به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از عصر ایران، وزارت صنعت در یک و نیم سال گذشته تلاش هایی برای کنترل قیمت خودرو از افزایش فیلترهای مسیر ثبت نام برای متقاضایان خرید خودرو تا صحبت از مالیات های سنگین برای دلالان را به عنوان کارهایی که می تواند قیمت های را کنترل کند داشته است ولی هنوز تلاطم های بازار نیاز به کنترل دارد.
اما قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان متقاضی خرید خودرو آخرین راهکاری است که تا به امروز برای کنترل بازار و کوتاه کردن دست دلالان از تولیدات صنعت خودرو مطرح شده است. روشی که البته در دهه ۶۰ نیز همزمان با افزایش تقاضا بیش از توان تولید، مورد استفاده قرار گرفت.
شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: روش قرعه کشی می تواند انگیزه دلالان را برای ثبت نام خودرو کاهش دهد. زیرا دیگر صرفا ثبت نام ملاک مالکیت نیست و باید خوش شانس باشند تا قرعه به نام آنها بیفتد.
این کارشناس ادامه داد: استفاده از روش قرعه کشی می تواند یک مُسکن مقطعی برای بازار باشد اما به به شرط این که همه متقاضیان بتوانند ثبت نام کنند و مشکلات سایت های ثبت نام بر طرف شود.
آزادی افزود: امروز تقاضای خرید خودرو بیش از واقعیت نیاز جامعه به خودرو است و برای کنترل این تقاضا باید روش های مختلف را به کارگیری کنیم که البته مسائل مطرح شده در خصوص طرح قرعه کشی بسیار کلی است و باید جزئیات این طرح اعلام شود تا بتوان در مورد آن نظرات کارشناسی را شنید.
این کارشناس در پایان ضمن اشاره به تقویت زیرساخت ها در ثبت نام خودرو گفت: به هر حال هر کسی حق دارد که خودرو ثبت نام کند و به همین دلیل باید سرعت قرعه کشی و البته صحت و امنیت آن هم تضمین شود