صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / بحران کمبود نیروی کار در ژاپن

بحران کمبود نیروی کار در ژاپن

کسب و کار نیوز - نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان در سطح ۲.۲ درصد باقی ماند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا به نقل از تردینگ اکونومیکس، نرخ بیکاری ژاپن تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۲.۲ درصد باقی ماند تا نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان در یکی از کمترین سطوح ثبت شده خود در طول سی سال اخیر باقی بماند. نرخ شغل به تقاضا که میزان فرصت های شغلی موجود به ازای هر ۱۰۰ نفر جویای کار را می‌سنجد نیز طی این مدت بدون تغییر نسبت به نرخ ماه قبل در سطح ۱.۵۷ باقی ماند.

طی این مدت شمار افراد بیکار با ۱۰۰ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر رسیده است اما شمار شاغلین ۵۰ هزار نفر کاهش یافته و به ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. میزان مشارکت در بازار کار نیز با ۸۰ هزار نفر افزایش به ۶۸ میلیون و ۹۷۰ نفر رسید.

لازم به ذکر است که متوسط نرخ بیکاری ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۳ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ژوئن ۲۰۰۲ با ۵.۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز نرخ یک درصدی در نوامبر سال ۱۹۶۸ بوده است.

به دنبال کمبود نیروی کار و سالمندتر شدن جمعیت، یافتن نیروی مناسب برای بسیاری از شرکت های ژاپنی دشوار شده است به گونه ای که تا پایان ماه ژوئن، شمار افرادی که برای نخستین بار در جستجوی شغل هستند ۶۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

طی این مدت نرخ بیکاری برای مردان با ۰.۱ درصد کاهش به ۲.۳ درصد و برای زنان با ۰.۱ درصد کاهش به ۲.۱ درصد رسیده است. طبق اعلام وزارت رفاه، بهداشت و کار ژاپن، در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ فرد جویای شغل، ۱۵۷ موقعیت شغلی وجود دارد.

مونهیسا تامورا، محقق موسسه ” دایوا ریسرچ” گفت: با افزایش شمار افراد دارای شغل، به نظر می‌رسد روند دشوار یافتن فرد مورد نظر برای کارفرمایان ژاپنی ادامه داشته باشد. وی با هشدار نسبت به جنگ تجاری بین چین و آمریکا گفت که با توجه به وابستگی اقتصاد ژاپن به صادرات، ممکن است بازار کار این کشور در صورت تداوم وضعیت فعلی تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.