سایت های آگهی متهم به قیمت سازی خودرو

جوابیه دیوار: «روی قیمت آگهی‌های خودرو نظارت کامل داریم»

سایت های آگهی متهم به قیمت سازی خودرو

کسب و کار نیوز - افزایش نجومی قیمت خودرو، این روزها به یک قصه تکراری تبدیل شده که هر روز مسئولی سر بر می آورد و از آن انتقاد می کند.

مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، این بار نوبت به رئیس قوه قضائیه رسید که نوک پیکان انتقاد خود را به سمت نهادهای مسئول بگیرد. رئیسی گفت: «تغییر قیمت خودرو امر پسندیده ای نیست، از وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی می‌خواهیم به طور جدی بر بازار خودرو نظارت کنند.» بازار خرید و فروش خودرو به شب عید نزدیک شده، اما در رکود معاملات واقعی، فضای دلالی و افزایش قیمت‌ها در بازار داغ شده‌ است. در حال حاضر اگر سری به آگهی‌های صوری در فضای مجازی بزنید، برخی رقم‌های نجومی را برای خودرو‌های خود اعلام کرده که این موضوع خود بر نوسانات قیمت در سطح بازار اضافه می‌کند. افزایش قیمت در روز‌های اخیر مشتریان را با علامت سوال‌هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو روبرو کرده‌ است؟ خریداران خودرو مدام از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته اخیر بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی مواجه شده ‌است؟ این در حالی است که رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز گفت: «نظر ما این است که به‌صورت دائمی، درج قیمت در آگهی‌های این گونه سایت‌ها که باعث ایجاد گرانی در بازار و تورم در جامعه می‌شود، حذف شوند. اکنون نیز مرجع قضایی باید مجدداً دستور دهد تا قیمت ها از روی این سایت‌ها حذف شود.»
در این میان فعالان حوزه فضای مجازی و مدیران سایت های آگهی خود را از هرگونه اتهامی مبرا می دانند و افزایش نجومی قیمت خودرو را به عوامل دیگری که در کف بازار وجود دارند نسبت می دهند.

 

سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی راه اندازی می شود

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی
در اتحادیه کسب و کارهای مجازی، روز گذشته جلسه ای با هماهنگی و اعلام معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور برگزار شد که در آن، ذی نفعان مختلفی از جمله مدیران دیوار، شیپور، باما و… و مرکز امور اصناف و بازرگانان، مدیر مراکز فروش خودروی چیتگر و مسئولان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیک حضور داشتند. افزایش قیمت خودرو برای بار اول نیست که اتفاق افتاده است، بلکه چند ماه پیش نیز این افزایش را شاهد بودیم. سایت¬های آگهی به شدت در حال مراقبت هستند از باب اینکه قیمت ها صرفا در یک بازه منطقی درج شود. به طور مثال اگر قیمت پراید در بازار ۶۰ میلیون است، کسی نتواند آن را ۶۲ میلیون تومان قیمت بزند و قیمت بالاتر از این بازه نمایش داده نشود. موضوع بعدی احراز هویت بود که خوب برخی از شرکت ها با توجه به اینکه نتوانسته اند از سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) استفاده کنند (چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هزینه ای) خودشان یک سری راهکارها را در پیش گرفتند. به طور مثال یکی از شرکت ها خود به نمایشگاه های ماشین مراجعه کرده، جوازها را دیده و کپی کرده است. سپس آنها را بایگانی کرده و به او احراز شده که این مغازه¬دار نمایشگاه اتومبیل است و جواز دارد و می تواند دلالی ماشین کند و اگر اتفاقی بیفتد و قیمتی را پایین و بالا نشان دهد، کاملا قابل پیگرد است. در این جلسه مقرر شد مرکز امور اصناف و بازرگانان و کمیته نظارت بر کسب و کارهای مجازی که در این مرکز برگزار می شود مجددا جلسه ای را با این ذی نفعان داشته باشد و راهکارهای عملی تر را بررسی کنند؛ اما چیزی که مشخص است این است که شرکت ها و پلتفرم ها آمادگی دارند بازه قیمتی ای که قیمت خودرو در بازار هست را قرار دهند و افراد نتوانند قیمتی بالاتر از این بازه را ثبت کنند. اگر می خواهیم این قیمت دقیق تر باشد باید اتحادیه خودرو همکاری کند که فعلا این همکاری صورت نگرفته است. اما توجه داشته باشید که ما نمی توانیم از وضعیت بازار فرار کنیم. افزایش قیمت خودرو در بازار دلایلی دارد از جمله اینکه ما هرچه به عید نزدیک می شویم، طبیعتا قیمت خودرو افزایش پیدا می کند و هر سال این اتفاق تکرار می شود؛ اما شرایط قیمت و نوسانات دلار و اتفاقات سیاسی و عرضه قطره¬چکانی خودرو هم دلایلی است که قطعا تاثیر خواهد داشت. تمام تلاش مان این است که همکاری و کمک کنیم تا بخش فضای مجازی رسمی کشور به شفاف سازی این فضا کمک کند. اگر بخواهیم از این فضا خارج شویم و محدودیت بیش از حد ایجاد کنیم، همان طور که بارها اعلام کرده ایم، افراد وارد پلتفرم های دیگر ازجمله اینستاگرام و تلگرام می¬شوند و قیمت ها را در این پلتفرم ها نمی توان کنترل کرد. مدیران پلتفرم های آگهی کاملا آماده همکاری هستند. با توجه به اینکه احراز هویت مشکل داشت این پلتفرم ها خود روش هایی را برای این کار پیدا کردند. امیدواریم بحث احراز هویت درست شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز سامانه ای به نام سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) را در دست کار دارد که قرار است سیستم احراز هویت آنجا انجام شود. البته قرار بود دو ماه پیش راه اندازی شود ولی ایراداتی داشت و در حال حاضر اعلام کرده اند که ایرادات برطرف شده و ما باید این سامانه را تست کنیم. بنابراین طی هفته های آینده تست آن را انجام می دهیم. احراز هویت اگر صددرصدی و اجرا شود دیگر فضا روشن و مشخص است و می توانیم دلالی غیرقانونی و افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو را تشخیص دهیم و آن را مهار کنیم. در حال حاضر مردم نیز این موارد را گزارش می دهند و پلتفرم های ما نیز به این موارد رسیدگی و قیمت های غیرواقعی را حذف می کنند و دیگر به فرد متخلف اجازه نمی دهند که آگهی منتشر کند.

 

