صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / حجم تجارت با اوراسیا از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

در همایش صادرات- ترانزیت و اوراسیا اعلام شد

حجم تجارت با اوراسیا از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

کسب و کار نیوز - مدیرکل امور بین‌الملل گمرک ایران می‌گوید: ارزش تجارت ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از زمان اجرای توافقنامه اقتصادی با این اتحادیه از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل امور بین‌الملل گمرک ایران اعلام کرد: از زمان اجرای توافقنامه اوراسیا تاکنون حجم تجارت خارجی با این اتحادیه از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

حسین کاخکی در همایش صادرات- ترانزیت و اوراسیا گفت: مجموع کشورهای اوراسیا جمعیت ۹۴ میلیون نفر داشته و در حوزه انرژی رتبه نخست، گاز رتبه دوم و تولید برق رتبه چهارم دارند.

او تصریح کرد: چشم‌انداز بسیار خوبی برای اوراسیا دیده می‌شود، به‌خصوص اینکه برخی کشورها مانند هند مذاکراتی برای پیوستن به این اتحادیه آغاز کرده و پیش‌بینی شده این کشور در آینده اقتصاد دنیا (سال ۲۰۲۵) تبدیل به کشور دوم اقتصاد دنیا پس از چین تبدیل شود.

کاخکی معتقد است: اکنون فرصت مناسبی برای ایفا کردن نقش محوری در اوراسیاست و باید بتوانیم از ظرفیت مناسب ترانزیت کشور استفاده لازم داشته باشیم.

کاخکی درباره نقش گمرک در این موافقت‌نامه گفت: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه دارد؛ در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام و ابلاغ شده و همچنین درباره ارزش‌گذاری قرار است اقداماتی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون‌به‌صرفه باشد.

مدیرکل امور بین‌الملل گمرک ایران با اشاره به قانون موافقت‌نامه بیان کرد: این قانون اجازه می‌دهد گمرک ایران به‌صورت مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند.

کاخکی درباره تسهیلات گمرکی افزود: گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اوراسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛ اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یکسره کالا، پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه ازجمله این تسهیلات بوده است.

او گفت: صادرات ایران به اوراسیا از زمان اجرایی شدن توافقنامه ۳۴۷ میلیون دلار بوده که حدود ۸۷ میلیون دلار مشمول تعرفه‌های ترجیحی شده، همچنین میزان واردات ایران از اوراسیا ۶۵۵ میلیون دلار بوده که حدود ۵۳۳ میلیون دلار آن مشمول تعرفه ترجیحی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.