صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / برقراری عدالت جنسیتی، اصلی ترین برنامه کاری معاونت امور زنان
برقراری عدالت جنسیتی، اصلی ترین برنامه کاری معاونت امور زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد

برقراری عدالت جنسیتی، اصلی ترین برنامه کاری معاونت امور زنان

کسب و کار نیوز - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مهم ترین محور و برنامه ما براساس اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی و سیاست های تخصصی ریاست جمهوری بحث عدالت جنسیتی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، معصومه ابتکار در نشست خبری که امروز به مناسبت «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در ساختمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک و گرامیداشت هفته زن گفت: در حوزه عدالت جنسیتی یکی از کارهایی که مطرح است بحث اصلاح و بازنگری قوانین است که شورای فقهی و حقوقی معاونت آن را دنبال می‌کند. شورای فقهی و حقوقی معاونت در دوسال اخیر بسیار فعال بوده است و ما ۱۰ لایحه را پیگیری کردیم که ۵ مورد آن به دولت رفته است.

شاخص های عدالت جنسیتی به وزرا جهت اجرایی شدن ابلاغ شد

وی در ادامه گفت: ما شاخص هایی را تعریف کردیم و کلیات آن تصویب شد. ۱۷۸ شاخص عدالت جنسیتی آماده و برای همه وزرا جهت اجرایی شدن ابلاغ شد. به طور مثال در حوزه ورزش، بحث عدالت در دسترسی به فضای ورزشی مطرح است. مرحله بعدی، کار با استان ها بود که برای تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با ۳۱ استان کار و برای هر استان بر اساس شاخص‌ها و اطلس وضعیت زنان سندی آماده شد. در حال حاضر هر استان خاص شرایط خود را دارد که برنامه اجرایی استانها در زمینه زنان و خانواده است. اسناد مشخص می کند که چطور و بر اساس چه اقداماتی و چه تقسیم کاری باید کارها صورت گیرد تا برنامه ها اجرایی شود و بتوانیم به وضعیت مطلوبی دست یابیم. تاکنون سند ۲۲ استان به دست آمده است. همچنین کار مشترکی با مرکز آمار ایران داشته‌ایم که روز گذشته با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد که این شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران است. وی تصریح کرد: همچنین سامانه رصد و پایش در دست تدوین است.

انتصاب رو به رشد مدیران زن 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع انتصاب مدیران زن بیان کرد: انتصاب مدیران زن رو به رشد است و امیدواریم از نرخ ۱۳.۶ درصدی که از ابتدای دولت شروع کردیم و در دو مقطع گزارش دادیم که به ۲۰ درصد و بالاتر از ۲۰ درصد هم رسیده است بتوانیم رصد کنیم و گزارش این شاخص ها را ارائه دهیم. تلاش ما این است که تا پایان دولت این موضوع به ۳۰ درصد برسد. در حال حاضر ۱۳ معاون استاندار زن داریم و این موضوع روند خوبی است که در استان‌ها در حال اتفاق است. وی در بخش دیگری نیز اظهار کرد: روز گذشته یکی از اسنادی که رونمایی شد، گزارشی است که برای اجلاس منطقه ای و بین المللی پکن+ ۲۵ آماده کردیم که گزارش وضعیت ۲۵ سال جمهوری اسلامی ایران است. ابتکار ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای فعالیت معاونت، موضوع توان افزایی زنان در حوزه‌های اقتصادی بوده است که یکی از گروه مخاطب ما زنان سرپرست خانوار هستند که در حال حاضر دو برنامه با همکاری وزارت کار و وزارت کشور برای توان افزایی زنان سرپرست خانوار داریم و ۱۲ هزار نفر را در بر می گیرد. این طرح در حال اجراست و از بسیاری استان ها بازدید کردیم. همچنین برای زنان روستایی آموزش تولید محصولات استاندارد کاهش مصرف کود و سم و تربیت تسهیلگر و تولید محصولات سالم ارائه می شود. زنان روستایی ۱۴۰ محصول گواهی شده تاکنون بر اساس آموزش ها ارائه دادند که این موضوع اتفاق مهمی است و این آموزش ها ادامه دارد.

حمایت از فعالیت های نوین دختران جوان

وی اشاره کرد: امسال بوم گردی و حمایت از تولیدات محصولات داروهای گیاهی نیز در این طرح اضافه شده است و با وزارت جهاد کشاورزی همکاری می کنیم.  همچنین بخشی از طرح‌های کارآفرینی معاونت زنان در حمایت از فعالیتهای دختران جوان و فعالیتهایی است که در حوزه فعالیتهای نوین شکل می گیرد. معاونت نیز در این زمینه از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد کار می‌کند. یکی از رویکردهای ما در این دوره توان افزایی سازمانهای مردم نهاد در حوزه زنان است که هفت دوره چهار روزه منطقه‌ای تا کنون برگزار شده و ۱۳۰۰ تشکل آموزش دیده‌اند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه حمایت از سازمانهای مردم نهاد در دستور اصلی کار معاونت است خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی را در قالب اولویت‌های معاونت کار می‌کنیم و ادامه دار خواهد بود. یکی از کارهایی که با سازمان‌های مردم‌نهاد انجام داده ایم مستند سازی فعالیت‌های آن هاست که تاکنون پنج تشکلی که بیش از ۴۰ سال فعالیت کرده‌اند برای هر کدام مستند تولید کردیم.

انتقاد ابتکار از فیلم‌های خانوادگی مروج خشونت 

وی در بخش دیگری بیان کرد: طرحی را تحت عنوان سینمای دوستدار خانواده در دهه فجر رونمایی کردیم. این طرح شامل چند بخش است. سینما در موضوع خانواده بسیار نقش مهمی دارد. شاید در گذشته برخی از فیلم‌ها و موضوعاتی که مطرح شده نیّت تهیه کننده و نویسنده، خانواده بوده است اما عواقب و آثار آن به ویژه در بحث خشونت قابل تأمل است و این طرحها به این جهت است که تعامل را افزایش دهیم.

ابتکار همچنین تصریح کرد: یکی از مسائلی که در این دوره آن را بر اساس تکالیف معاونت، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع خانواده، ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم و سیاستهای اختصاصی ابلاغی ریاست جمهوری بحث خانواده است. ما در زمینه خانواده حرف کلی زیاد زده ایم و پژوهش زیاد انجام دادیم برخی سیاستها مانند وام ازدواج و حمایت از زنان باردار و… داشتیم اما به جز اینها برای خانواده کمتر سیاست موثری را برای حمایت از خانواده ایرانی داشتیم لذا در این دوره بر روی شاخص‌های خانواده کار کردیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به طرح گفتگوی ملی خانواده اظهار کرد: این طرح در دو سال اخیر در ۵۸ شهر و ۳۱ استان اجرا شده است که مرحله اول و دوم آن به اجرا درآمده است که برای هر شهر دو گزارش شامل واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی از زاویه خانواده و گفت‌وگوی ملی خانواده و اینکه برای هر شهری شرایط و مسائل خاص خانواده را  تشریح کنیم به دست آمد.  وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و برنامه خانواده شبکه دو سیما و وزارت علوم آموزش عالی در این طرح همکار ما هستند.

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.