صفحه اصلی / اسلایدر / رشد ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته
رشد ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته

وزیر اقتصاد تشریح کرد

رشد ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته

کسب و کار نیوز- وزیر امور اقتصادی و دارایی، عملکرد و دستاوردهای وزارت اقتصاد را در طول دوره دولت دوازدهم تشریح و تبیین کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فرهاد دژپسند در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: در اوایل شکل گیری نظام بحثی که وجود داشت انقطاع بودجه از منابع حاصل از نفت خام بود که این موضوع واقعا یک خواسته بزرگ و دست نیافتنی بود. بودجه دولت عمدتا به منابع حاصل از نفت متکی بود که در همان زمان دولت سعی کرد که صدور نفت خام را کاهش دهد اما متاسفانه با تحمیل جنگ این فرصت طلایی برای هدف مهم نظام دچار خدشه شد.

وی افزود: جنگ طولانی و گسترده بود و در شرایطی که دستیابی کشور پس از چندین بحران داخلی به این امکان را برای رهایی بودجه از نفت با مشکل مواجه کرد. این شرایط تا پایان جنگ ادامه پیدا کرد.

دژپسند ادامه داد: برای رهایی بودجه از نفت باید به دنبال منبع جایگزین باشیم که سالم‌ترین منبع، درآمدهای مالیاتی و مالیات مستقیم است که خوشبختانه در این چند سال توجه ویژه‌ای برای تجهیز منابع مالی و ادرای سازمان امور مالیاتی شده که در امروز درآمدهای مالیاتی  بخش قابل توجهی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کرده است.

رشد ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

وی افزود: سرمایه ‌گذاری خارجی معادل ۵۰ درصد نسبت  به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، جلب سرمایه‌گذاری ۵۰ درصد رشد داشته که این عدد مهمی است که در این شرایط اتفاق افتاده است.

دژپسند اظهار کرد: دومین راهی که به تامین مالی اقتصاد کمک کرد، بانک‌ها هستند که شما مشاهده می‌کنید در چند سال اخیر بار سنگینی را به دوش کشیده‌اند و پارسال توانسته‌اند معادل  ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده و پیش‌بینی می‌شود که این عدد امسال افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه اول بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها برای سرمایه گردش بوده و ما برنامه واگذاری بانک‌ها را به طور جدی در دستور کار قرار می‌دهیم، تصریح کرد: این تفاهمنامه مولدسازی دارایی‌ها بین بانک سپه و مسکن، گامی برای مولدسازی است که خودش برای بخش‌های تولیدی دیگر مولدسازی و محرکسازی ایجاد می‌کند.

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی از نظر وزنی

این مقام مسئول درباره صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: در امسال، صادرات غیرنفتی حدود ۳ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته و از نظر وزنی معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است. کاهش ۳ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی ناشی از این است که در نیمه دوم امسال صادرکنندگان خواستار این شدند تا ارزش پایه صادراتی اصلاح شود و در این زمینه گمرک ۳۰ درصد ارزش پایه صادرات غیرنفتی را کاهش داد.

دژپسند با بیان اینکه تا امروز حتی یک ریال در دولت یازدهم و دوازدهم استقراضی از سیستم بانکی برای تامین درآمدهای عمومی بودجه صورت نگرفته، گفت: در کنار آن از ابزارهایی مثل بازار بدهی‌ها و انتشار و عرضه اوراق نیز استفاده شد. خوشبختانه تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق حتی یک ساعت هم تاخیر نداشتیم و تامین مالی وجوه اوراق به ساعت و به هنگام بوده است.

۶ هزار میلیارد تومان مبادله در حال انجام است

وی ادامه داد: باید دیر یا زود از موضوع بانک پایه بودن اقتصاد خارج شده و سهم بازار سرمایه را افزایش دهیم. سهم بازار سرمایه این روزها در حال افزایش در اقتصاد کشور است. باید امیدوار باشیم که کریدور اصلی تامین سرمایه ثابت کشور با پایداری و قوام بیشتر، توسعه یابد. در بازار فرابورس شش هزار میلیارد تومان مبادله در حال انجام است که این رقم بزرگی است. اگر این مبلغ به بازارهای دیگر کوچ کند، آن ها را با بحران مواجه می‌کند. اینکه رشد بورس ناشی از بازار ارز است قبول ندارم، تاثیر آن را انکار نمی‌کنم اما مقایسه بازار سرمایه و نرخ ارز با سال گذشته، نشان می‌دهد حجم معاملات و عمق بورس افزایش یافته‌ است. رویکرد مدیریت بورس ضمن پرهیز از مداخله در بازار سرمایه، این است که اجازه افزایش یا کاهش هیجانی و غیر منطقی ندهیم.

تاثیر بازار ارز بر رشد بورس را قبول ندارم

وزیر اقتصاد با اشاره به بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: این موضوع با همکاری دستگاه‌های عضو و همکار به صورت جدی پیگیری شد و دستگاه‌های مربوطه همچون وزارت کشاورزی که برای لغو مجوزهای زائد، گام‌های بزرگی برداشته‌اند. در این مبحث مقوله فسادزدایی بسیار مهم است.

بدون تعارف با فساد برخورد می‌کنیم

وی ادامه داد: باید توجه کرد که ادراک فساد با خود فساد متفاوت است و فاصله زیادی هم بین این دو وجود دارد. با فساد بدون تعارف برخورد می‌کنیم اما راه حل آن فقط بگیر و ببند فیزیکی نیست بلکه باید محیط شیشه‌ای ایجاد کنیم که اولین مرحله آن، حرکت به سمت اقتصاد هوشمند است. بورس، بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک و سازمان امور مالیاتی و … به شدت در این مسیر پیشرفت دارند. گمرک هوشمند در هفته دولت سال ۹۹ رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث دیجیتالی کردن ۱۳ بانک و اعمال حاکمیت شرکتی بر بانک‌ها نیز دنبال می‌شود، افزود: بحث دیجیتالیزه شدن بانک‌ها از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد به آنها ابلاغ شده و در کنار آن، بحث حاکمیت شرکتی نیز بطور جد دنبال می‌شود.

کسب رتبه نخست وزارت اقتصاد در تبادل اطلاعات

وزیر اقتصاد با اشاره به کسب رتبه نخست وزارت اقتصاد در بحث تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک بین دستگاه های اجرایی کشور، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که عزم ما در هوشمند سازی اقتصاد، بسیار جدی است، اظهار کرد: با پیشبرد برنامه‌های خزانه داری الکترونیک، در حال حاضر نه تنها، چک کاغذی صادر نمی‌شود، بلکه حتی نیازی به مراجعه حضوری نمایندگان دستگاه‌ها در محل خزانه وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.