صفحه اصلی / سرخط خبرها / «سواد فیلم دیدن» یک مهارت است که در سنین کودکی و نوجوانی باید آموخته شود
«سواد فیلم دیدن» یک مهارت است که در سنین کودکی و نوجوانی باید آموخته شود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

«سواد فیلم دیدن» یک مهارت است که در سنین کودکی و نوجوانی باید آموخته شود

کسب و کار نیوز- سینمای کودک و نوجوان و دغدغه‌های مربوط به این حوزه برای او در بخش‌های مختلفی از زندگی حرفه‌ای‌اش جریان دارد. او روزی بر منصب دبیری سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان نشسته و روز دیگر هم در جایگاه مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی به اجرای طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» در خلال جشنواره ملی فیلم فجر پرداخته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، تشکیل کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی، تاسیس بخش وب‌سری در جشنواره سی و دوم فیلم‌های کودک و ‌‌نوجوان، ایده تاسیس مرکزنوآوری و شتابدهی سینمای ایران، تقدیر از فعالان سینمای کودک و راه‌اندازی طرح سینمای دوستدار کودک و تاسیس و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی سینما قصه با هدف تقویت اقتباس در سینمای کودک و نوجوان تنها بخشی از فعالیت‌های علیرضا تابش در ارتباط با سینمای کودک و نوجوان است. این روزها بازار جشنواره ملی فیلم فجر داغ است و او ردی از جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را از اصفهان با خود به فجر آورده تا روح سینمای کودک و مخاطبانش در فضای فجر نیز برای این رده سنی همچنان زنده و پایدار باشد. نزدیکی به اجرای سومین دوره طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» در خلال فجر بهانه‌ای می‌شود تا به گفت وگو با علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، بپردازم و او نیز از رویکرد و مباحث مربوط به این طرح به اصفهان زیبا بگوید که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایده طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» از کجا شکل گرفت؟

سه سال پیش با پیشنهاد بنیاد سینمایی فارابی و تصویب سازمان سینمایی طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» با هدف حضور فعال دانش‌آموزان سراسر کشور در جشنواره ملی فیلم فجر بنا گذاشته شد. امسال سومین سالی است که این طرح هم‌زمان با جشنواره ملی فیلم فجر برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان سراسر کشور در زمان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور به تماشای فیلم‌های منتخب سینمای کودک و نوجوان بنشینند.

مهم‌ترین رویکرد اجرای این طرح چیست؟

طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» حضور کودکان و نوجوانان را در جشنواره فیلم فجر نهادینه می‌کند. این طرح به دنبال خلق فرصتی برابر برای کودکان و نوجوانان کشور است تا به فیلم‌های مورد علاقه خودشان دسترسی داشته باشند. به جز تهران در مراکز استان‌ها یک سالن از سینماهای میزبان جشنواره فیلم فجر به نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص می‌یابد.

این طرح با همکاری چه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه سینما اجرایی می‌شود؟

ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود. هدف از اجرا این طرح در خلال جشنواره ملی فیلم فجر چیست و رویکرد این مجموعه در ارتباط با مهارت‌ها وآموزش‌های سینمای کودک و نوجوان در این خصوص چیست؟

ارزیابی ما از اجرای دو دوره طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» نشان می‌دهدکه اجرای هم‌زمان آن با جشنواره ملی فیلم فجر در سراسر کشور به فضای نشاط اجتماعی به‌خصوص در بین کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان کمک کرده است. امروزه کودکان و نوجوانان زیر هجوم اخبار شوک‌آور و هولناک هستند و این فضا ضربات هولناک روانی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، از این رو، باتوجه به طرح سیمرغ و‌ پروانه‌ها و حضور بچه‌ها در جشنواره فیلم و لذت تماشای فیلم می‌تواند از این بار منفی بکاهد.نکته دیگر اینکه «سواد فیلم دیدن» یک مهارت است که در سنین کودکی و نوجوانی باید آموخته شود و این طرح فرصتی است برای قدرت تحلیل سینمایی دانش آموزان و آموختن این مهارت سودمند.

