سرمقاله-
در اتحادیه کسب و کارهای مجازی، روز گذشته جلسه ای با هماهنگی و اعلام معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور برگزار شد که در آن، ذی نفعان مختلفی از جمله مدیران دیوار، شیپور، باما و… و مرکز امور اصناف و بازرگانان، مدیر مراکز فروش خودروی چیتگر و مسئولان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیک حضور داشتند. افزایش قیمت خودرو برای بار اول نیست که اتفاق افتاده است، بلکه چند ماه پیش نیز این افزایش را شاهد بودیم. سایت¬های آگهی به شدت در حال مراقبت هستند از باب اینکه قیمت ها صرفا در یک بازه منطقی درج شود. به طور مثال اگر قیمت پراید در بازار ۶۰ میلیون است، کسی نتواند آن را ۶۲ میلیون تومان قیمت بزند و قیمت بالاتر از این بازه نمایش داده نشود. موضوع بعدی احراز هویت بود که خوب برخی از شرکت ها با توجه به اینکه نتوانسته اند از سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) استفاده کنند (چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هزینه ای) خودشان یک سری راهکارها را در پیش گرفتند. به طور مثال یکی از شرکت ها خود به نمایشگاه های ماشین مراجعه کرده، جوازها را دیده و کپی کرده است. سپس آنها را بایگانی کرده و به او احراز شده که این مغازه¬دار نمایشگاه اتومبیل است و جواز دارد و می تواند دلالی ماشین کند و اگر اتفاقی بیفتد و قیمتی را پایین و بالا نشان دهد، کاملا قابل پیگرد است. در این جلسه مقرر شد مرکز امور اصناف و بازرگانان و کمیته نظارت بر کسب و کارهای مجازی که در این مرکز برگزار می شود مجددا جلسه ای را با این ذی نفعان داشته باشد و راهکارهای عملی تر را بررسی کنند؛ اما چیزی که مشخص است این است که شرکت ها و پلتفرم ها آمادگی دارند بازه قیمتی ای که قیمت خودرو در بازار هست را قرار دهند و افراد نتوانند قیمتی بالاتر از این بازه را ثبت کنند. اگر می خواهیم این قیمت دقیق تر باشد باید اتحادیه خودرو همکاری کند که فعلا این همکاری صورت نگرفته است. اما توجه داشته باشید که ما نمی توانیم از وضعیت بازار فرار کنیم. افزایش قیمت خودرو در بازار دلایلی دارد از جمله اینکه ما هرچه به عید نزدیک می شویم، طبیعتا قیمت خودرو افزایش پیدا می کند و هر سال این اتفاق تکرار می شود؛ اما شرایط قیمت و نوسانات دلار و اتفاقات سیاسی و عرضه قطره¬چکانی خودرو هم دلایلی است که قطعا تاثیر خواهد داشت. تمام تلاش مان این است که همکاری و کمک کنیم تا بخش فضای مجازی رسمی کشور به شفاف سازی این فضا کمک کند. اگر بخواهیم از این فضا خارج شویم و محدودیت بیش از حد ایجاد کنیم، همان طور که بارها اعلام کرده ایم، افراد وارد پلتفرم های دیگر ازجمله اینستاگرام و تلگرام می¬شوند و قیمت ها را در این پلتفرم ها نمی توان کنترل کرد. مدیران پلتفرم های آگهی کاملا آماده همکاری هستند. با توجه به اینکه احراز هویت مشکل داشت این پلتفرم ها خود روش هایی را برای این کار پیدا کردند. امیدواریم بحث احراز هویت درست شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز سامانه ای به نام سامانه ملی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) را در دست کار دارد که قرار است سیستم احراز هویت آنجا انجام شود. البته قرار بود دو ماه پیش راه اندازی شود ولی ایراداتی داشت و در حال حاضر اعلام کرده اند که ایرادات برطرف شده و ما باید این سامانه را تست کنیم. بنابراین طی هفته های آینده تست آن را انجام می دهیم. احراز هویت اگر صددرصدی و اجرا شود دیگر فضا روشن و مشخص است و می توانیم دلالی غیرقانونی و افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو را تشخیص دهیم و آن را مهار کنیم. در حال حاضر مردم نیز این موارد را گزارش می دهند و پلتفرم های ما نیز به این موارد رسیدگی و قیمت های غیرواقعی را حذف می کنند و دیگر به فرد متخلف اجازه نمی دهند که آگهی منتشر کند.