صفحه اصلی / اسلایدر / به نام تولید داخلی به کام چینی ها
به نام تولید داخلی به کام چینی ها

با رفتن "ال جی" و "سامسونگ" بازار لوازم خانگی به انحصار مونتاژ کاران اجناس بی کیفیت چینی در می آید

به نام تولید داخلی به کام چینی ها

کسب و کار نیوز- اخبار زیادی در رابطه با خروج ال جی و سامسونگ، دو برند مطرح کره ای از بازار ایران شنیده می شود که این روزها موضوع جمع کردن بنرها و تابلوهای این دو برند نیز سر و صدای بسیاری به پا کرده است. دو شرکت ال جی و سامسونگ متعلق به کره جنوبی که در بازار لوازم خانگی فعال هستند، در پی تحریم‌های آمریکا به کار خود در ایران پایان دادند. در پی این تصمیم، تابلوهای این دو شرکت در حال جمع‌آوری از سطح شهر، فروشگاه‌ها و مغازه‌های ایران است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اتفاقات در حالی افتاده که این دو برند طی دو سال گذشته دیگر در بازار ایران حضور واقعی ندارند و طی این مدت دیگر به ایران کالا نیز نداده اند. متاسفانه با وجود توقف فعالیت این دو برند در بازار ایران همچنان تبلیغات آنها طی این دو سال ادامه داشته و باور همگان بر این بود که این دو برند همچنان به کشور لوازم خانگی وارد می کنند. هرچند ال جی بارها طی دو سال گذشته خبر از خروج خود از بازار ایران داده اما تکذیب های مکرری در این رابطه همواره وجود داشته و موجب سردرگمی خریداران در بازار لوازم خانگی شده است.

شرکت‌های کره‌ای نقش واسطه را برای تامین قطعات ایفا می‌کردند

مومنی، فعال بازار لوازم خانگی در گفت و گو با “کسب و کار” در رابطه با اتفاقات اخیر می گوید :با این اتفاقات فعالان بازار لوازم خانگی بر این باورند که به دلیل وابستگی بازار لوازم خانگی به واردات و حجم گسترده قاچاق در کشور شبکه های سازمان یافته مونتاژ لوازم خانگی چینی از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را خواهند کرد و با سرهم بندی قطعات بی کیفیت، لوازم خانگی را به بازار تزریق خواهند کرد. قضیه از این قرار است که خود شرکت‌های کره‌ای نقش واسطه را برای تامین قطعات ایفا می‌کردند. آن‌ها قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی را از چین وارد و به کشور ما می‌فرستادند تا تحت برند ال جی و سامسونگ مونتاژ شود.

به گفته وی، در بازار بی سر و سامان و بدون متولی لوازم خانگی از این پس مصرف کننده نهایی بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد. شرکت های ایرانی به ناچار با شرکت های چینی وارد مذاکره خواهند شد و با مونتاژ قطعات این لوازم، کالاهای بدون کیفیت را وارد بازار خواهند کرد. این اتفاق وجب ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی کشور خواهد شد و چینی ها می توانند با خیال راحت و بدون حضور رقبای قدرتمند از بازار لوازم خانگی ایران کسب درآمد کنند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی است، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند. اردیبهشت ماه امسال مطالبی مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم خانگی کره‌ای از ایران منتشر شد،‌ اما یک مقام مسئول در این شرکتها آن را تکذیب کرد. البته چند روز بعد مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام کرد که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. اما حالا گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها است. البته این همه ماجرا نیست.

سهم دو برند سامسونگ و ال جی از بازار ایران چقدر بود؟

آخرین آمار ارائه شده در مورد بازار لوازم خانگی نشان می دهد که ارزش بازار لوازم خانگی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که تا قبل از تحریم ها، از این میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان در دست ۱۰ برند خارجی و تنها ۷ هزار میلیارد تومان آن در دست ۶۰۰ کارخانه داخلی بوده است. بنابراین ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار ۱۰ برند خارجی و تنها ۲۵ درصد در اختیار ۶۰۰ کارخانه داخلی بوده است. طبق آمار موجود، سهم سامسونگ و ال جی از ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی که در اختیار برندهای خارجی بوده است، ۵۰ درصد بوده است.