در دیوار روی قیمت آگهی‌های خودرو نظارت کامل داریم

شهرام شاهکار، مدیرعامل بخش خودروی سایت دیوار 

دیوار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی ایران که بستری را برای فعالیت بالغ بر ۳۸۰.۰۰۰ کسب‌وکار کوچک و بزرگ در کشور فراهم آورده، برای جلوگیری از سوداگری و تشویش در بازار خودرو، در ماه‌های گذشته اقداماتی انجام داده تا بتواند به نفع مردم و خریداران از تلاطم در قیمت‌ آگهی‌های بازار خودرو جلوگیری کند؛ راهکارهایی کارشناسی شده که از محدودیت در ثبت آگهی‌ها تا نحوه قیمت گذاری آگهی‌های خودرو را شامل می‌شود. ما در سایت دیوار بر اساس برند، مدل، تیپ، سال ساخت و میزان کارکرد هر خودرو، سقف قیمت متعارف را توسط هوش مصنوعی و با استخراج قیمت‌های واقعی معاملات از مراکز تعویض پلاک به دست می‌آوریم. به این معنی که اگر کاربر آگهی دهنده قیمتی بالاتر از سقف قیمت متعارف و متناسب با خودروی خود را در آگهی به ثبت برساند، قیمت به صورت سیستماتیک از آگهی حذف شده و به جای آن عبارت «توافقی» نمایش داده می‌شود. در این حالت، امکان ثبت قیمت در توضیحات آگهی هم میسر نبوده و بنابراین تنها آگهی‌هایی که قیمت متعارف دارند امکان نمایش قیمت را خواهند داشت. از سوی دیگر برای اعمال سیاست‌های کنترلی زمانی که قیمت‌های بازار به دلایل اقتصادی دچار التهاب شده و روند قیمت‌ها صعودی است دیوار سقف قیمت‌ها را با یک ماه تاخیر به‌روزرسانی می‌کند. این در حالی است که در شرایط معکوس که قیمت‌های بازار خودرو روند کاهشی را تجربه می‌کنند، به‌روزرسانی سقف قیمت‌های خودرو به‌صورت روزانه اعمال می‌شوند. محدودیت در انتشار آگهی برای هر فرد نیز یکی از اقدامات پیشگیرانه دیگر برای جلوگیری از سوء استفاده اخلال‌گران است که از ابتدای امسال در سایت دیوار اعمال شده است. یکی از ریشه‌های تلاطم در بازار آنلاین خودرو بدون هزینه بودن ثبت آگهی در بسترهای مختلف بوده است. وجود رایگان چنین بسترهایی باعث تولید تعداد زیادی آگهی غیرواقعی و تأثیرگذاری روی ذهن مخاطبان میلیونی آن‌ها شده است. دیوار برای حذف این فضا و کاهش قابل‌توجه آگهی‌های غیرواقعی اقدام به اخذ هزینه از کاربرانی کرده که بیش از ۳ آگهی در هر ماه منتشر می‌کنند. با پرداخت هزینه برای ثبت آگهی‌های بیشتر، آگهی دهنده هویت خود را محرز می‌کند؛ در نتیجه دلالانی که به قصد ایجاد اخلال در بازار اقدام می‌‌کنند از ثبت آگهی با پرداخت هزینه خودداری می‌کنند. حتی به فرض آنکه با محدودیت در ثبت تعداد آگهی رایگان باز هم اشخاصی درصدد اخلال در بازار خودرو باشند و بخواهند با پرداخت هزینه نسبت به درج آگهی غیرواقعی اقدام کنند، با محدود کردن ثبت بیش از ۳ آگهی در روز حتی با پرداخت هزینه، ابتکار عمل از دلالان گرفته شده و با اعمال این روش از ثبت آگهی‌های جمعی و غیر واقعی به منظور ایجاد التهاب در بازار جلوگیری خواهد شد. در سایت دیوار برای جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو راهکار دیگری وجود دارد. از آنجا که عده‌ای با قصد ایجاد تقاضای غیرواقعی و جهت دهی به قیمت‌های بازار اقدام به ثبت آگهی‌های غیر واقعی درخواست خرید خودرو می‌کردند، دیوار نسبت به حذف کلی این گونه آگهی‌ها و عدم امکان ثبت آنها به طور کامل اقدام کرده است. دیوار علاوه بر این محدویت‌های نظارتی، با ارائه خدمات کارشناسی خودرو هم به شفافیت معاملات در بازار خودرو کمک می‌کند. سایت دیوار در تازه‌ترین اقدام برای ایجاد شفافیت در بازار خرید و فروش خودرو، خدمات کارشناسی خودرو در محل را به کاربران ارائه می‌دهد. نام این سرویس «کارنامه» است که با کمک آن هم خریدار و هم فروشنده می‌توانند درخواست اعزام کارشناس را برای ارزیابی خودرو پیش از معامله داشته باشند. کارنامه با ارسال یک گزارش کارشناسی دقیق و مشاوره در قیمت به کاربران کمک می‌کند تا خرید مطمئن و دقیق‌تری داشته باشند. اگر هم کاربری قصد فروش خودرو را روی سایت دیوار دارد، گزارش جامع کارنامه می‌تواند ضمیمه آگهی شود تا با ایجاد اعتماد در خریداران، به سرعت فروش رفتن خودرو کمک ‌کند. کاهش ۲۶ درصدی میزان تولید خودرو در ۹ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، همزمان با افزایش تقاضای خرید خودرو در روزهای پایانی سال، ممنوعیت واردات و تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای، از دلایل اصلی اقتصادی افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته است. ما در سایت دیوار با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و قوانین سخت‌گیرانه روی قیمت‌های آگهی‌های خودرو نظارت کامل داریم و می توانیم مطمئن باشیم که دیوار نقشی در التهابات اخیر بازار خودرو ندارد. ما همواره تلاش می‌کنیم در کنار مردم باشیم و در بهبود وضعیت اقتصادی مردم و جلوگیری از رکود نقش جدی‌‌‌مان را ایفا کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.