چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تشکل های تخصصی محل تلاقی دو گفتمان سنتی و نوین کسب‌وکارهای اقتصادی است
تشکل های تخصصی محل تلاقی دو گفتمان سنتی و نوین کسب‌وکارهای اقتصادی است

تشکل های تخصصی محل تلاقی دو گفتمان سنتی و نوین کسب‌وکارهای اقتصادی است

کسب و کار نیوز - رویکردهای نوین در ایجاد تشکل های اقتصادی، اتاق بازرگانی تهران را محل گفتمان دو گروه از کسب‌وکارهای سنتی که کارآزموده هستند و کوله باری از تجربه دارند و همینطور کسب‌وکارهای نوین که دارای اندیشه، هوش و خلاقیت هستند، تبدیل کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، غلامرضا ملکی مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب گفت: اگر اکنون وظیفه تسهیلگری اتاق تهران به‌خوبی انجام می‌شود به دلیل ماموریت و چشم‌اندازی است که در دوره جدید به معاونت کسب‌وکار سپرده‌شده تا سراغ استارتاپ ها و دانش‌بنیان‌ها برود و اتاق به محل گفتمان این دو گروه تبدیل شود.
مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران بابیان اینکه نتیجه این رویکرد جدید را می‌توان در جشنواره امین الضرب که در سالگرد ۱۳۶ سالگی اتاق بازرگانی برگزار شد مشاهده کرد و گفت: در جشنواره امین الضرب در کنار جناب آقای مهندس عابدی آملی از گروه صنعتی تاژ، جناب آقای نوربخش از شرکت دامداران از مدیرعامل جوان تپسی، آقای میلاد منشی پور هم تقدیر شد. بنابراین هدف‌گذاری و نقشه راه ما در اتاق بازرگانی تهران به‌درستی انتخاب‌شده است. تا محل تعامل این دو گروه باشد.
استراتژی اتاق بازرگانی تهران دوجانبه است، ملکی بابیان این مطلب افزود: اینکه به تشکل‌ها یاری می‌رسانیم تا ماموریت هایشان را به‌خوبی انجام دهند انتظار داریم تشکل‌ها هم در برنامه‌های اجرایی اتاق همکاری کند. تشکل‌ها را برای حضور در نشست‌ها و جلساتمان نخواهیم بلکه ما هم گرهی از مشکلات آن‌ها بازکنیم. این مدل منجر به اعتمادسازی می‌شود تا هم از امکانات و ظرفیت‌های اتاق استفاده کنند و هم در کنار اتاق باشند.
راه‌اندازی واحد امور تشکل‌ها در اتاق، برگزاری دوره‌های آموزشی، تاسیس ساختمان خانه تشکل‌ها به‌منظور ایجاد فضایی برای برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و غیره ازجمله خدماتی است که در جهت توانمندسازی تشکل‌ها انجام می‌پذیرد.

تشکل داری با بنگاه‌داری متفاوت است

او در پاسخ به این سوال که رسالت تشکل‌ها چیست و چرا هر تشکل خدمات متفاوتی به اعضایش ارائه می‌کند، گفت: اعتقاددارم تشکل داری با بنگاه‌داری تفاوت دارد. جمع نظر هیات مدیره، ذی‌نفعان و ذی اثران ماموریت تشکل را به وجود می‌آورد که می‌تواند شامل، آموزش، توسعه بازار، گفتمان دولت، گفتمان با حاکمیت، مشارکت اعضا در فعالیت‌های صنفی و غیره باشد تشکلی موفق است که دغدغه اعضایش را داشته باشد.
به گفته مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران، نقشه راه تشکل‌ها در اساسنامه قیدشده است. هیات مدیره باید در جلساتی به تشریح ماموریتی که در اساسنامه آمده بپردازد. تشکل‌های بزرگ از اعضا که ذینفعان هستند نظرسنجی می‌کند تا مشخص شود به چه مواردی باید توجه کنند.
ملکی افزود: ذی اثران یعنی نهادهایی که به حوزه فعالیت تشکل نزدیک هستند و باید با آن‌ها هم از دیدگاه منافع صنف مذاکره شود تا نظراتشان به یکدیگر نزدیک شود این جلسات نباید به بحث و نقد بخش خصوصی از دولت منحصر شود این‌ها ذی اثران هستند و باید با آن‌ها تعامل مطلوب برقرار شود. برخی تشکل‌ها برای گفتگو با دولت نیاز به آموزش دارند تا ذی اثران را حفظ کنند. یکی از این ذی اثران اتاق بازرگانی است.