خدمات پس از فروش سامسونگ و ال‌جی چه می‌شود؟

رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران از جایگزینی برندهای سام و جی‌پلاس با سامسونگ و ال‌جی خبر داد و تاکید کرد که خریداران قبلی در دریافت خدمات پس از فروش دچار مشکل نخواهند شد. علیرضا موسوی مجد درباره تغییر تابلوهای شرکت سامسونگ که اخیرا اتفاق افتاده است، اظهار کرد: با توجه به قطع همکاری شرکت سامسونگ و ال جی با ایران، سرمایه‌گذاران ایرانی شرکت‌های تولیدکننده داخلی که هرکدام پیش از ۳۰۰۰ اشتغال مستقیم و حدود ۳۰ هزار اشتغال غیر مستقیم دارند، تصمیم گرفتند بهترین جایگزین را روانه بازار کنند تا در تولید خلاء ایجاد نشود و شاهد ریزش نیروهای کار هم نباشیم.

ابراهیم درستی: محصولات سامسونگ و ال جی گران نمی‌شوند

نماینده وزیر صمت در اصناف کشور پایین آوردن تابلوهای دو برند «سامسونگ» و «ال جی» را اقدامی اعتراض آمیز دانست و تاکید کرد: با توجه به موجودی کافی انبارها برای مصرف، هیچ افزایش قیمتی برای محصولات این دو برند اتفاق نخواهد افتاد. ابراهیم درستی اظهار کرد: حدود ۱۳ ماه است که خروج این دو شرکت از ایران آغاز شده و کالاهای خود را بخاطر تحریم‌ها در کشور ما ترخیص نمی‌کنند. در اعتراض به این رفتار قرار شد همه فروشندگان در سطح تهران و کل کشور، تابلوهای این دو برند را پایین کشیده و تبلیغات محصولات آن‎ها در صداو سیما و فضای مجازی ممنوع شود. رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه خاطر نشان کرد: برای تامین قطعات و یا تعمیر محصولات این دو برند هیچ مشکلی وجود ندارد چرا که این شرکت‌ها مکلفند حداقل تا ۱۰ سال پس از فروش خدمات گارانتی را اجرا کنند.

شرکت های کره ای از تحویل جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی خودداری کردند

مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران 

بازار لوازم خانگی ایران دستخوش اتفاقات بسیاری در مدت اخیر شده است. از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش نرخ ارز شاهد گرانی بی سابقه و افزاش قاچاق در این بازار بوده ایم. از سوی دیگر اتفاقات اخیر نیز مزید بر علت شد تا بازار با مشکلات جدیدی روبر شود. تحریم هایی که علیه کشور اعمال شده شرکت های بسیاری را وادار به خروج از ایران کرد و در این مدت دو برند کره ای از بازار لوازم خانگی ایران خارج شدند. اما در روزهای اخیر با جمع کردن تابلوها و بنرهای تبلیغاتی شرکت سامسونگ مواجه شده ایم که این اتفاق به درخواست اتحادیه صورت گرفته است. بنابراین با پایین کشیده شدن تابلوهای دو برند سامسونگ و ال جی از سر درب مغازه ها، عملاً می توان گفت که این دو برند بازار لوازم خانگی ایران را ترک کردند.

متاسفانه هر دو شرکت کره‌ای با یک اقدام به دور از انصاف و مشتری مداری، جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی تحویل نداده‌اند و جا دارد در این شرایط تولیدکنندگان ایرانی این شرکت‌ها، به جایگزینی محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود فکر کنند. داخلی سازی قطعات در صنعت لوازم خانگی علاوه بر اینکه می تواند در رونق تولید داخل کمک کننده باشد، می تواند در کاهش قیمت لوازم خانگی نیز موثر واقع شود. در حال حاضر تلویزیون جی‌پلاس در سیرجان تولید می شود و کارخانه دیگر تلویزیون‌ سازی در قزوین در حال آماده‌سازی و تجهیز است و پس از آن طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت از جمله لباسشویی، ظرفشویی، مانیتور، اسمارت‌بردها و حتی گوشی تلفن‌همراه، با همکاری تامین‌کنندگان صاحب فناوری خارجی در دستور کار است.

اما باید در ادامه راه به این نکته توجه داشت که در راستای داخلی سازی لوازم خانگی و با خروج شرکت های کره ای، ای لوازم خانگی چینی به بازار باز نشود. چراکه این کالاها کیفیت چندانی ندارند و مصرف کننده به دلیل ارزان تر بودن، به خرید این لوازم ترغیب خواهد شد. ایم ظلم به مصرف کننده و خریدار است که نتواند از برندهای داخلی استفاده کند و به دلیل ارزان تر بودن به سمت خرید کالاهای بی کیفیت اما ارزان چینی برود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.