سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید بحران دارویی
تشدید بحران دارویی

مردم برای تامین دارو سردرگم هستند

تشدید بحران دارویی

کسب و کار نیوز- نوسانات ارزی در کشور طی چند ماه گذشته باعث شده تا کمبود دارو در داروخانه‌ها به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص به یک معضل اساسی در نظام سلامت تبدیل شود. فعالان این حوزه، مشکلات کنونی صنعت داروسازی را بیشتر ناشی از موانع داخلی می‌دانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان صنعت داروسازی از ابتدای سال جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا، دچار مشکلات زیادی در تأمین داروهای مورد نیاز مصرفی بخصوص داروهای بیماران خاص و وارداتی شده اند. به گفته فعالان صنعت داروسازی، آن‌ها در حال حاضر برای تأمین ارز جهت تهیه مواد اولیه داروسازی و ملزومات موردنیاز خطوط تولید بسیار دچار چالش هستند و به دلیل تعویق در نقل و انتقالات، در برخی مواقع ارز موردنیاز به دست عرضه‌کنندگان نمی‌رسد یا در بانک‌ها بلوکه می‌شود.

وزارت بهداشت بحران کمبود دارو در کشور را رد می‌کند

در حالی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بحران کمبود دارو در کشور را رد می‌کند؛ فراکسیون غذا و داروی مجلس ضمن نادرست دانستن این موضوع اعلام کرده است که ایران با کمبود دارو مواجه است. همایون هاشمی،‌ رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس در این رابطه گفت: این‌که برخی مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند کمبود دارو نداریم، درست نیست وی افزود: با کمبود ۲۰ قلم دارو در کشور روبرو هستیم و البته در شرایط تحریمی سختی نیز قرار داریم.

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ ضمن تاکید بر عدم کمبود دارو در ایران اظهار کرده بود وضعیت کشور در این زمینه «نه از پارسال، بلکه از خیلی از سال‌ها بهتر است. رئیس فراکسیون غذا و دارو ضمن رد این اظهارات به اقدام «شرکت‌های فوریتی و تامین مواد اولیه» وزارت بهداشت اشاره کرد و «اعلام فوریت» در این حوزه را به معنای کمبود دارو دانست. هاشمی همچنین ضمن تایید مشکل در تامین مواد اولیه بر اقدام وزارت بهداشت برای تهیه و توزیع «داروهای خاص و شیمی‌درمانی» تاکید کرد و خواستار اقدام برای مقابله با ایجاد «سردرگمی» برای مردم در این زمینه شد.

اما فعال حوزه بازرگانی دارو و نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در این باره توضیح داد: داروخانه‌های و شرکت‌های دارویی زودتر از وزارت خانه کمبود ارو را متوجه می‌شوند پس می‌توانند بهتر عمل کنند، اما اگر وزارت بهداشت خودش در این زمینه ورود کند مانند مسکنی است که تنها یک مدت جواب می‌دهد و علاج واقعی نیست. عرفان شاکری درباره کمبود‌های دارویی در این روز‌ها گفت: در حوزه دارو اول از همه باید تحریم را بررسی کنیم و باید ببینیم تحریم چه آثاری را بر روی دارو و سیستم توزیع کشور داشته است، بحث کمبود دارو در برخی موارد در کشور درست است.

صرف‌نظر از واردکنندگان و شرکت‌های پخش، تولیدکنندگان دارو هم چندان وضعیت مناسبی ندارند. در حال حاضر بر اساس آنچه فعالان این عرصه ادعا می‌کنند، هزینه‌های صنعت داروسازی ۳ برابر شده و تولیدکنندگان روزبه‌روز دارند از جیب می‌خورند و با ادامه این روند صنعت داروسازی به سمت نابودی می‌رود؛ صنعت داروسازی توان تأمین داروی موردنیاز کشور را دارد، به شرطی که حمایت شود. البته نظام قیمت‌گذاری از مهم‌ترین چالش‌هایی است که تولیدکنندگان را درگیر خود کرده است و بی‌تدبیری و اقدامات نسنجیده و ناپخته دولت در صنعت داروسازی مورد انتقاد بسیاری از فعالان صنعت داروسازی است. فعالان صنعت داروسازی معتقدند نظام قیمت‌گذاری در صنعت داروسازی در اختیار خریدار اصلی دارو، یعنی دولت است و همین امر باعث شده تا اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان داده نشود.

کمبود دارو وجود دارد

ناصر ریاحی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

دارو از آنجاییکه با سلامت مردم و جامعه ارتباط مستقیمی دارد باید در اولویت رسیدگی و تامین قرار داشته باشد. تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است در مدت اخیر تامین دارو را با مشکل مواجه کرده است. تحریم‌ها به صورت منفی بر تولید دارو، ‌افزایش قیمت داروها و کمبود داروهای حیاتی در کشور تاثیر گذاشته است. این وضعیت برای مردم و نیازمندان به دارو قابل پذیرش نیست و داروخانه به دلیل کمبود دارو نمی توانند به مردم پاسخگو باشند. تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شد تا بسیاری از صنایع در کشور با چالش های بسیاری مواجه شوند که صنعت درمان و دارو نیز یکی از مهم ترین صنایع تحت فشار است. متاسفانه با تاثیر بسیاری که واردات دارو از تحریم ها و گرانی ارز داشته داروهای خارجی و در برخی موارد داروهای تولید داخل نیز با کمبود مواجه شده اند.

در تولید داروهای داخلی هم برخی داروها هستند که تحت لیسانس کشورهای اروپایی در ایران فعالیت داشتند که نحوه تولید این نوع داروها هم مشکل شده است. البته برخی اقلام دارویی هم هستند که به دلیل تولید مشترک‌ها دولت واردات آنها را به کشور ممنوع کرده است، ما مخالف این اقدامات هستیم اما برای جلوگیری از خروج ارز سیاستی است که اتخاذ شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

احیا و توسعه ۴۹۳ معدن کوچک مقیاس در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق اعلام ایمیدرو، این سازمان با همکاری وزارت …