صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / جشنواره وب و موبایل دوازدهم به ایستگاه پایانی رسید
جشنواره وب و موبایل دوازدهم به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره وب و موبایل دوازدهم به ایستگاه پایانی رسید

نشست خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل در حالی دوشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد که راز سر به مهر دلیل استعفای شایان شلیله از انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی برملا شد.
مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل با حضور شایان شلیله، میلاد احرام‌پوش بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل و رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار شد. در ابتدای جلسه شلیله با اشاره به اینکه این جشنواره را برگزار می‌کنیم تا بتواند پل ارتباطی بین فعالان اکوسیستم باشد و نسل قدیم به نسل جدید پیوند بخورد، گفت: «هدف از برگزاری این نشست این است که به استارت‌آپ‌های نوپا برای دیده شدن کمک کنیم تا جلب اعتماد عمومی داشته باشند. همچنین به استارتاپ های بزرگ تر کمک می کند تا خدمات خود را بهتر در اختیار مشتریان قرار دهند.

طبق گفته او در ۱۲ سال گذشته ۲۱ هزار وب‌سایت و ۷۴۱۲ اپلیکیشن در جشنواره وب و موبایل ایران مشارکت داشته‌اند. امسال ۲۱۳۱ اثر در کمیته ثبت آثار پذیرش شده که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ وب‌سایت حضور داشتند که حدود ۱۹۰۰ سایت تأیید شده و از حدود ۵۰۰ اپلیکیشن،۴۵۲ تا از آن‌ها تأیید شده‌اند.

شلیله ادامه داد: «حدود ۳۰۰ هزار رأی در رأی‌گیری مردمی دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ثبت شده است. همچنین تاکنون حدود ۹۲ هزار رأی در مرحله نهایی داوری این دوره از جشنواره وب و موبایل ایران ثبت شده است.»

در ادامه الفت‌نسب به رویداد هفت‌شهر اشاره کرد و توضیح داد: «امسال این رویداد را در شهرهای اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، بابلسر، شیراز و یزد برگزار کردیم. سال آینده نیز در نظر داریم به شهرهای جدیدی مانند تبریز، کرمان، اهواز و بندرعباس برویم. امسال تلاش شد در استان‌ها شبکه خوبی از اکوسیستم شکل بگیرد و تمام خواسته ما هم این است که به اکوسیستم استان‌ها کمک کنیم.»

شلیله در مورد انتقاداتی که به داوری در این دوره از جشنواره صورت گرفته است گفت: «در بخش داوری از کسانی که در حوزه‌های مختلف مانند رسانه یا ادبیات تجربه دارند دعوت به حضور کردیم. امسال حدود چهار نفر از اعضای شورای داوری تصمیم گرفتند که در جشنواره شرکت نکنند. با این حال سعی کردیم شورای داوری از کسانی تشکیل شود که تقریباً هشت سالی تجربه کاری داشته‌اند.»

او ادامه داد: «در سال آینده در بخش داوری سعی می‌کنیم بازخوردها را در نظر بگیریم. باید مطمئن شویم که کسب‌وکارهایی که کاندیدا شدن برای آنها مهم است در جشنواره شرکت کنند، اما نمی‌توانیم این قانون را برای داوری تعیین کنیم که آنها اثرشان در جشنواره نباشد.»

الفت‌نسب در رابطه با حضور مقامات دولتی و حاکمیتی در اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «با توجه به مسائلی که در سال‌جاری پیش آمد تصمیم گرفتیم از مقامات صرفاً برای حضور، بازدید از جشنواره و گوش دادن به صحبت‌های‌فعالان اکوسیستم استارت‌آپی دعوت کنیم.»

 

اختلاف دیدگاه، دلیل استعفای شلیله از انجمن کسب و کارهای اینترنتی

روز گذشته خبر استعفای شلیله از هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی خبرساز شد که چند ساعت بعد انجمن آن را تکذیب کرد. شلیله امروز در نشست خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران دلایل خود برای استعفا از هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی را تشریح کرد.

به گفته شایان شلیله، اختلاف دیدگاه در رابطه با نوع واکنش‌ به اتفاقاتی که در اکوسیستم استارتاپی ایران رخ‌ می‌دهد، دلیل اصلی او برای استعفا ار هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی است.

شایان شلیله با بیان اینکه به اعتقاد من هم‌افزایی در انجمن صنفی‌ کسب‌وکارهای اینترنتی باید خیلی زیاد باشد، گفت: «در فعالیت صنفی باید هم‌افزایی بین اعضا با یکدیگر و انجمن با همه ارگان‌ها بالا باشد. انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در هیچ حالتی نباید پشت هیچ طرفی را از عضو هیات مدیره گرفته تا عضو معمولی انجمن، خالی کند. اگر انجمن صنفی به هر دلیل شخصی یا غیر شخصی در واکنش نشان دادن خود متفاوت با این رویه عمل کند اختلاف دیدگاه پیش می‌آید. با توجه به اختلاف دیدگاه، تصمیمم برای تمرکز بیشتر بر جشنواره وب و موبایل ایران و فشاری زیادی که در ۶ ماه گذشته بر اکوسیستم وارد شد، خسته شدم و تصمیم به استعفا گرفتم.»

رقابت ساده تر به دلیل عدم حضور استارتاپ های قوی تر

شلیله، هم‌بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه آثاری که امسال در جشنواره شرکت کردند برخلاف سال‌های گذشته از استارت‌آپ‌های بزرگ نیستند. با توجه به این موضوع آیا کیفیت آثار ارائه‌شده پایین نیست؟ گفت: «خیر، چون ما روی انتقاداتی که سال گذشته بود با یک‌سری کسب‌وکارها صحبت کردیم که امسال به جشنواره نیایند چون بقیه کسب‌وکارها می‌گفتند در این جشنواره همیشه یک سایت برنده است و رقابت سالم نیست. با استارت‌آپ‌های بزرگ صحبت کردیم که شما به جای اینکه به جشنواره بیایید به عنوان سخنران در هفت شهر یا رویداد تهران حضور داشته باشید. یا غرفه داشته باشید یا اسپانسر داشته باشید؛ ولی شرکت نکنید چون چند گروه بودند که تقریبا هر سال برنده آن مشخص بود و خیلی‌ها می‌گفتند که چرا ما در این جشنواره شرکت کنیم وقتی برنده مشخص است؟ حدود ۱۰ تا ۱۲ کسب‌وکار بود که ما با آنها صحبت کردیم که در قالب حامی یا سخنران در جشنواره حضور داشته باشند. در مورد پایین آمدن سطح رقابت میان کسب‌وکارها به این نکته توجه کنید که ما تقریباً در یک سال و نیم گذشته هیچ استارت‌آپ باحال، جدید و جالب و ترندی نداشتیم. این مساله متعاقبا روی ورودی و خروجی جشنواره تاثیر می‌گذارد. چون عملا جشنواره بازگوکننده این اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد و سعی می‌کند بازگوکننده این فضا باشد؛ ولی وقتی می‌بینید استارت‌آپ جدیدی طی امسال و نیمه دوم سال گذشته راه نیفتاده ظاهرا در جشنواره نیز این اتفاق رخ خواهد داد. ما سعی کردیم گروه‌هایی که مشارکت در آن کم بود را حذف کنیم و به همین دلیل در جشنواره امسال ۸ تا ۹ گروه حذف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.