صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / فعالیت در بخش اقتصادی حضور در میدان جنگ است

فعالیت در بخش اقتصادی حضور در میدان جنگ است

کسب و کار نیوز - معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی(ره)، ایام دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک گفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید زادبوم، در پیامی با بیان اینکه دهه فجر انقلاب اسلامی یادآور ازخودگذشتگی‌ و دلاوری ملت شریف ایران در مسیر دستیابی به استقلال، آزادی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت لوای معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است، گفت: اینجانب و همکارانم در سازمان توسعه تجارت ایران، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر معظم انقلاب و ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و همه فجرآفرینان و شهیدان همیشه جاوید انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: در شرایط تحریم‌های ناعادلانه و در شرایط جنگ اقتصادی تمام تلاش خود را برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران و حفظ دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه نوک پیکان تحریم‌ها به سمت تجارت خارجی کشور است، افزود: اولویت ما این است تا در عرصه تجارت بین الملل حضور پررنگ داشته باشیم و خود را کنار نکشیم.

زادبوم فعالیت در بخش اقتصادی را حضور در میدان جنگ دانست و افزود: دشمن تلاش دارد شریان‌های اقتصادی کشور را مسدود کند که باید هوشمندانه در برابر این حرکت ایستادگی کنیم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: امروزه تولید نباید منحصر به تأمین نیازهای داخلی باشد بلکه تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی مدون باید ضمن توجه به نیازهای داخلی، تولید صادرات‌محور داشته باشند.

 وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور و براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با تاکید بر درون‌گرایی و برون‌زایی اقتصاد، برنامه‌های توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داده است.

زادبوم تحریم‌های ناجوانمردانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را، به رغم مشکلات و سختی‌های فراوان، تبلور تبدیل تهدید به فرصت دانست و افزود: در شرایط خطیر فعلی، صادرات غیرنفتی توانتسته است به عنوان پیشران توسعه همه جانبه کشور نقش خود را به درستی ایفا کند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه در شرایط تحریم به دنبال شکوفایی اقتصادی هستیم، ادامه داد: نهضت تولید کالاهای موردنیاز کشور در داخل به‌سرعت در حال فراگیری است و ستادهای تسهیل و رونق تولید در استان‌های مختلف به دنبال رفع مشکل تولیدکنندگان و خودکفایی اقتصادی کشور هستند.

وی در تشریح برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تدوین برنامه توسعه صادرات کالا به کشورهای هدف با عنوان نقشه راه کالا-کشور و همچنین ارائه برنامه‌های ترویجی در این خصوص از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران است که به عنوان یک فرآیند، پیش روی سازمان قرار گرفته است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اقدامات انجام شده در جهت اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت ایران و انجام وظایف محوله در اسناد بالادستی و همچنین ماموریت‌های محوله به این سازمان را، بیانگر اهمیت این مجموعه به عنوان متولی تجارت خارجی کشور دانست و گفت: تلاش در جهت فعال کردن شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی و ضمانت اجرایی آن با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی و همچنین تلاش در جهت ایجاد ستاد توسعه صادرات کشور با اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی در چند ماه اخیر، نگاه‌ها به سازمان و همچنین انتظارات از این مجموعه را بالا برده است.

ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و چارچوب برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد و به منظور تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی سال‌جاری، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۸ را مورد تصویب قرار داد.

به گفته وی، بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۸ توسط سازمان توسعه تجارت ایران تدوین و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی به تایید کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شامل وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه رسید و در نهایت توسط معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و ابلاغ شد.

زادبوم با اشاره به ماده ۱ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در خصوص سپرده‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل جهت اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مشوق صادراتی توسط صندوق توسعه ملی و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط بانک‌های عامل برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

مثبت شدن تراز تجاری کشور

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در آستانه سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مثبت شدن تراز تجاری کشور در ۹ ماهه نخست امسال به عنوان دستاوردی ارزشمند اشاره کرد و گفت: با وجود فشارهای شدید اقتصادی، تحریم بانکی و جلوگیری از مبادلات مالی، تراز تجاری کشور در ۹ ماهه نخست امسال مثبت شد که این موضوع چیزی شبیه معجزه است.

زادبوم افزود: صادرات کشور در ۹ ماهه امسال، به ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده و این درحالی است که در مدت مذکور واردات به کشور ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر روال رو به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته و با وجود شرایط تحریمی کنونی، گفت: حجم صادرات کشور در ۹ ماه نخست امسال از نظر وزنی حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا

 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و با بیان اینکه موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا از ۵ آبان برای ۸۶۲ قلم کالا بین کشورهای عضو و ایران شروع شده است،گفت: موافقت‌نامه تجاری اوراسیا فرصتی مناسب برای جمهوری اسلامی و این اتحادیه است و‌ در شرایط تحریم،‌ انعقاد چنین موافقت‌نامه‌ای با کشورهای مهم اوراسیا،‌ دستاوردی بزرگ و موفقیتی سیاسی و اقتصادی برای ایران به شمار می‌آید.

زادبوم، انعقاد توافقنامه ترجیحی با اتحادیه اوراسیا را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی دانست و افزود: در صورت برنامه‌ریزی لازم می‌توان بخش اعظم نیازمندی‌های کشورهای عضو را از طریق تولیدات صادرات‌گرا تامین کرد.

وی افزود: این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری ایران است که تاکنون ایران منعقد شده و شامل ۹ فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره‌کارهای تجاری، موانع فنی فرا راه تجارت، اقدام‌های بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در پیمان اوراسیا با ۵ کشور از جمله روسیه توافقنامه تجارت آزاد برقرار می‌کنیم و روسیه، قزاقستان و ارمنستان در این پیمان به نوعی همکار تجاری ما خواهند بود.

زادبوم افزود: ظرف دو سال از سال آینده این موافقنامه موقت باید به موافقتنامه تجارت آزاد برسد و البته این فرآیند زمان‌دار و با کاهش تعرفه‌ها خواهد بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار تجاری این بخش اظهار کرد: ارزش صادرات به اوراسیا در ۹ ماهه امسال  ۶۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد از نظر ارزشی و ۹۴ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

هدفگذاری صادرات۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همچنین به هدف‌گذاری صادرات۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داشتیم و امسال برای ارتقای این رقم به یکصد دلار عزم خود را جزم کرده‌ایم.

زادبوم اظهار داشت:  توجه به کشورهای همسایه و ظرفیت بالقوه این کشورها در واردات از ایران و تعاملات تجاری می‌تواند الگویی برای بسط روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها باشد.

وی افزود: واردات ۱۱۶۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه و ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران جهت صادرات به این کشورها بیانگر این نکته است که با طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی می‌توان انتظار داشت که صادرات ایران به این کشورها از ۲۴ میلیارد دلار کنونی به ۴۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ برسد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.