صفحه اصلی / سرخط خبرها / مروری بر عملکرد گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا بهمن ۹۸
مروری بر عملکرد گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا بهمن ۹۸

از بحران تا فجر

مروری بر عملکرد گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا بهمن ۹۸

کسب و کار نیوز - اگر بخواهیم نگاهی به دستاوردها و تلاش های یکسال گذشته در گروه خودروسازی سایپا به عنوان خودروساز اول کشور بپردازیم، می توانیم آن را جهادی برای خروج از بحران در پساتحریم و بازگشت رونق به خطوط تولید قلمداد کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، نکته جالب توجه در مرور عملکرد یک ساله گروه سایپا، تطابق و تقارن بهمن ماه ۹۷ با آغاز حضور و فعالیت تیم مدیران جدید این خودروساز است که باعث می شود مرور عملکرد سایپا از بهمن ۹۷ تا دهه فجر ۹۸ به نوعی بررسی کارنامه سیدجواد سلیمانی مدیرعامل جدید گروه سایپا در نخستین سال حضورش در این گروه هم باشد.

عملکرد حوزه‌های اقتصادی اگر چه به واسطه پیچیدگی‌های خود، دارای سطوح چندگانه تحلیلی هستند اما به همان میزان هم به دلیل امکان ارائه اعداد و ارقام، می توانند آماری، مستند و قابل درک باشند.
در همین راستا بررسی آمار و ارقام مربوط به سایپا نشان می‌دهد پیگیری‌ها و حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با تلاش‌های مدیران و کارکنان این گروه خودروسازی همراه شده و در سایه این دو عامل، شاخص‌های عملکردی رو به افول قبلی، ابتدا متوقف شدند و سپس در جهت مثبت تغییر مسیر دادند.

تحقق واقعی «رونق تولید» در سخت ترین روزها

گروه خودروسازی سایپا در یکسال گذشته به ویژه از ابتدای سال ۹۸ تغییر، تحول و بهبود فرآیندهای عملکردی در تمام حوزه ها را در دستور کار قرار داد که در این میان، تولید به عنوان شاهرگ حیاتی این بنگاه بزرگ صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفت.
تغییر استراتژی سایپا در افزایش تولید و تنوع محصولات و تولید روزانه بیش از ۲هزار دستگاه شرایطی را برای سایپا ایجاد کرد تا بتواند علاوه بر تحقق واقعی رونق تولید در این سال، زمینه را برای کسب موفقیت های دیگر فراهم سازد.

در اردیبهشت ماه سال جاری سایپا توانست با تولید روزانه ۲۳۰۰ دستگاه خودرو رکورد تولید روزانه محصولات خود در این گروه را بشکند. همچنین موفق شد عنوان خودروساز برتر کشور را از آن خود کند.
ثبت این تیراژ تولید و رکوردها در حالی رخ داد که تاثیرهای محدودیت آور تحریم روز به روز بیشتر می شد و عدم همکاری شرکای خارجی در زمینه تامین قطعه در کنار محدودیت های انتقال پول به خارج از کشور خودروسازان را با مشکلات عدیده ای رو به رو می کرد.

پویش ملی بومی سازی قطعات صنعت خودرو

به جرات می توان گفت اقدام کلیدی سایپا برای غلبه بر محدودیت ها و فائق آمدن بر مشکلات، اجرای تمام و کمال “پویش ملی بومی سازی قطعات محصولات سایپا” بود که با تاکید و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت به مرحله اجرا درآمد. در این پویش، سایپا تمامی قطعه سازان، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان عرصه صنعت را برای همکاری در طراحی و تولید قطعاتی که پیشتر از خارج تامین می شدند را فراخواند تا با یاری یکدیگر وابستگی به آن سوی مرزها را کاهش دهند و سطح بیشتری از ساخت داخل خودروهای وطنی را ثبت کنند.
گروه سایپا با اجرای این پویش در مجموع با برگزاری سه میز تخصصی و با مشارکت شرکت های قطعه ساز داخلی و شرکت های دانش بنیان، توانست ۵۳ قطعه را بومی سازی کرده و کاهش ارزبری ۱۵۰ میلیون یورویی را باعث شود.

جراحی بزرگ؛ توقف تولید پراید

توقف تولید و خروج خودرو پراید از سبد محصولات سایپا وعده و برنامه ای است که سال های سال مطرح شده اما استقبال گسترده مشتریان و در نتیجه تیراژ بالای آن باعث می‌شد تا توقف تولید پرتیراژترین خودرو ساخت داخل همواره روی کاغذ باقی بماند و اجرا نشود. توقف تولید پراید را می تون به جراحی بزرگ در سطح گروه سایپا توصیف کرد، چرا که اجرای آن در ظاهر عواقبی را به دنبال دارد اما در دراز مدت منجر به تحول و به روزآوری در سبد محصولات سایپا می شود و از سوی دیگر تاثیر شگرفی در احیای برند این خودروساز خواهد داشت.
سایپایی ها در اواسط سال ۹۸ برنامه ریزی دقیق خود برای خروج سه مدل از محصولات خانواده ایکس۱۰۰ را اعلام کردند و اتفاقا خروج نخستین مدل را نیز ده روز زودتر از برنامه اعلام شده، محقق کردند. قرار است دو مدل دیگر این خودرو پرحاشیه نیز در ماه های آینده از خط تولید خارج شوند و ظرفیت آزاد شده تولیدی در سایپا به افزایش تولید سایر محصولات از جمله کوییک، تیبا و ساینا اختصاص یابد.

