به گزارش کسب و کار نیوز، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهمترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، تبلیغات موبایلی و اطلاعرسانی میشود. خدمات ارزش افزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تامینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکتهای ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویسها درآوردهاند. از آنجا که این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینههای زیادی که در قبوض کاربران سیمکارتهای دائمی آمده و یا سرویسهایی که موجب تمام شدن اعتبار سیمکارتهای اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است. در مواردی مشاهده شده پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود.
با افزایش کلاهبرداریها و اعتراض مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آنها میشدند، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجربه پایان کلاهبرداریها نشود، خدمات ارزش افزوده را بهکلی تعطیل خواهد کرد. اما آذری جهرمی بهتازگی اظهار کرده است ما در حال جمعبندی پیشنهاداتمان با مرکز ملی فضای مجازی هستیم. اگر این جمعبندی به نتیجه برسد، در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات در روز یکشنبه، تعیین تکلیف نهایی کلاهبرداریهای ارزش افزوده انجام میشود و در غیر این صورت در جلسه دو هفته بعد بررسی شده و تا قبل از پایان سال ۱۳۹۸، کلاهبرداریهای ارزش افزوده حتما تعیین تکلیف خواهد شد.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی درباره تصمیم برای مقابله با کلاهبرداریهای خدمات ارزش افزوده گفت: بعد از جمعبندیهای انجامشده و اطلاعاتی که به مردم درباره خدمات ارزش افزوده دادیم و شکایتی که به قوه قضاییه ارائه کردیم، اقدام بعدی این بود که در این حوزه مقرراتی بگذاریم تا این موضوع را زیربناییتر حل کنیم، از مرکز ملی هم خواهش کردیم که به ما کمک کنند و نظراتشان را بگویند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از اینکه موضوع را با آنها در میان گذاشتیم، استقبال کردند، زیرا نفس کار را خیلی قبول دارند، اینکه بتوانیم از کلاهبرداریهایی که در حوزه ارزش افزوده اتفاق افتاده و یا زمینهاش در آینده وجود دارد، جلوگیری کنیم. فلاح ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی استقبال کرده و اعلام کرد نظرات اصلاحی و تکمیلی دارد و قول دادند در همین روزها نظرشان را به ما بدهند و ما جمعبندی اینها را به کمیسیون ببریم. قرار بود این موضوع در جلسه امروز کمیسیون بررسی شود اما هنوز جمعبندی اتفاق نیفتاده و بنابراین بناست در جلسه بعدی کمیسیون که آخرین جلسه امسال هم هست، درباره آن تصمیمگیری شود.