چه فیلم‌هایی در طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» اکران خواهد شد و چرا به رده‌سنی کودک و نوجوان در این طرح بسیار توجه شده است؟

در طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» پنج فیلم سینمایی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان توفیقی داشتند یا فیلم پرمخاطبی بودند، به مدت پنج روز در نوبت صبح سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فجر، برای دانش آموزان به نمایش در می‌آیند. این رویداد ادای احترام سینمای ایران به گروه سنی کودک ‌‌و نوجوان است و توجه به نیاز مخاطبان این گروه سنی محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که امروز همین دانش آموزان، نسل آینده فیلم بین و دوستدار سینما هستند، کودکان امروز با خاطره خوش و تجربه جذاب از تماشای فیلم، سال‌های آینده نیز در سالن‌های سینما و رویدادهای سینمایی بر مبنای همین خاطرات و تجربه‌های شیرین حاضر می‌شوند.

با توجه به اینکه اصفهان شهردوستدار کودک است و میزبان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان است، به نظرشما اصفهان در اجرای این طرح می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد و به چه میزان می‌شود ازطریق طرح سیمرغ و پروانه‌ها روند و جریان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان را زنده نگه داشت؟

اصولا طیف تماشگر فیلم در جشنواره‌های سینمایی کشور ما متنوع‌ترند، در ایران جشنواره‌های سینمایی مخاطبان زیادی دارند و شهر تاریخی اصفهان به عنوان «شهر دوستدار کودک» و میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از این جهت قابل اهمیت است، چراکه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان رویکردی انسان‌ساز دارد و خوشبختانه طی سال‌ها برگزاری این رویداد، در اصفهان نسلی علاقه‌مند به سینما را پرورش داده است. میزان استقبال بچه‌های اصفهانی از جشنواره فیلم‌های کودک و‌ نوجوان زیاد است و این روند تاثیر خودش را بر نسل کودک و نوجوان اصفهانی می‌گذارد و باید امید داشت که در آینده هنرمندان و سینماگران خلاقی در این حوزه تربیت شوند. طرح سیمرغ و پروانه‌ها پلی است بین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره فیلم فجر و بهانه‌ای است جذاب و شیرین برای دانش آموزان تا در دهه فجر فیلم مورد علاقه خود را رایگان تماشا کنند.

در خصوص بخش بچه‌های آفتاب این طرح که در ارتباط با همدلی و همراهی با کودکان و نوجوان سیل زده استان سیستان و بلوچستان است، بگویید و چه اقداماتی قرار است در این ارتباط انجام شود؟

ملت ایران همچون یک خانواده، نگران برادران و خواهران خود در استان محروم سیستان و بلوچستان هستند. از این رو در تلاشیم شرایطی را فراهم سازیم که جشنواره امسال فیلم فجر، صدای خود را به مردم غم‌زده بلوچستان برساند و هنر سینمای ملی، حتی شده برای ساعاتی، آنها را از بار مشکلات و آسیب‌هایی که سیلاب اخیر گرفتارشان ساخته است، فارغ کند. از این رو امسال با همراهی هنرمندان سینمای کودک ‌و نوجوان ویژه‌برنامه‌ای در مناطق سیل‌زده بلوچستان اجرا می‌شود که به این منظور دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان هم‌زمان با دهه فجر به میان کودکان و خانواده‌های مناطق سیل زده بلوچستان می‌روند و ضمن ابراز همدردی با آنها در این مناطق فیلم‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان برای آنها به نمایش در خواهد آمد. معتقدم این، معجزه سینماست که در شرایط مختلف، می‌تواند نگهبان و حافظ شعله‌ امید و نشاط در دل کسانی باشد که رخدادهای مختلف، زندگی آ‌نها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.