ساماندهی تولید، کاهش تعهدات

اما یکی از نتایج بحران نیمه دوم سال ۹۷ برای خودروسازان عدم توانائی در تحویل خودروها و معوق شدن تعهدات آنها به مشتریان بود به گونه ای که تعهدات فروش گروه خودروسازی سایپا در بهمن ۹۷ به عدد ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو می رسید. به زبان ساده تر، سایپایی که سکان آن به دست مدیران کنونی سپرده شد تولیدات بیشتر از یک سال آینده خود را فروخته بود.


این وضعیت علاوه بر اینکه حکایت از روزهای سخت در تامین نقدینگی گروه داشت، باعث بروز نارضایتی مشتریان نیز می شد، به ویژه آنکه تعداد قابل توجهی از این تعهدها، خودروهایی بودند که تولید آنها به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی امکان پذیر نبود و باید با یک یا چند خودرو در حال تولید جایگزین می شدند. با این حال سایپا در اقدامی جهادگونه، ابتدا به تقویت زنجیره تامین خود پرداخت تا علاوه بر تحقق تولید “عبور مستقیم” در خطوط تولید خود، ده ها هزار خودرو ناقص پارک شده در پارکینگ ها را نیز تکمیل کرده و تحویل مشتریان دهد. نتیجه این اقدامات هم این شد که در دهه فجر ۹۸ سایپا ۴۰۰ هزارمین محصول خود در سال ۹۸ را تحویل مشتریان دهد.

انضباط مالی با هدف خروج از زیان

گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا فجر ۹۸ اقداماتی انجام داد و کارنامه ای به جا گذارد که تحقق آنها در شرایط عادی هم دشوار بود، چه رسد به اینکه این روند رو به بهبود در یکی از سخت ترین سال های تاریخ صنعت خودرو ایران به واسطه تحریم ها و محدودیت های بین المللی طی شده باشد. ریشه این دستاوردهای قابل اعتنا را می توان در هنر برنامه ریزی مدیریتی در کنار تاکید و پیگیری جدی برای برقراری انضباط مالی جست وجو کرد. نتیجه این تغییرات و تحولات در حوزه مالی و اقتصادی سایپا آن است که مدیرعامل گروه سایپا در گردهمائی زنجیره تامین محصول جدید این خودروساز، سخن از برنامه ریزی نارنجی های جاده مخصوص برای خروج از زیان به میان آورد. به عبارت دیگر، در صورت تحقق این برنامه ها سایپا پس از سال ها زیان دهی و افزایش زیان انباشته می تواند امیدوار باشد در آینده ای نه چندان دور، نمودارهای مالی قرمز را رنگی سبز بزند.

سایپای جدید با ورود ۸ محصول متفاوت

سایپا قرار است در سه سال آینده ۸ خودرو جدید به بازار عرضه کند، خودروهایی که یا محصول جدید هستند یا مدل هایی جدید و متفاوت از خودروهایی که پیشتر تولید می کرده است. برای آغاز تولید انبوه محصولی که چندی پیش رونمائی کرده، همایشی برگزار کرد و به زنجیره تامین قطعات آن آماده باش داد تا در نیمه نخست سال ۹۹ شاهد ورود محصول جدید و باکیفیت روز سایپا به بازار باشیم.
علاوه بر آن زمزمه های طراحی و تولید دو محصول جدید و رونمائی از یک محصول دیگر در سایپا به گوش می رسد، ضمن اینکه قرار است دو محصول ساینا و کوییک هم فیس لیفت های داشته باشند و سایپا در کمتر از دو سال آینده مهمانان تازه ای در سبد محصولات خود داشته باشد.
همه اینها نشان می دهد نارنجی های جاده مخصوص تغییر مسیری راهبردی و استراتژیک داده اند و قرار نیست دیگر محصولات خود را در یک سطح قیمتی و کیفیتی خاص محدود کنند.

از بحران تا فجر

در نهایت آنچه می توان از این مرور کوتاه عملکردی و بررسی آماری نتیجه گرفت این است که بهمن ماه ۹۷ سایپایی ها در بسیاری از حوزه ها تا بهمن ۹۸ بهبودی قابل توجه پیدا کرده و در عمل از وضعیت بحران زده به شرایط مطلوب تغییر پیدا کرده است. شرایطی که براساس آن می توان به سایپا و آینده‌اش امیدوار بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.