صفحه اصلی / اجتماعی / تیر خلاص به درآمدزایی با خودروهای شخصی
تیر خلاص به درآمدزایی با خودروهای شخصی

کسری بودجه شهرداری با افزایش تعرفه ورود به طرح ترافیک جبران می شود؟

تیر خلاص به درآمدزایی با خودروهای شخصی

کسب و کار نیوز- لایحه طرح ترافیک سال 99 ارائه شد. در این لایحه در تمام موارد شاهد افزایش 40 درصدی تعرفه تردد در محدوده طرح ترافیک هستیم. این در حالی است که تهران به عنوان پایتخت هنوز بعد از گذشت سالها ناوگان حمل و نقل عمومی مناسبی ندارد و بسیاری از مردم ناچارند با خودروی شخصی و یا استفاده از تاکسی و مسافرکش های شخصی رفت و آمد کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش هر ساله تعرفه ورود به طرح ترافیک و محدودیت هایی که هرساله برای تردد در این مناطق تصویب می شود کمتر کسی با توجه به شرایط اقتصادی امروز قادر است به این محدوده ها ورود کند. با وضع قوانین جدید تردد در محدوده طرح ترافیک در سال آینده نان بسیاری از مسافربرها و تاکسی های شخصی قطع خواهد شد چراکه بسیاری از آنها توانایی پرداخت این مبالغ را برای اینکه بتوانند در سطح شهر با مسافرکشی درآمدزایی کنند، ندارند. آیا هدف از افزایش تعرفه ورود به طرح ترافیک تامین درآمد پایدار از اخذ عوارض از خودروهای پایتخت است؟

زور شهرداری به افزایش ۴۰ درصدی نرخ طرح ترافیک می‌رسد؟

در حال حاضر در دسترس ترین شغل برای بیکاران مسافرکشی است که ادامه فعالیت این راننده ها نیز با این طرح در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت. قرار بر این نیست تاوان عمل نکردن وعده های دولت را مردم بدهند. آن چیزی که منطقی باشد، قابل پذیرش است اما ۴۰ درصد افزایش با هیچ منطقی قابل پذیرش نبود.

یک راننده تاکسی دراین رابطه به “کسب و کار” گفت: چرا از سرویس های مدارس که از راهور و تاکسیرانی برچسب دارند و در واقع به صورت قانونی حمل و نقل دانش آموزان برعهده آنهاست و چندین سال هم به خاطر داشتن همین مجوزهای قانونی یا همان برچسب سرویس مدارس جریمه نمی شدند، حالا به یکباره و بدون اطلاع قبلی از سوی شهرداری پیامک پرداخت عوارض ورود به طرح را دریافت می کنند؟ آیا این درست است که راننده ها تاوان کسری بودجه شهرداری را پرداخت کنند؟ شهرداری چه مزایایی یا چه خدماتی را برای رانندگان سرویس مدارس فراهم کرده که عوارض طلب می کند؟

در طرح ترافیک سال آینده با رشد پنج هزار تومانی مبلغ پایه عوارض که در قالب فرمولی در ضرایب مشخصی ضرب می‌شود، روبرو هستیم. هم چنین میزان تخفیف عوارض تردد در هر دو محدوده حلقه اول و دوم طرح ترافیک در صورت برخورداری خودرو از گواهی معاینه فنی برتر، ۳۰ درصد تعیین شده است. این در حالی است که در سال جاری میزان این تخفیف ۲۵درصد است که برای تشویق به اخذ معاینه فنی برتر، در سال آینده افزایش یافته است تا شاید به این ترتیب اثر طرح ترافیک جدید بر کاهش آلودگی هوا نیز ملموس شود. این در حالی است که در نرخ عوارض طرح ترافیک سال ۹۹ رخ داده، ناظر بر افزایش دقت و کارآیی «سنسور آلودگی هوا» در این محدوده است. بر اساس یکی از تبصره‌های مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف شده به منظور کنترل آلودگی هوا و کاهش ورود وسایل نقلیه به محدوده‌های ممنوعه‌ تردد در شرایط اضطرار آلودگی هوا، در صورت تجاوز شاخص آلودگی هوا از عدد ۱۰۰ واحد، به میزان ۵۰ درصد و در صورت تجاوز شاخص آلودگی هوا از عدد ۱۵۰ واحد به میزان ۱۰۰ درصد نرخ پایه ۲۸ هزار تومانی این عوارض را افزایش دهد.

حمل و نقل همگانی تهران کامل نیست

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره افزایش قیمت طرح آغاز شد و علیخانی گفت: لایحه ای که از طرف شهرداری ارائه شده، در برخی موارد از جمله حلقه دوم (محدوده کاهش آلودگی هوا مصوب شورای ترافیک تهران) بر افزایش عوارض تمرکز کرده بود که در کمیسیون، بررسی دقیق روی این لایحه صورت گرفت و تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا اشکالاتی که باعث نارضایتی مردم شده و می شود و همچنین خلأهایی که وجود داشت، برطرف شود. تا چه زمانی قرار است قیمت‌ها را افزایش دهیم؟ حمل و نقل همگانی تهران کامل نیست و بیشتر مردم ناچار هستند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و حتی امروزه بخش زیادی از مردم وسیله امرار معاششان، خودرو شخصی است. نمی‌شود همه مشکلات را با یک لایحه حل کرد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ۵۱ درصد از درآمدهای طرح ترافیک در دو سال اخیر هنوز وصول نشده و مردم و دستگاه‌های اجرایی۵۵۰ میلیارد تومان از این بابت به شهرداری تهران بدهکار هستند. این در حالی است که هیچ ساز و کاری در این لایحه برای افزایش وصول این مطالبات پیش‌بینی نشده است.

هدف از اجرای طرح ترافیک درآمدزایی نیست

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران

شهرداری از ارائه این لایحه سعی دارد تا آلودگی هوای پایتخت را به حداقل ممکن برساند. در سال آینده رانندگان با گرفتن معاینه فنی برتر از تخفیف برای تردد در محدوده طرح ترافیک برخوردار خواهند شد. مردم میل و رغبتی برای دریافت معاینه فنی معمولی نداشتند اما حالا آنها را مجاب کردیم که معاینه فنی برتر اخذ کنند. همچنین شهرداری در صدد است با نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی مشکلات موجود در این سیستم را به حداقل برساند. نوسازی ناوگان البته نیاز به بودجه دارد که دولت باید شهرداری را در این رابطه حمایت کند. همچنین با تسویه طلب های شهرداری بابت طرح ترافیک دستگاههای دولتی قرار بر این است که ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

آلودگی هوا در سال جاری به بیشترین میزان خود در سالهای اخیر رسید واز این بابت پایتخت نشینان روزهای آلوده زیادی را تجربه کردند بنابراین این ضرورت وجود دارد تا سخت گیری بیشتری برای تردد در برخی مناطق وجود داشته باشد. درآمد شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک نه تنها افزایش نیافته بلکه کمتر هم شده و هدف از اجرای طرح، نه درآمدزایی بلکه مقابله بهتر با آلودگی هوا است. اینکه هر سال با ارائه لایحه جدید طرح ترافیک حاشیه های زیادی در رابطه با آن ایجاد می شود منطقی نیست و شهروندان باید آگاه باشند که دلیل اصلی اجرای این طرح ها کاهش ترافیک در پایتخت و مقابله با آلودگی هواست.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.