نیروی انسانی پاشنه آشیل کسب‌وکارها

او با تاکید بر اینکه در ایران رویکرد کارگران و کارفرمایان باید حفظ و نگهداری جایگاه شغلی و نیروی کار باشد، گفت: در واقع پاشنه آشیل فعالان اقتصادی در کشور نیروی انسانی است. دو طرف نیز با این مسئله روبرو هستند. واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ نیز با مشکل کمبود نیروی انسانی کارشناس و وفادار روبرو هستند بنابراین تشکل‌ها که بنیه ضعیف‌تری هم دارند از این مسئله مستثنا نیستند.
ملکی، فاصله عمیق میان خروجی دانشگاه‌ها و در نگاه کلان‌تر نظام آموزشی با فضای کسب‌وکار را عامل اصلی مشکلات نیروی انسانی در کشور می‌داند.
او در ادامه به جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از نیروی انسانی کارشناس در اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: می‌توان در اتاق بازرگانی تهران بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شود و حتی نیروهایی که به هر دلیلی در انجمن‌ها موجب خسارت شدند هم در لیست سیاه قرار داده شوند و همین‌طور برعکس جوانان خوش‌سابقه هم با فرصت‌های شغلی اتاق آشنا شوند و حتی آموزش‌های لازم را هم برای بهبود عملکردشان از اتاق دریافت کنند.

ماموریت تشکل‌های تخصصی راهبری اعضاست

ملکی تشکیل انجمن‌ها را بهترین مدل فعالیت صنفی می‌داند به شرطی که به دو عامل اساسی توجه شود. حوزه فعالیت، موازی با انجمن‌های دیگر نباشد همین‌طور موضوع هم از جنس فعالیت‌های اتاق و صنفی باشد به دنبال اهداف شخصی نباشند.
او بابیان اینکه انجمن تخصصی دغدغه اعضای خود را برای رسیدن به یک هدف مشخص دنبال می‌کنند، تشریح کرد در اتاق تهران، بی‌نهایت صنایع مختلف وجود دارد که باید به هرکدام توجه شود بنابراین با ابزار تشکل‌ها به وضعیت هر صنعت رسیدگی می‌شود. اطلاعات هر صنعت از طریق تشکل‌ها به اتاق منتقل می‌شود و ما در اتاق پیرو خواست انجمن‌ها مسائل را پیگیری می‌کنیم. شکل‌گیری تشکل‌های تخصصی بزرگ‌ترین مزیت راهبری ماموریت اعضاست که به‌صورت خاص به آن می‌پردازند.

درهای اتاق به روی دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ ها باز است

او با تاکید بر اینکه رویکرد اتاق بازرگانی تهران نسبت به صنایع جدید و نوپا بسیار باز است، افزود: برای مثال اخیرا تشکلی به نام انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت تشکیل و ثبت‌شده است که اعضای این تشکل همان جوان‌هایی هستند که در کسب‌وکار تجربه‌ای ندارند سابقه فعالیت صنفی ندارند در کار تیمی هم بی‌تجربه هستند روحیه جوان‌گرایی دارند و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به کسب‌وکار دارند و صاحب ایده هستند. این تغییر رویکرد در اتاق بازرگانی تهران را در جشنواره امین الضرب می‌توان رویت کرد از دو سال گذشته یکی از نشان‌های امین الضرب به کسب‌وکار دانش‌بنیان و استارتاپی اختصاص داده می‌شود.
او یادآور شد: در تهران ۲۷ انجمن ثبت‌شده که ۲۰ انجمن جزو جوانانی هستند که کارهای نو و بدیع انجام دادند و درعین‌حال در قالب تشکل‌های موجود و قدیمی قابل‌تعریف نبودند.

همچنین مطالعه کنید:

پردیس‌های علم و فناوری مشترک بین پارک‌ها و صنایع راه اندازی می شود/رفع نیازهای بومی و منطقه‌ای با توسعه دانش بنیان ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، سجاد محمدعلی نژاد با اشاره به نام گذاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.