضی پرداخت کند تا قدر مشاوره را بداند .
مهدی حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌ گذاری بخش تعاون نیز در این نشست با بیان این‌که ۷۰ درصد طرح‌هایی که به ما ارائه می‌شود غیرقابل اجرا بوده است، گفت: مراکز مشاوره باید مشروعیت داشته و بیشتر در زمینه ایده‌یابی و آگاهی فعالیت داشته باشند.
وی همچنین با اعلام این که رتبه بندی شرکتهای تعاونی به زودی آغاز می شود، تصریح کرد:  در نظر داریم  برون سپاری و ارزیابی از پروژه را داشته باشیم .
اصغر نوراله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز با بیان این‌که در سال‌های اخیر مراکز مشاوره بیشتر دنبال بیزینس پلن و طرح‌های سودآور بوده‌اند، خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره باید به شکل تخصصی‌تر کار کنند و خود را ارتقاء بدهند. تاکید ما این است که موسسات و مراکز مشاوره بیشتر در حوزه‌های نوآوری بازار وارد شوند و پرداخت آنها به صورت حق‌الزحمه‌ای باشد.
وی با تاکید بر این که ما شکل جدیدی از خدمات به دفاتر مشاوره ارائه می دهیم و می خواهیم شکل سنتی را به شکل جدید ارائه کنیم، تاکید کرد: در این شکل نگاه ما نباید صرفا تجاری باشد.

وی تاکید کرد: صندوق کارآفرینی امید علاوه بر ایجاد کسب و کار جدید به دنبال توسعه کسب و کارها با ظرفیت تامین مالی موجود است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: بسیاری به دنبال ارائه برنامه‌های اشتغال هستند در حالیکه هم اکنون باید پا را فراتر بگذاریم و از ظرفیت مشاوره تخصصی کارآفرینی استفاده کنیم.
نورالله زاده گفت: مراکز مشاوره کارآفرینی می‌توانند در حوزه جغرافیایی و تخصصی با صندوق کارآفرینی امید همکاری کنند و از محصولات خاص استان‌های مختلف برای ایجاد نوآوری در بازار وارد شوند.
«جانی درمیان» رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی نیز در پایان گفت: یکی از دلایل مغفول ماندن اهمیت مراکز مشاوره کارآفرینی عدم اطلاع‌رسانی از فعالیت این مراکز است.
وی افزود: بسیاری از مراکز مشاوره با ارائه خدمات به شرکت‌های داخلی و خارجی در بحث فروش و صادرات بنگاه‌های تولیدی نقش قابل توجهی دارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.