صفحه اصلی / اسلایدر / ابهام در اختصاص سهمیه بنزین نوروزی
ابهام در اختصاص سهمیه بنزین نوروزی

دولت همچنان نسبت به رونق گردشگری بی تفاوت است

ابهام در اختصاص سهمیه بنزین نوروزی

کسب و کار نیوز- با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها، مردم در انتظار اختصاص بنزین نوروزی توسط دولت هستند. با آغاز سهمیه بندی بنزین و گران شدن آن میزان سفرها در همین چند ماه کاهش بسیاری داشته و بسیاری از مردم سفر را به عنوان آرزویی دست نیافتنی عنوان می کنند. اما در ایام تعطیلات انتظار بر این است که دولت با اختصاص سهمیه بنزین به کمک مردم برای مسافرت بیاید و هم رونق گردشگری داخلی را شاهد باشیم. با نزدیک شدن به عید نوروز، صحبت‌ها و گمانه زنی‌های متعددی از تخصیص و یا عدم ارائه سهمیه بنزین مطرح شده است. حالا باید دید که آیا نوروز ۹۹ که بهترین زمان برای سفر و رونق گردشگری در ایران است با چه حجمی از سفرهای نوروزی مردم مواجه خواهد شد؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ارائه سهمیه بنزین نوروزی در اولین سال اجرای آن توسط دولت وقت اجرا شد امری که در آن زمان نیز موافقان و مخالفان بسیاری را به خود جلب کرد. در حال حاضر نیز موافقان این طرح از رونق سفر‌های داخلی صحبت می‌کنند و مخالفان از بار سنگین مالی این طرح بر خزانه عمومی گلایه می‌کنند. البته بی توجهی به چرخه بزرگ گردش مالی در نوروز در حوزه گردشگری، اشکال دیگری است که متوجه مخالفت برخی دولت مردان با اختصاص سهمیه سوخت نوروزی است. سهمیه‌ای که به باور بسیاری بسیار اندک در نظر گرفته شده و برای منصفانه کردن اوضاع هم که شده می‌بایست به دنبال بهانه برای افزایش گاه و بیگاهش بود نه اینکه با افزایشش در بزرگترین موسم سفر‌های ایرانیان مخالفت شود.

سئوال اما اینجاست؛ در صورت موافقت با تخصیص بنزین نوروزی، چه میزان بنزین در این قالب به خودروها تخصیص خواهد یافت . آخرین آمارهای ارائه شده نشان می دهد ۲۳ میلیون و ۵۰۰هزار خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۳۶ هزار دستگاه آن در سن فرسودگی است، یعنی بالای ۲۵ سال عمر دارد و بر اساس مصوبه ستاد سوخت کشور برایشان کارت سوخت صادر نمی‌شود. در عین حال ‌ از ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز ۷میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه بالای ۱۰ سال و ۱۵ سال سن دارند که البته برخی از آنها در پارکینگ‌ها و … مانده است، اما برای این موتورسیکلت‌ها نیز کارت سوختی صادر نخواهد شد. به این ترتیب ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کارت سوخت دارند. طبق اطلاعات رسیده اما مقرر است سهمیه نوروزی تنها به خودروها تخصیص یابد، چرا که خودرو وسیله نقلیه مناسب برای سفر تلقی می شود.

به این ترتیب با احتساب تقریبا ۲۳ میلیون خودروی واجد شرایط در کشور و در صورت تصویب مراجع قانونی، کل بنزینی که در قالب بنزین سفر نوروزی تخصیص داده می شود به دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون لیتر می رسد. برخی پیشنهادات ارائه شده دلالت بر ان دارد که زمان ماندگاری این بنزین در کارت های سوخت کمتر از شش ماه، یعنی در محدوده یک ماه باشد. برخی پیشنهادات نیز بر تعیین سهمیه ای معادل یک ماه یعنی ۶۰ لیتر بابت سفر نوروزی دلالت دارد به این ترتیب با احتساب سهمیه معمول یک ماه و سهمیه ۶۰ لیتری بابت سفر، کل سهمیه فروردین به ۱۲۰ لیتر برسد. ان گونه که ولی تیموری می گوید پیشنهاد وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۲۰ لیتر برای تشویق سفر است اما گزارش ها نشان می دهد در صورت تصویب احتمال آنکه کل سهمیه فروردین ۱۲۰ لیتر باشد – شامل ۶۰ لیتر بنزین نوروزی و ۶۰ لیتر سهمیه فروردین ماه باشد، بیشتر است.

در همین رابطه وزیر نفت آخرین وضعیت تخصیص سهمیه برای بنزین نوروزی را توضیح داد و گفت: رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان سهمیه بنزین نوروزی ارائه شود. بیژن زنگنه درباره اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد؛ چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد. زنگنه ادامه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را  در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.

الزام در اختصاص میزان مناسبی از بنزین برای ایام تعطیلات

مهدی نریمانی،عضو کمیته برنامه‌ریزی جامعه هتلداران ایران

مردم در ایام تعطیلات نوروزی به سفرهای زیادی می روند و تحقق این امر مستلزم احتصاص بنزین نوروزی خواهد بود. با سهمیه کنونی که برای خودروها در نظر گرفته شده کمتر کسی می تواند به مسافرت های نوروزی برود. با توجه به اینکه بیشتر افراد خودروهای شخصی را برای سفرهای نوروزی انتخب می کنند ضرورت اختصاص سهمیه نوروزی بنزین بیش از پیش احساس می شود. ایام نوروز فرصتی استثنایی برای رونق گردشگری داخلی است و متولیان این امر باید به این مهم توجه داشته باشند. از آنجایی که با سهمیه بندی بنزین میزان سفرهای بین شهری کاهش قابل ملاحظه ای داشته است بنابراین الزام در اختصاص میزان مناسبی از بنزین برای ایام تعطیلات وجود دارد. متاسفانه توان مالی مردم در روز به روز در حال کاهش یافتن است و شرایط اقتصادی به گونه ای است که شهروندان به فکر تامین مایحتاج اساسی خود هستند. مسافرت شاید در این شرایط اولویت آخر خانواده های ایرانی باشد و به همین دلیل گردشگری داخلی رونق مناسبی ندارد.

بخش خصوصی برای توسعه گردشگری داخلی از وزارتخانه گردشگری سهمیه‌ بنزین سفر را درخواست کرد تا با این سهمیه مردم برای سفرهای داخل کشور تشویق شوند. وزارت میراث فرهنگی نیز با توجه به همین مطالبه از دولت خواستار اعطای ۲ باک بنزین معادل ۱۲۰ لیتر شد که امیدواریم دولت نیز با این درخواست موافقت کند. هرچند با احتساب سفرهای جاده‌ای و قیمت بنزین حتی اگر ١٢٠ لیتر بنزین سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی به خودروها داده شود، کم است و خیلی تأثیری در هزینه‌های سفر آنها ندارد و هزینه‌های عمده سفر مربوط به سایر بخش‌های اقتصادی است اما باز هم می تواند انگیزه ای باشد برای رونق گردشگری داخلی.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.